• شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94071106747
  • خبرنگار : 71443

تأکید موگرینی بر حضور روسیه و ایران برای حل مسأله سوریه

تأکید موگرینی بر حضور روسیه و ایران برای حل مسأله سوریه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برای آوردن سوریه پای میز مذاکره به ایران و روسیه نیاز داریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برای آوردن سوریه پای میز مذاکره به ایران و روسیه نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست بر لزوم حل بحران کنونی سوریه از طریق انتقال سیاسی با حضور تمام طرف‌های موافق و مخالف بشار اسد رئیس جمهور سوریه تأکید کرد و گفت: ما در حال همکاری با سازمان ملل برای سازماندهی کردن یک انتقال سیاسی در سوریه با مشارکت تمام بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.

موگرینی ادامه داد: به عنوان مثال ایران در سوریه دارای نفوذ است. من فکر می‌کنم که آنها (ایرانی‌ها) این موضوع را می‌دانند که این اولین آزمون برای آنهاست که ببینیم می‌توانند نقش سازنده‌ای پس از توافق هسته‌ای ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما خواهان آمدن رژیم سوریه به پای میز مذاکره برای تشکیل یک دولت انتقالی هستیم، باید از طریق آنهایی که روی این کشور نفوذ دارند که همان روسیه و ایران هستند به سوریه فشار بیاوریم.

موگرینی تأکید کرد: اروپایی‌ها معتقدند که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که آیا حل مسأله سوریه از توافق هسته‌ای سخت‌تر است، گفت: قطعاً. اما ما با توافق هسته‌ای نشان دادیم که حتی پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مشکلات از طریق دیپلماسی قابل حل شدن است. 12سال زمان برد اما در نهایت به نتیجه رسیدیم. مسأله سوریه سخت‌تر است اما دیپلماسی کارساز است. چهار سال و نیم جنگ نتیجه‌ای در بر نداشت؛ داعش و اسد همچنان سر جای خود هستند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا وی آمریکا را به دلیل وضعیت کنونی سوریه مقصر می‌داند، بیان کرد: هیچ سرزنشی وجود ندارد. شما به توافق هسته‌ای با ایران اشاره کردید و من اطمینان دارم که رهبری آمریکا در این مسیر نیز ادامه خواهد داشت.

موگرینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مسأله بحران پناهندگان در اروپا پرداخت و درباره احتمال تأثیر این بحران بر افزایش ملی‌گرایی در اروپا گفت: آمریکا بر اساس گروه‌ها و نژادهای مختلف بنا شده است؛ در حالی که یک جامعه همگون است. اما اگر ما از این دیدگاه خارج شویم و بفهمیم که متفاوت بودن یک مزیت است نه یک تهدید آن وقت می‌توانیم به عنوان یک اروپایی رشد کنیم. ما برای انتقال این پیام به مردم به شجاعت کافی در رهبری سیاسی نیاز داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha