• شنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 94062817709
  • خبرنگار : 71505

عباس جدیدی در بازدید از شرکت کنترل کیفیت هوا:

خودروهای کاربراتوری نفس شهر را گرفته‌اند

خودروهای کاربراتوری نفس شهر را گرفته‌اند

معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از معضلات شهر تهران تردد موتور سیکلت‌های نا مرغوب کابراتوری است که تردد یک میلیون دستگاه از این موتور سیکلت ها با سهم تولید 22 درصد آلایندگی موجب شده نفس شهر بند بیاید .

معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از معضلات شهر تهران تردد موتور سیکلت‌های نا مرغوب کابراتوری است که تردد یک میلیون دستگاه از این موتور سیکلت ها با سهم تولید 22 درصد آلایندگی موجب شده نفس شهر بند بیاید .

به گزارش سرویس شهری ایسنا، عباس جدیدی با حضور در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از دستاوردهای این شرکت بازدید به عمل آورد.

ارائه گزارش از چگونگی سنجش و پایش آلودگی هوا و صوت توسط ایستگاه های موجود در شهر تهران، ارائه راهکارهای علمی برای حل معضل آلودگی هوا نظیر فیلتر دوده، موتورسیکلت‌های برقی و مواردی از این قبیل و تخصیص بودجه از جمله محورهای این بازدید بود.

جدیدی در پایان این بازدید با اشاره به موضوع آلودگی هوا گفت: سالها می شود که آلودگی هوا میهمان ناخوانده شهر تهران می باشد و امروزه به جزء لاینفک زندگی شهری ما بدل شده است.

وی ادامه داد: سونامی سرطانی و مرگ و میری که ما امروزه با آن مواجه هستیم تا حد بسیار زیادی وابسته به همین امر است از اینرو می طلبد تا تلاش جدی برای یافتن راهکار های علمی مبتنی بر واقعیت به وجود آید.

جدیدی افزود: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در همین راستا تشکیل شد که علاوه بر سنجش و پایش آلودگی ها راهکارهای علمی و عملی را نیز بشناساند.

معاون نظارت شورا اظهار داشت: خوشبختانه این شرکت در راستای اهداف خود توانسته طی طریق کند و با اقدامات خوبی که انجام داده راهکار های خوبی هم ارائه دهد اما متاسفانه اراده ای برای اجرای این طرح ها از سوی نهاد های مسئول نیست.

جدیدی خاطر نشان کرد: بر همه واضح است که بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است و این در شرایطی است که 10 درصد خودروهای تهران یعنی بالغ بر 300 هزار خودرو کاربراتوری نزدیک به 50 درصد تولید آلاینده ها را به عهده دارند. پس با یک حساب سرانگشتی ساده می توان دریافت که نوسازی این تعداد خودرو تا چه اندازه می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که هنوز نوسازی 17 هزار تاکسی فرسوده و کاربراتوری عقیم مانده و هنوز در پیچ و خم های ادارات و سازمان های دولتی است علی رغم تلاش های شهرداری تهران.

جدیدی ادامه داد: بر طبق گزارش های جایگزینی هر تاکسی فرسوده موجب کاهش یک تن آلاینده در سال خواهد شد، این در شرایطی است که این تاکسی ها و خودروهای کاربراتوری در سال به اندازه وزن خود آلاینده تولید می کنند.

این عضو شورا افزود: در شهر تهران سالانه بیش از 760 هزار تن آلاینده از خودروها تولید می شود که اگر سهم خودروهای کاربراتوری از آلایندگی را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد نوسازی این تعداد خودرو چه تاثیری در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت اما باعث تاسف است که نهاد های حاکمیتی از جمله پلیس، سازمان محیط زیست، شرکت های خودرو ساز و وزارت خانه های مرتبط این موضوع را درک نکرده اند.

جدیدی اضافه کرد: یکی از معضلات شهر تهران تردد موتور سیکلت های نا مرغوب کابراتوری است که تردد یک میلیون دستگاه از این موتور سیکلت ها با سهم تولید 22 درصد آلایندگی موجب شده نفس شهر بند بیاید .

وی با اشاره به آزمایش اندازه گیری تعداد ذرات آلاینده تولید شده از موتور سیکلت ها گفت: برایم تعجب آور است که چگونه موتور سیکلتی که در لحظه ی شروع به کار بیش از یک و نیم میلیون ذرات معلق و آلاینده تولید می کند مجوز تولید و اجازه تردد می گیرد اما موتور سیکلت های برقی که با بالاترین استاندارد و کمترین آلودگی تولید شده اند اجازه پلاک گذاری نمی گیرند. این امر نشانه چه می تواند باشد؟!

جدیدی بیان داشت: در حال حاضر 160 کارخانه موتور سیکلت ساز کاربراتوری وجود دارد و سازمان محیط زیست گواهیتایید (گواهی نامه آلودگی) آن را می دهد ، موتور سیکلت هایی که فاقد کاتالیست یا انژکتور هستند و بیشترین میزان تولید ذرات معلق را نیز دارا می باشند.

معاون نظارت شورا گفت: در چنین شرایطی پلیس بر اجرای طرح زوج و فرد تاکید می کند، سازمان محیط زیست استاندارد تولید موتور سیکلت های غیر استاندارد را می دهد و ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت اهتمامی در نوسازی خودروهای کاربراتوری یا حداقل 17 هزار تاکسی فرسوده از خود نشان نمی دهد.

جدیدی همچنین تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب این شرکت پایش کمی بخارات بنزین بوده است. همانطور که می دانید بخارات بنزین از جمله عوامل سرطان زا است در حالی که ما در جایگاه های سوخت دستگاه جمغ آوری بخارات بنزین نداریم. این در شرایطی است که اگر این بخارات را به صورت روزانه یعنی بر حسب 9 میلیون لتر مصرف روزانه شهر تهران اندازه گیری کنیم حجمی معادل 54 هزار لیتر خواهد شد. به بیان دیگر 54 هزار لیتر بنزین روزانه تنها از طریق بخارات به هدر می رود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس ها اشاره کرد و گفت : نصب فیلتر های دوده بر روی اتوبوس ها نیز یکی دیگر از اقدامات مناسب در جهت کاهش آلودگی هوا است به گونه ای که بسیاری از از ذرات نظیر سولفات و سیلیکات در این فیلترها به دی آکسید کربن تبدیل می شوند و میزان آلودگی اتوبوس ها به صفر می رسد. فیلتر دوده در حدود 30 میلیون تومان بوده که نسبت به قیمت یک اتوبوس می توان گفت بسیار ناچیز است اما در هزینه های سلامت برای ما صرفه جویی بسیار به ارمغان می آورد.

جدیدی همچنین با اشاره به اهمیت کار این شرکت گفت: تعیین نقشه تغییرات ترافیکی در آلودگی هوا، مدل سازی با در نظر گرفتن تمام عوامل موثر، پیش بینی شرایط اظطرار و تعیین نقاط بحرانی از نظر آلودگی هوا، ترسیم نقشه آلودگی هوا و رتبه بندی آلودگی مناطق از جمله اقداماتی است که این شرکت انجام می‌دهد و در این راستا باید حمایت های هرچه بیشتر از آن به عمل آورد.

وی همچنین تاکید کرد: برای مقابله با آلودگی هوا فرهنگ سازی به عنوان یک عامل مهم مطرح است از اینرو باید نهادهای مردمی نظیر شورایاری‌ها هرچه بیشتر با این شرکت ها همکاری کنند تا آموزش های شهروندی را به صورت مردمی و همه گیر دنبال شود.

معاون نظارت شورا همچنین اظهار داشت: مدام صحبت می شود که برای آلودگی هوا چه باید کرد و چه کسی مسئول است در حالی که پایش‌های شرکت کنترل کیفیت به خوبی نشان می دهد که چه باید کرد و چه کسی مسئول می باشد! شهرداری تهران با اینکه مسئول این حوزه نیست اقدامات بسیار ارزنده ای انجام داده اما همچنان اراده ای بر انجام طرح های مطلوب از سوی نهاد های مسئول وجود ندارد.!

جدیدی گفت: دیگر وقت آن رسیده که باید وجدان خفته بیدار شوند و معضل آلودگی هوا برای همیشه رفع شود.

وی همچنین یاد اور شد : توجه به اقدامات این شرکت از سوی شهرداری تهران نیز باید در اولویت قرار گیرد چرا که این شرکت موضوعاتی را دنبال می کند که مرتبط با جان انسان ها می باشد.

جدیدی با اشاره به بودجه سالانه این شرکت افزود: بودجه یک سال این شرکت 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که فکر نمی‌کنم این رقم برای این شرکت که تولید کننده فکر و اندیشده است کافی باشد حال آنکه بخشی از این رقم هم محقق نشده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، این عضو شورا اظهار داشت: در شرایطی که ما با تحریم های اقتصادی روبرو هستیم نباید شرایطی را به وجود آوریم تا کار شرکت‌های مولد فکر و اندیشه مختل شود. یک ایده و فکر سبب می شود این سونامی سرطان رفع شود و راحت گذشتن از کنار این موضوعات به نوعی حق الناس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۰:۲۸

با سلام به بچه هاي ايسنا با پيشرفت تکنولوژي هنوز مسولين محترم کشور (محيط زيست - شوراي عالي ترافيک - شهرداري - خودروسازان - ...) نتوانستند خودروهاي روز دنيا را در اختيار رانندگان تاکسي سطح تهران قرار دهند و هنوز پژو و سمندي که تکنولوژي آن مربوط به 15 سال پيش است درشهر تهران به وفور يافت مي‌شود. همه به فکر منافع مالي خود هستند.توليدخودروهاي بي‌کيفيت واردات خودروهاي بي‌کيفيت حال آقاي جديدي مشکل ما با خروج خودروهاي کاربراتوري حل نمي‌شود. خودروهايي که دراختيار قشر ضعيف جامعه قرار دارد و فقط خانواده‌هاي اين افراد را در سختي مالي و اقتصادي قرار خواهيم داد. مشکل ما مديريت و نظارت است.هنوز ما نتوانسته‌ايم دودخروجي اتوبوس‌هاي شرکت واحد را مديريت کنيم حالا مي‌خواهيم با بي‌برنامگي مشکلات اجتماعي خانواده‌ها را افزايش دهيم.