• دوشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94072717487
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک استاد حوزه علمیه:

زیارت عاشورا گنجی مخفی و مستور است

زیارت عاشورا گنجی مخفی و مستور است

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زیارت عاشورا، گنجی مخفی و مستور است که هرکس نمی‌تواند متن و عمق آن را درک کند، گفت: این زیارت به این دلیل که دارای بار معنوی بالایی بوده، زیارت توحیدی عظیم است، برخلاف آنچه که بعضی آن را ولایی می‌دانند.

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زیارت عاشورا، گنجی مخفی و مستور است که هرکس نمی‌تواند متن و عمق آن را درک کند، گفت: این زیارت به این دلیل که دارای بار معنوی بالایی بوده، زیارت توحیدی عظیم است، برخلاف آنچه که بعضی آن را ولایی می‌دانند.

حجت‌‍‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم لواسانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: شروع این زیارت، وارد یک حرم می‌شود که آن حرم به جز حرم خدا چیزی نیست و از همان ابتدا که به سلام دادن می‌پردازد، با کنایه و لقب پیش می‌رود و وارد دریایی می‌شود که بی‌نهایت و عالم ملکوت است و می‌گوید «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَاللهِ وَابْنَ ثارِەِ» یعنی سلام بر تو ای خون خدا و پسر خدا.

وی ادامه داد: از این رهگذر بایستی این موضوع درک شود و بتوان درجه فهم و فکر خود را بالا برد که با این فکر و توجه، به خدا وصل شده و ریسمان الهی که میان خلق و خالق وجود دارد همان روح قدسی امام حسین(ع) است که انسان را به حق می‌رساند، در واقع این زیارت دریای عرفان معرفت و بی‌انتهای توحید است.

لواسانی تصریح کرد: زیارت عاشورا برای انسان معرفت‌آفرین و یقین‌آور است؛ در هر صورت چند برگی از دفتر بزرگ الهی در این زیارت توسط شخص قاری قرائت می‌شود و خوشا به حال کسی که این زیارت را از روی بصیرت می‌خواند که با بصیرت‌ خواندن می‌تواند باعث زیر و رو شدن فرد شود و او را وارد دریای بی‌کران می‌کند و این گونه عنوان می‌شود که با خواندن این زیارت، فرد در واقع خودش نیست و هرچه هست فانی در آن حضرت شده و جلوه‌ای از نور ایشان می‌شود.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اهل حکمت این موضوع را مطرح می‌کنند، کسی که به امام حسین(ع) توجه کرده و متوسل می‌شود در حقیقت بعدی از آن حضرت می‌شود و تکه‌ای از وجود او شده و متحد با او خواهدشد.

وی افزود: در بخش دیگری از این زیارت که «السَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنٰائِکَ»عنوان می‌شود و می‌گوید این است که آن حضرت به صورت آستانه دری است که انسان می‌خواهد وارد منزل شود یعنی سلام بر تو و آن ارواحی که در آستانه و پیشگاه تو حضور دارند و در مقابل تو خضوع و خشوع کرده‌اند و در مقابل ساحت الهی به سجده می‌پردازند.

لواسانی اظهار کرد: در جای دیگر، حکمت متعالیه به اتحاد عاقل و معقول می‌پردازد و زمانی‌که نفس انسان متوجه شی‌ای می‌شود که در آن صورت، حقیقت نفس انسان را تشکیل می‌دهد؛ به این معنا که نفس انسان به معنای آب وسیع بی‌رنگی است و وقتی صورت ذهنی به آن داده می‌شود به آن قالب در می‌آید و از آن بی‌رنگ و بی‌شکلی بیرون آمده و در واقع می‌توان گفت که بی‌رنگی اسیر رنگ می‌شود.

این استاد حوزه علمیه گفت: در بحث وجود ذهنی که اتحاد عاقل به معقول است، انسان طالب هر شی که باشد ارزش آن شی را دریافت می‌کند و می‌توان گفت، انسان دارای چه جایگاهی و چه مقام و منزلتی است، به عنوان مثال کسی که وابسته به اعتبار و یا دلبسته به حرم، نماز و قرآن باشد به آن شکل نیز در می‌آید که همین موضوع نیز در ارتباط با امام حسین (ع) نیز اتفاق می‌افتد و حتی موضوعی فراتر است.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر به دنبال شخصی رفتیم که خودش نیز به دنبال حق رفته و آن شخص خون خدا بود، تمام هستی‌اش آینه تمام نمای خدا است.

لواسانی با بیان اینکه این زیارت، زیارت عمیقی است که از ابتدا امام حسین(ع) ذوب حق شده، به شهادت می‌رسد و همه چیز خود را تقدیم می‌کند، گفت: وقتی ایشان جان خود را تقدیم حق کرد، خدا نیز تمام وجودش را تقدیم این امام می‌کند.

وی افزود: به‌گونه‌ای که هرکس به امام حسین(ع) سلام دهد، یعنی به خدا سلام داده‌ و امام‌حسین(ع) سلام دهنده از جانب خداوند است و اگر بخواهیم دست و یا صورتی برای خدا تصور کنیم در واقع همان وجود امام حسین(ع) خواهدبود و همان‌طور که در اشعار محتشم کاشانی این گونه عنوان می‌شود که:

بلندمرتبه شاهی ز صدر زین افتاد

اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: زیارت عاشورا یک تعلیم، درس، فرهنگ، عرفان و وصل بوده و یک مقام انسانیت در پرتوی اتصال به آن حضرت است و در واقع هرکس با خواندن این زیارت به معرفت خود پی می‌برد.

لواسانی ادامه داد: این زیارت، زیارتی معرفت‌آفرین و یقین‌بخش است، از اصول دین بوده و تا یقین حاصل نشود، هیچگونه رشدی وجود ندارد، این دعا باعث استجابت دعا و روا شدن حاجت می‌شود، اگر به صورت مداوم در بین طلوعین خوانده شود، اثرش بیشتر خواهد شد و باعث می‌شود زیارت امام حسین(ع) نصیب شخص شود و مداومت به این زیارت همان طور که در روایت‌ها عنوان شده، خداوند فوت افراد را با شهادت امام حسین(ع) مصادف می‌کند و بلاهایی که در حال وقوع است، با این زیارت دفع می‌شود.

وی عنوان کرد: علامه امینی در کتاب الغدیر عنوان کرده که بعد از فوتش در خواب چند نفر از جمله پدر خود آمد و از جایگاه خود در بهشت گفت، از او پرسیدند "آیا این جایگاه از طریق تحقیق و خدمات بزرگ ایجاد شده‌است و او پاسخ داده خیر، این جایگاه به جهت مداومت کردن در قرائت زیارت عاشورا به‌وجود آمده است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha