• دوشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94072012885
  • خبرنگار : 71496

خروج ائتلاف مخالفان سوریه از مذاکرات ژنو در اعتراض به حملات روسیه

خروج ائتلاف مخالفان سوریه از مذاکرات ژنو در اعتراض به حملات روسیه

ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که در اعتراض به عملیات نظامی روسیه در سوریه از مذاکرات ژنو که تحت نظارت سازمان ملل درجریان است، خارج شده است.

ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که در اعتراض به عملیات نظامی روسیه در سوریه از مذاکرات ژنو که تحت نظارت سازمان ملل درجریان است، خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری الشروق، ائتلاف مخالفان سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیات کل ائتلاف تصمیم گرفته از مشارکت در کارگروه‌های مشورتی ژنو خودداری کند و تا زمان پایبندی همه گروه‌ها به توافقنامه ژنو یک و قطعنامه‌های شورای امنیت و نیز توقف حملات روسیه در سوریه به این مذاکرات نخواهد پیوست.

درمورد بیانیه سال 2012 درباره دوره انتقالی که در پایان کنفرانسی در ژنو (ژنو یک) صادر شد، اختلاف نظر وجود دارد. مخالفان معتقدند که دوره انتقالی ذکر شده در این بیانیه به معنای کنار رفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت است در حالی که دولت دمشق معتقد است که این مساله مطرح نیست.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در ژوئیه گذشته پیشنهاد تشکیل کارگروه‌هایی در ژنو شامل نمایندگانی از مخالفان و دولت دمشق برای بررسی مسایل مختلف از جمله حمایت از شهروندان و غیر نظامیان و نیز بازسازی‌ شهرها را مطرح کرد.

مخالفان سوریه مدعی شدند، حملات هوایی که مسکو از 30 سپتامبر در سوریه آغاز کرده با نقش مسکو به عنوان طرفی که برای تحقق صلح در سوریه تلاش می‌کند، در تعارض است.

در بیانیه مذکورآمده است: دشمن روس با نقض قوانین بین‌المللی و حمایت از دولت دمشق نشان داد که به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت و ناظر بیانیه و کنفرانس ژنو به تعهدات خود پایبند نیست و فرصت‌ها برای تحقق هرگونه سازش سیاسی را از بین می‌برد.

این ائتلاف در ادامه بیانیه خود با انتقاد از طرح پیشنهادی دی میستورا نیز تاکید کرد: تلاش‌های میانجی بین‌المللی اصول روشنی که ضامن انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و برپایی حکومتی انتقالی باشد، نبوده و تنها به راه‌حل‌های جزئی مانند آتش بس یا برگزاری دیدارهای مشورتی بدون هیچگونه نتیجه جدی اکتفا می‌کند.

ائتلاف مخالفان سوریه در پایان تاکید کرد: پیشنهاد کارگروه‌هایی مشورتی خارج از اصول سازش است و مبادی خود را نادیده گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha