• دوشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94080401589

ساخت ربات انسان‌نمای مکبر نماز در کشور + فیلم

ساخت ربات انسان‌نمای مکبر نماز در کشور + فیلم

یک دانشجوی مبتکر با استفاده از دانش هوش مصنوعی موفق به ساخت ربات انسان نمای مکبر نماز شد.

یک دانشجوی مبتکر با استفاده از دانش هوش مصنوعی موفق به ساخت ربات انسان نمای مکبر نماز شد.

داریوش ذوالنوریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فناوری ایسنا، هدف از ساخت این ربات را ترغیب کودکان و نوجوانان به نماز و در عین حال علاقمند کردن آنها به فراگیری دانش رباتیک و هوش مصنوعی به شیوه ای جذاب عنوان کرد و گفت: ربات انسان نمای مکبر نماز قادر است با قرار گرفتن در گوشه ای از مسجد با نگاه کردن به حرکات امام جماعت با استفاده از سنسورهای چشمی خود اعمال مختلف نماز مثل تکبیره الاحرام، رکوع، سجده، قنوت و ... را تشخیص داده، ذکرهای مربوطه را قرائت می‌کند. البته قبل از نماز باید علاوه تعداد رکعات، قد تقریبی امام جماعت هم به ربات داده شود تا در شناسایی اعمال نماز و تفکیک امام جماعت از نمازگزارانی که به او اقتدا کرده اند دچار اشتباه نشود.

وی خاطرنشان کرد: اساس کار این ربات بر سنسورهای تعبیه شده در چشمان آن است که قادر به تشخیص اعمال نماز و قرائت ذکرهای مربوطه می باشد که بر این مبنا، مدل دیواری سیستم مکبر هم در ابعاد کوچک ساخته شده تا در مساجد و نمازخانه ها خصوصا در استراحتگاه های بین راهی و محلهای دورافتاده برای قرائت اذان و اقامه استفاده شود. این سیستم دیواری که فرم ربات انسان نما را که بیشتر برای کودکان و نوجوانان جذاب است ندارد بر دیوار مسجد نصب شده و متناسب با حرکات نمازگزار یا امام جماعت اذکار اقامه را قرائت می‌کند.

ذوالنوریان با اشاره به همکاری همسرش - هنگامه یقین لو - در طراحی این سیستم، هزینه ساخت ربات انسان نمای مکبر را حدود 300 تا 400 هزار تومان و نمونه دیواری سیستم هوش مصنوعی مکبر نماز را حدود 100 تا 150 هزار تومان عنوان کرد.

وی در پایان اختراع دوربین‌ نقشه برداری با قابلیتهای ویژه، ربات پرنده نقشه بردار، ربات امدادگر ضد آب و ضد حریق و سیستم مدیریت آبیاری شهری را از دیگر طرح های ابتکاری خود عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha