مشاور وزیر راه و شهرسازی در صنعت هواپیمایی با بیان اینکه مهمترین معضل حمل و نقل هوایی کشور بحث نقدینگی است، ابراز امیدواری کرد: در فضای پس از تحریم با وارد شدن سرمایهگذاران خارجی بخشی از نیاز کشور در این زمینه برطرف شود.
محمدعلی ایلخانی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، تصریح کرد: در طول سالهای گذشته یکی از مهمترین معضلاتی که صنعت هوایی ایران با آن دست و پنجه نرم کرده مشکل نقدینگی و منابع اعتباری بوده است هر چند سرمایهگذاران داخلی با حضور خود در این عرصه ادامه دادند اما عدم دسترسی به بازارهای خارجی کار را بسیار دشوار کرد.
وی با بیان اینکه گستردهگی صنعت هوایی باعث شده کشورها برای توسعه آن به برنامهریزیهای فراملی دست بزنند، اظهار کرد: قطعا در فضای پس از تحریم و با وارد شدن دوباره سرمایهگذاران خارجی و باز شدن بازارها به روی شرکتهای ایرانی میتوان امیدوار بود بخشی از این نیاز به نحو دیگری مرتفع شود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در صنعت هواپیمایی اضافه کرد: از این رو میتوان از سرمایهگذاری مستقیم خارجی و یا جذب فاینانس برای پروژههای زیرساختی یا خرید ناوگان جدید استفاده کرد تا اوضاع حمل و نقل هوایی کشور بهبود یابد.
ایلخانی با اشاره به صحبتهای وزیر راه و شهرسازی مبنی بر نیاز کشور به خرید 400 هواپیمای مسافرتی جدید، عنوان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر سن ناوگان ما بالا رفته و در آن نیاز به نوسازی وجود دارد قطعا ما میتوانیم روی فضای پس از تحریم برای جذب سرمایههای جدید و وارد کردن تعداد زیادی هواپیمای مسافرتی اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: با توجه به باز شدن نسبی فضا در طول ماههای گذشته در حوزه راههای هوایی و خرید سیستمهای فرودگاهی کشور توانسته مذاکرات مناسبی را با اروپاییها آغاز کند و حتی چند کشور از فرانسه و اسپانیا نیز اعلام آمادگی کردهاند در این عرصه وارد شوند. از این رو شاید اصلیترین مسالهای که کشور باید در فضای پس از تحریم به آن توجه کند خرید هواپیماهای مسافرتی جدید خواهد بود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در صنعت هواپیمای درباره وضعیت اقتصادی ایرلاینها در استفاده از فضای پس از تحریم نیز گفت: متاسفانه مشکلات اقتصادی سالهای گذشته باعث شده بسیاری از شرکتهای هواپیمایی ما نتوانند درآمد چندانی را از آن خود کنند و این موضوع راهشان را در خرید هواپیماها و تجهیزات جدید بسته است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در قالب برنامههای جدید دولت برای حمایت از سرمایهگذاران بخشی از نیاز ایرلاینها برای تامین هواپیماهای جدید نیز مورد توجه قرار گیرد و بتوانیم بیشترین استفاده را از فضای پس از تحریم با وارد کردن هواپیماهای جدید و نوساز ببریم.
انتهای پیام
نظرات