• سه‌شنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۴ / ۰۳:۱۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94081911112
  • خبرنگار : 30057

دکتر منصوری هشدار داد

لوث شدن مفهوم «علم و دانشگاه»، دومین بحران آینده کشور پس از «آب»

لوث شدن مفهوم «علم و دانشگاه»، دومین بحران آینده کشور پس از «آب»

استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که با گذشت نزدیک به 9 دهه از تلاش برای ایجاد دانشگاه در کشور، مفهوم دانشگاه و الزامات آن به یک ساختمان و چند عضو هیات علمی محدود شده است، «علم» و «دانشگاه» را پس از «آب» مهمترین کانون بحران در کشور در آینده عنوان کرد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که با گذشت نزدیک به 9 دهه از تلاش برای ایجاد دانشگاه در کشور، مفهوم دانشگاه و الزامات آن به یک ساختمان و چند عضو هیات علمی محدود شده است، «علم» و «دانشگاه» را پس از «آب» مهمترین کانون بحران در کشور در آینده عنوان کرد.

دکتر رضا منصوری که همزمان با هفته ترویج علم با خبرنگار علمی ایسنا سخن می‌گفت با اشاره به ضرورت ترویج علم در کشور و با تاکید بر این که در فرآیند توسعه فناوری در ابتدای راه هستیم، افزود: در این مسیر انجمن‌های علمی تازه کار هستند و به عنوان یک نهاد موثر هنوز قوام لازم را نیافته‌اند و وظایف خود را به درستی نمی‌شناسند.

وی در عین حال با تاکید بر این که نباید انجمن‌های علمی تازه تاسیس کشور را با انجمن‌های سایر کشورها با سابقه طولانی مقایسه کرد، اظهار داشت: این ایراد به رسانه‌های کشور وارد است که برای دریافت پاسخ سوالات خود به سراغ انجمن‌های علمی و افراد شاخص حاضر در این انجمن‌ها نمی‌روند.

منصوری با انتقاد از انتشار برخی ادعاهای ناصحیح در حوزه علم و فناوری در برخی رسانه‌ها گفت: شاید در برخی موارد رسانه‌ها با عدم همکاری انجمن‌های علمی مواجه شوند ولی در بیشتر موارد رسانه‌ها اساسا برای دریافت پاسخ سوالات خود سراغ انجمن‌های علمی نمی‌روند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که نه رسانه‌ها، نه دانشگاه‌ها و نه انجمن‌های علمی کشور رشد کافی نکرد‌ه‌اند، اظهار داشت: رسانه‌ها باید انجمن‌های علمی را موظف به پاسخگویی کنند و اگر جوابی دریافت نکردند گزارش آن را به وزارت علوم ارائه دهند که این امر در نهایت به رشد انجمن‌ها منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت انجمن‌های علمی کشور، اضافه کرد: انجمن‌های علمی می‌توانند دانشگاه‌ها را از آموزش صرف خارج کنند ولی این گفتمان هنوز در این حوزه شکل نگرفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف مهمترین بحران کشور را آب و پس از آن «علم» و «دانشگاه» دانست و ادامه داد: ما در حوزه علم بحران داریم و این امر در آینده به شدت به ما لطمه خواهد زد چرا که وجود 5 میلیون دانشجو تا 10 سال آینده معضلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی در این‌باره توضیح داد: در آینده با میلیون‌ها جوانی مواجه خواهیم بود که با دریافت مدرکی از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند در حالی که نه می‌توانند انتظارات جامعه را برآورده کنند و نه خودشان به جایی که مد نظرشان بود، خواهند رسید.

منصوری با بیان این که مفهوم علم و دانشگاه لوث شده است، گفت: هرجا که رسیدیم با احداث ساختمانی نام آن را دانشگاه گذاشته‌ایم تا جوانان به دانشگاه بروند در حالی که نه استاد کافی داریم، نه آزمایشگا‌ه‌های مجهز لازم و نه درک درستی از علم و دانشگاه و برنامه‌ای برای استفاده از دانشگاه در مسیر توسعه علم و فناوری.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۹ ۰۹:۵۴

فرض کنيم دانشگاهها آزمايشگاه و استاد و... را هم داشته باشند. اساسا همه نبايد به دانشگاه بروند بلکه فقط کساني بايد به دانشگاه بروند که توانايي و استعداد و علاقه لازم و کافي براي تحصيل داشته باشند و اين موضوع بايستي از مدرسه به اثبات رسيده باشد.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۹ ۱۱:۱۰

اين همه دانشگاه اين همه دانشجو اين همه فارغ التحصيل واين همه تحصيل کرده بيکار. سرمايه وعمر در راه تحصيل داده وبه هيچ رسيده ايم کجا مي رويم؟

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۹ ۱۱:۳۸

به نظر من همش تقصير والدين بچه هاست . مثلا پسر يه خانواده بعد از گرفتن ديپلم تصميم ميگيره بره سربازي و بعدش يه کسب و کار کوچيک واسه خودش راه بندازه يا راننده کاميون بشه. بعد پدر و مادرش بهش ميگن نخييير تو بايد مثل پسر عموت بري مهندس بشي. حالا اين پسر بدبخت رو ميزارن زير فشار و در مقابل غولي به اسم کنکور. بعد اگه قبول نشه کلي بهش سرکوفت ميزنن . بعد ميره دانشگاه آزاد . بعد درباره دانشگاه آزاد انقدر بدي به گوشش ميرسه که سرخورده و پشيمون ميشه . حالا چي ميشه ؟ چندسال از عمرش هدر ميشه فقط به خاطر حسادت والدين به بچه درس خون ها

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۹ ۱۴:۱۴

سلام حرف آقاي منصوري درست ولي آيا اين بزرگوار تا به حال به اين فکر نکردند که دانشگاه شريف با اين بودجه دولتي هنگفتي که دريافت مي کند و با اين تعداد از اعضاي هيات علمي چه گلي به سر مملکت زده؟ فقط بلدند از دانشگاه هاي غير انتفاعي و آزاد انتقاد کنند. دوستان توجه داشته باشند که يکي از پايه هاي اساسي پيشرفت دانشگاه ها وجود دانشجويان نخبه است که به دليل وجود شهريه سنگين اين دانشجويان از انتخاب دانشگاه هاي غير انتفاعي صرف نظر مي کنند. به عنوان ازمايش از سال ديگه بودجه دولتي دانشگاه شريف رو قطع کنند تا ببينند اين دانشگاه با سر به زمين مي خوره! باور نداريد امتحان کنيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۹ ۱۸:۳۹

تازه حتي اگر سخنان دکتر منصوري را بپذيريم (که من نمي پذيرم و تحليلم کاملا مخالف با تحليل ايشان است)، به نظرم دکتر منصوري، نيمه خالي ليوان را به ما نشان داده‌اند. نيمه پر را ديدن هم هنر است و مهم و لازم. هيچ ملتي صرفا با گله و با نااميدي به هيچ جايي نرسيده است.