• شنبه / ۲ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94080200315
  • خبرنگار : 71511

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی:

مداحان علاقه‌شان به سیاست را خارج از مراسم امام حسین(ع) دنبال کنند

مداحان علاقه‌شان به سیاست را خارج از مراسم امام حسین(ع) دنبال کنند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر مداحان واقعاً به فعالیت سیاسی علاقه‌مند هستند و توانایی حضور در جامعه سیاست را دارند باید جایی خارج از مراسم امام حسین (ع) علاقه‌شان را دنبال کنند.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر مداحان واقعاً به فعالیت سیاسی علاقه‌مند هستند و توانایی حضور در جامعه سیاست را دارند باید جایی خارج از مراسم امام حسین (ع) علاقه‌شان را دنبال کنند.

حسین نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از لحاظ تاریخی همیشه در ایام عزاداری محرم و ایامی شبیه به آن از طرف علما تأکید بوده است تا مراسم به صورت تلفیقی از منبر و مداحی باشد. منبرها هم همیشه دست کسانی مثل علمای دینی، اندیشمندان اسلامی و اساتید دانشگاهی که بر دین تسلط داشتند، بوده است. در اولویت بعدی مداحی‌ها و ذکر مصیبت‌ها هم برای ایجاد شور انجام می‌شده است.

وی ادامه داد: به واسطه سنت‌های تاریخی، ما ایرانیان و جمعی از شیعیان عراق چندین و چند سال است که با اولویت منبر بر مداحی مراسم دینی خود را برگزار می‌کنیم، چرا که ترویج و تبیین اندیشه‌های دینی بر دیگر وجوه این مراسم‌ها برتری دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین افزود: مداحان نیز باید سعی کنند تا با استفاده از منابع دسته اول اسلامی اخلاق اسلامی را ترویج دهند.

وی خاطرنشان کرد: مسأله دوم این است که در یک دهه اخیر، سبک‌های جدیدی از مداحی در فضای مذهبی به ویژه برای ایام محرم وارد فضای مداحی شد. رویکرد اینگونه از مداحی با توجه به تغییرات اجتماعی مورد اقبال جوانان قرار گرفت.

نقاشی افزود: این اتفاق خوبی بود چرا که جوانانی را که جذب سبک‌های جدید موسیقی شده بودند را به سمت مداحی جذب می‌کرد. در واقع مداحی جوان‌پسندی ایجاد شده بود. این امر در ابتدا پسندیده بود، چرا که طیفی از جوانانی را که به فضایی دور از مذهب نزدیک شده بودند را به سمت محرم کشاند.

وی همچنین گفت: این اتفاق در اول نکات مثبت زیادی داشت. جوانان امروزی میل بیشتری به محافل امام حسین (ع) پیدا کرده بودند. اما از آنجایی که احاطه کامل به سبک و سیاق چنین روش جدیدی نداشتند عده‌ای از جریان‌های سیاسی توانستند از این شرایط سوءاستفاده کنند و با استفاده از این نوع مداحی جوانان را به سمت امیال خودشان بکشانند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: در واقع شور و شعور اینجا از همدیگر تفکیک شد و مداحی به فضای مبتذل کشیده شد که در شأن اباعبدالله‌ الحسین نبود. مراسم‌های مذهبی هم نزدیک این سبک‌های مبتذل شدند و هیأت‌های سیاسی به جای آنکه در مسیر تقویت شعور جوانان حرکت کنند آنها را به ورطه ابتذال نزدیک می‌کردند.

وی با اشاره به سوءاستفاده کنندگان از مراسم مذهبی گفت: کسانی که از مراسم مذهبی استفاده سیاسی می‌کنند برایشان دور شدن از متانت و جایگاه اصیل دینداری و دوری از شعور انسانی اهمیتی ندارد. آنها فقط به بهره‌بردرای سیاسی اهمیت می‌دهند. علاوه بر اینکه رویکردی خرافی را هم در سبک‌های موسیقی‌شان که در شأن اهل بیت هم نیست گسترش می‌دهند.

نقاشی افزود: در یک دهه اخیر مداحان تلاش کردند در جریان تقویت یک جناح سیاسی خاص باشند و از تمام ابزارهایشان برای از بین بردن یک جریان سیاسی دیگر استفاده کردند و آنها را مورد هجوم قرار دادند. حتی در مواردی آنها رئیس جمهور فعلی و رئیس دولت قبل را هم از این هجمه‌ها بی‌بهره نگذاشتند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به شایعاتی مبنی بر ارائه لیستی مشترک توسط مداحان برای انتخاب مجلس آتی، گفت: بعید نیست که آنها از مجالس امام حسین (ع) برای انتخابات خودشان استفاه کنند. اینکه مداحان چنین صحبتی را می‌کنند و می‌خواهند لیست انتخاباتی ارائه دهند به ضعف جامعه مدنی و تحزب نیز باز می‌گردد. اگر در جامعه ما نهادهای مدنی و احزاب بتوانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند دیگر مجالی برای حضور مداحان در عرصه سیاسی نمی‌ماند.

نقاشی در پایان افزود: مداحی باید مبتنی بر اندیشه اسلامی باشد. وظیفه مداحان آشنا کردن مردم به ویژه جوانان با مسائل اسلامی و مدح اهل بیت (ع) و ترویج مردم به سمت حق و عدالت است. اینکه بخواهیم به صورت جزئی وارد مسائل روز شویم و در تمام موضوعاتی که به ما مربوط نمی‌شود دخالت کنیم بی‌احترامی به مراسم اهل بیت (ع) است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha