• سه‌شنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94071408949
  • خبرنگار : 71439

/موافق استیضاح وزیر راه/

رسایی: رأی شکننده وزیر در رأی اعتماد توقع عمل به وعده‌ها را ایجاد کرد

رسایی: رأی شکننده وزیر در رأی اعتماد توقع عمل به وعده‌ها را ایجاد کرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از عدم تحقق وعده‌های وزیر راه و شهرسازی در زمان رأی اعتماد انتقاد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از عدم تحقق وعده‌های وزیر راه و شهرسازی در زمان رأی اعتماد انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید رسایی که به عنوان یکی از موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس سخن می‌گفت: اظهار کرد: امروز استیضاح در حالی برگزار می‌شود که پیش از این دو سوال از آقای آخوندی مطرح شده بود. ایشان بعد از دادن وعده‌هایی با اختلاف 8 رأی وزیر شدند و این رأی شکننده این توقع را ایجاد می‌کرد که به وعده‌هایشان توجه کنند.

وی افزود: اردیبهشت ماه سال 93 اولین سوال از وزیر راه مطرح شد و ایشان گفت که فرصتی برای اجرای تعهداتش نداشته و در نتیجه متقاضی سوال، سوالش را پس گرفت و به رأی نگذاشت. اما امروز همان فرد جزو متقاضیان استیضاح است.

این نماینده مجلس یادآور شد: یک سال بعد من سوالی را از آقای آخوندی در خصوص مسکن مهر مطرح کردم و ایشان همان پاسخ‌هایی را به من دادکه به آقای حاجی داده بود و سوال به رأی گذاشته شد و آقای وزیر با وعده‌هایی که برای حل مشکل دادند با اختلاف یک رأی که بعداً معلوم شد درست نبوده از کارت زرد مجلس خلاصی پیدا کرد.

رسایی ادامه داد: آیا اگر استیضاح سیاسی بود ما اینقدر مماشات می‌کردیم و آیا استیضاح سیاسی اینقدر روند طولانی را طی می‌کند؟

رسایی همچنین بیان کرد: آیا پیگیری تکمیل پروژه‌ها و استیضاح مسئول این عملکرد اقدامی سیاسی است؟ پس برای اینکه سیاسی نباشیم اساساً یا مجلس را تعطیل کنیم و یا به مدح و ستایش از آقایان بپردازیم. آقای آخوندی، کیست که نداند سیاسی‌ترین وزیر کابینه شما هستید؟

وی با بیان اینکه اشکالات مدیریتی شما آنقدر زیاد است که نیازی نیست ما پرونده سیاسی شما را باز کنیم،‌ تصریح کرد: تکمیل مسکن مهر یکی از اولویت‌های تعهدات این دولت در شعارهای تبلیغاتی خود بود که به دنبال آن وزیر برای اخذ رأی اعتماد همین شعارها را مطرح کرد. حتی آقای آخوندی گفت که در دولت سازندگی وقتی وزیر مسکن بوده، ایده مسکن مهر را خود ابداع کرده، اما نمی‌دانم چه شد که این ایده بعدها مزخرف نامیده شد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: متأسفانه در این دو سال علیرغم فرصت‌های پیش رو کمترین اعتبار از سوی بانک مسکن به پروژه‌های مسکن مهر اختصاص داده شد و متوسط سهم‌الشرکت پرداختی به پیمانکاران در هر ماه از 500 میلیارد تومان در نیمه سال 92 به 300 میلیارد تومان در نیمه دوم سال 92 رسید.

رسایی یادآور شد: این روند نزولی ادامه پیدا کرد تا به 150 میلیارد تومان در سال 94 رسید که این مسأله نشان از کند شدن روند تکمیلی طرح‌های مسکن مهر و نبود اراده در وزارتخانه بود و در همین مدت بازگشت اقساط مردم به بانک مسکن دو برابر شد و 125 میلیارد تومان در اوایل سال 92 به 255 میلیارد تومان در دی‌ماه سال 93 رسید. یعنی مردم مستضعف به تعهداتشان در پرداخت مسکن مهر عمل کردند، اما دولت به تعهداتش عمل نکرد.

وی افزود: وزیر راه و معاونین او در خرداد سال 93 گفتند که سال 94 پروژه‌ها تمام می‌شود اما در بهمن 93 وقتی زمان موعد رسید گفتند تا سال 95 تمام می‌شود و در شهریور 94 گفتند فعلاً منتظر نباشید و سال 96 تمام می‌شود.

این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس یادآور شد: متأسفانه وزیر برای فریب مجلس در جلسه سوال آمارسازی کرد. ایشان یک بار گفت که 1 میلیون و 440 هزار مسکن مهر فروش اقساطی شده و بعد در جای دیگر گفت که 1 میلیون و 180 هزار واحد مسکن مهر تحویل شده که اختلاف فروش مسکن مهر اقساطی شده و تحویل داده شده 260 هزار واحد بود. یعنی این تعداد فروش اقساطی شده اما به مردم تحویل داده نشده است. در حالی که فروش اقساطی یعنی واحد مسکونی که تحویل داده شده باشد.

در این بین نمایندگانی به نشانه اعتراض فریاد زدند، دو دو کرده و الله اکبر گفتند.

به گزارش ایسنا، حمید رسایی کلیپی از سخنان رئیس جمهور و وزیر و همچنین اجرایی نشدن پروژه‌های مسکن مهر در جلسه علنی پخش کرد و در این میان با کنایه خطاب به آخوندی، گفت: با این وعده‌ها رأی آوردید. آقای آخوندی به این مردم می‌خندند!

وی در ادامه بیان کرد: آقای آخوندی به260 هزار خانوار خانه ندادند، اما از آنها قسط می‌گیرند که این خانوارها بارها جلوی مجلس تجمع کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم نمایندگان با چه هدفی به وزیر رأی می‌دهند و با چه هدفی رأی نمی‌دهند اما من برای اهداف سیاسی در اینجا حضور پیدا نکردم و برای این اینجا هستم که روز قیامت بتوانم جواب دهم.

در این میان تعدادی از نمایندگان مجدداً فریاد دو دو سردادند و الله اکبر گفتند که رسایی در پاسخ گفت: مردم بعضی از نمایندگان شما دغدغه‌هایتان را مسخره می‌کنند اما تعدادشان 3 یا 4 نفر است.

وی همچنین تصریح کرد: آقای آخوندی تنها جوابی که شما تا به حال دادید این است که ما منابع مالی نداریم در حالی که بنا به گزارش بانک مسکن بازپرداخت اقساط مسکن مهر به 7100 میلیارد تومان رسیده و هر ماه 400 میلیون به آن اضافه می‌شود. درصورتی که طبق گفته مسئولین وزارتخانه تنها 5000 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام مسکن مهر نیاز بوده است.

رسایی یادآور شد: کاری که این وزارتخانه کرده این است که 3700 میلیارد تومان از این اعتبار را بابت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی پرداخت کرده که این واقعاً خلاف مروت در حق این مردم است. بانک مسکن باید بدهی خود را از جایی دیگر تأمین کند و پاداش‌های چندصدمیلیونی ندهند تا بتوانند بدهی‌هایشان را بدهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مشکل این است که حوزه مسکن رهاست، تصریح کرد: آقای وزیر تسلطی روی امور ندارد. در برنامه نگاه یک سیما حضور پیدا کردند و درباره توقف تسهیلات دهی بانک مسکن به بافت فرسوده گفت که به دلیل میزان اعتباراتی که بانک مسکن به مسکن مهر داده قدرت تسهیلات دادن این بانک کاهش پیدا کرده و ان‌شاءالله با بازسازی مالی این بانک را از وضعیت بد خارج می کنیم. حتی در نشست با جامعه مهندسین گفت که بانک مسکن گروگان مسکن مهر شده و سه برابر قدرت وام دادن خود وام داده است که همه از جمله وزیر اقتصاد کابینه تعجب کردند.

وی یادآور شد: همه می‌دانند که پرداخت تسهیلات به مسکن مهر از محل خط اعتباری بانک مرکزی است و نه منابع داخلی بانک مسکن. بر اساس برآورد طرح جامع مسکن در حدود 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که شامل 2.5 میلیون واحد مسکونی می‌شود.

رسایی همچنین انتقاداتی نسبت به اجرایی نشدن و ناهماهنگی در خصوص قوانین مربوط به بافت فرسوده ارائه کرد.

وی ادامه داد: آقای آخوندی شما در جلسه سوال گفتید که مردم دنبال مسکن مهر نیستند و گفتید که در حال حاضر 150 هزار مسکن مهر داریم که کسی متقاضی آن نیست که اولا این رقم واقعی نیست؛ چون معاون شما می‌گوید 45 هزار واحد بدون متقاضی وجود دارد. ثانیا این که آقای آخوندی شما از روز اول که آمدید سامانه ثبت نام مسکن مهر را بستید، حالا باز کنید ببینید متقاضی وجود دارد یا خیر، و طبق گزارش‌های دریافتی ما وزارت خانه شما این واحدهای مسکونی بدون متقاضی را نگه داشته و به عنوان بدهی به پیمانکاران می‌دهد که این ظلم به مردم است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: پرونده کاری وزیر را که رقم می‌زدم دیدم یکی از اقدامات خوب انجام شده پیگیری برای کنترل سوداگری در بازار مسکن از طریق ابزار مالیاتی است که 70 درصد بازار مسکن کشور را تقاضای سرمایه‌ای تشکیل می‌دهد که همین موضوع موجب ایجاد دوره‌های رونق و رکود پیاپی به افزایش قیمت زمین و مسکن شده است.

رسایی همچنین گفت: آقای آخوندی تا مدتی شعار می‌داد هر کس با خرید و فروش مسکن کاسبی می‌کند باید مالیات بدهد و قوانین مالیاتی باید عوض شود که اینها حرف‌های آخوندی است، اما شهریور ماه سال جاری وقتی مالیاتهای مستقیم برای اصلاح در دستور رسیدگی همین مجلس قرار گرفت آقای آخوندی به رئیس مجلس نامه نوشتند که لطفا مالیات بر خانه‌های خالی و اضافی از این لایحه حذف شود که ما نفهمیدیم شما با خودتان چند چند هستید.

وی اظهار کرد: آقای آخوندی مردم می‌گویند مسکن 80 متری ما در حاشیه شهر بدون رنگ و لعاب، مزخرف، قبول اما لطفا بگویید مسکن شما چند متر و در کجاست. البته غیر از آن مسکنی که در لواسان دارید. در حال حاضر در کجا می‌نشینید؟ بنده خود در همین خیابان مجاهدین واحدی 140 متری دارم. پس شما هم بگویید تا مردم بدانند مسئولین‌شان در کجا و در چه ترتیباتی زندگی می‌کنند.

رسایی در پایان گفت: نمایندگان نیز بدانند که رایی که امروز می‌دهند چه مثبت و چه منفی همانند تمام آرای دیگرمان در شب اول قبر در روز قیامت محاسبه می‌شود و باید جوابگو باشیم. پس رای دهیم که بتوانیم دست روی قرآن بگذاریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha