• دوشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 94070603133
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

علت بیماری‌های مزمن از نگاه یک روانشناس

علت بیماری‌های مزمن از نگاه یک روانشناس

ایسنا/خراسان جنوبی یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در خراسان‌جنوبی گفت: تحقیقات نشان داده درصد بالایی از بیماری‌های مزمن ریشه در ناراحتی‌های فکری و استرس و اضطراب دارند.

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در خراسان‌جنوبی گفت: تحقیقات نشان داده درصد بالایی از بیماری‌های مزمن ریشه در ناراحتی‌های فکری و استرس و اضطراب دارند.

عادله قلاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: تمام بدن ما در ارتباط با رشته‌های عصبی است و بگونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با هر ناراحتی سیستم عصبی برای برطرف کردن مشکل شروع به واکنش می‌کند.

وی افزود: اگر ناراحتی و استرس زمان زیادی طول بکشد سیستم عصبی با تحریک شدن مداوم تاثیراتی بر روی دیگر سیستم‌های بدن گذاشته که درد، ناراحتی و ضعف از عوارض شایع آن است. حدود 71 درصد از مراجعه افراد به پزشکان داخلی و عمومی به دلیل عوارض ناشی از استرس است که از شایع‌ترین آنها می‌توان به سردرد، کمر درد و پا درد اشاره کرد. 85 درصد از مراجعه کنندگان را نیز زنان تشکیل می‌دهند و معتقدند که ناراحتی‌ها و نگرانی‌های فکری آن‌ها در فعالیت‌های روزمره مانند خواب اختلال ایجاد کرده است.

قلاسی تصریح کرد: کارشناسان معتقدند از راه‌کارهای غلبه بر دردهای مزمن جسمی، پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه از جمله خواندن کتاب، ورزش و حتی پرداختن به انواع کارهای هنری است.

این کارشناس ارشد روانشناسی تاکید کرد: ۳۰ درصد بیمارانی که به دلیل مواردی مانند سردرد، ناراحتی‌های قلبی، گوارشی، اسکلتی، عضلانی و تنگی نفس به پزشکان مراجعه می‌کنند، بیماری جسمی ندارند، بلکه منشا بیماری آنها اختلالات روانی بوده و تنها ۴۰ درصد به مشکلات جسمی مبتلا هستند.

قلاسی اظهار کرد: اختلالات دو قطبی یکی دیگر از علل بروز مشکلات جسمی است و به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن بیماران گاهی دچار افسردگی و گاهی دچار سرخوشی غیرطبیعی و شیدایی می‌شوند. اختلالات روانی و خلقی بار مالی زیادی را بر اقتصاد خانواده و جامعه تحمیل می‌کند و سبب غیبت از کار می‌شود. افسردگی، شایع‌ترین و پرخرج‌ترین نوع اختلالات خلقی در جهان و ایران به شمار می‌رود که با توجه به سبک زندگی کنونی بشر، آمار آن روبه افزایش است.

این روانشناس با اشاره به اینکه پدیده خودکشی نیز حاصل افسردگی است که توجه به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تاکید کرد: بیماری‌های روانی در کشورهای توسعه نیافته و جهان سوم بیشتر به صورت دردهای جسمانی نمایان می‌شود و لازم است پزشکان با بررسی‌های دقیق علت این قبیل اختلالات را شناسایی و درمان اصلی را ارایه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha