• یکشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94061509166
  • خبرنگار : 71129

درخواست ایتالیا برای سیاست مشترک اروپا درباره پناهجویان/ قطار آوارگان در وین و مونیخ

درخواست ایتالیا برای سیاست مشترک اروپا درباره پناهجویان/ قطار آوارگان در وین و مونیخ

رییس جمهوری ایتالیا خواستار یک سیاست مشترک درباره پناهجویان در اتحادیه اروپا شد و گفت:‌ به هزاران مهاجری که در حال ورود به کشورهای اتحادیه اروپا هستند، نباید به چشم دشمن نگاه شود.

رییس جمهوری ایتالیا خواستار یک سیاست مشترک درباره پناهجویان در اتحادیه اروپا شد و گفت:‌ به هزاران مهاجری که در حال ورود به کشورهای اتحادیه اروپا هستند، نباید به چشم دشمن نگاه شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرجیو ماتارلا، رییس جمهوری ایتالیا در جریان یک سخنرانی از طریق ویدئو کنفرانس در شمال این کشور ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا باید در نهایت سیاست اشتراکی واحدی را در قبال پناهجویان اتخاذ کند.

این صحبت‌ها پس از آن مطرح شد که فرانسه و آلمان نیز در کنار ایتالیا به اتحادیه اروپا تاکید کردند تا رویکرد مشترکی را در قبال این افراد در نظر داشته باشد.

رییس جمهوری ایتالیا ادامه داد:‌ این انتخاب چیزی بین تسلیم شدن و یک تهاجم یا اقدام خصمانه یا ایجاد یک دژ مستحکم در اطراف اروپا برای مقابله با این پناهجویان نیست. بر این اساس مقررات دوبلین که هر وقت مهاجری به کشوری وارد شد، آن کشور ملزم به اعطای حق پناهندگی به آن پناهنده است، باید تغییر کند و به یک قانون مشترک و به روز شده با هدف پذیرش مهاجران در تمام کشورها و تقسیم این مسئولیت تبدیل شود.

وی افزود:‌ این تصمیم را باید کشورهای اروپایی با هم اتخاذ کنند چون این مساله به سرنوشت آنها بستگی دارد.

تعداد پناهجویانی که از طریق بالکان به یونان وارد شده‌اند،‌ به بالاترین حد خود رسیده و همین امر باعث شده تا کشورهای دیگر نیز به کمپین بررسی مجدد چگونگی رویارویی اتحادیه اروپا با این معضل بپیوندند.

رییس جمهوری ایتالیا در ادامه صحبت‌هایش گفت:‌ جهان رو به تغییر است. میلیون‌ها زن، کودک، پیر و جوان و افرادی که هیچ دفاعی از خود ندارند به دنبال محلی امن برای ادامه زندگی هستند. آیا این افراد که از نبرد و صحنه جنگ می‌گریزند، دشمنان ما هستند؟

قطار پناهجویان به وین و مونیخ رسید

در همین حال قطارهای حامل هزاران نفر از پناهجویان خاورمیانه‌ای وارد وین و مونیخ شد. همزمان مجارستان که پس از چند روز سخت‌گیری اجازه عبور پناهجویان را سهل‌تر کرده گفته درصدد تشدید تدابیر خود برای مواجهه با سیل پناهندگان است.

در همین حال، آلمان و مجارستان اعلام کرده‌اند که بازگشایی مرزهایشان بروی پناهندگان یک "اقدام موقتی و استثنایی" است که بنا بر دلایل "انسان‌دوستانه" صورت می‌گیرد و این دو کشور همچنان به اجرای قانون اتحادیه اروپا که پناهجویان را موظف به اعطای درخواست پناهندگی در نقطه ورود به محدوده یورو می‌کند، پایبندند.

اتریش و آلمان پس از افزایش بحران پناهجویان در روزهای اخیر و گزارش‌های متعدد از وقوع وقایع دلخراشی چون غرق شدن "آلان"، کودک سوری و خفه شدن دهها پناهجوی دیگر در اتاقک آهنی حمل بار تریلرها، از روز شنبه مرزهای خود را به طور تقریبا بی قید و شرط به روی پناهجویان باز کرده‌اند؛ پناهجویانی که بخش مهمی از آنها از مناطق جنگ زده‌ای چون سوریه گریخته‌اند.

به گزارش بی.بی.سی در حال حاضر شمار زیادی از این پناهجویان از مجارستان وارد اتریش شده‌اند و بعضی از آنها مستقیما به شهر مونیخ در آلمان رفته‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است که کشورش بدون افزایش مالیات‌ها و یا تغییر در بودجه می‌تواند به پناهجویانی که وارد این کشور می‌شوند کمک کند.

مجارستان گفته است که هر چند موقتا محدودیت انتقال پناهجویان از این کشور را کاهش داده، اما طرح‌هایی برای تشدید کنترل در مناطق مرزی کشور دارد.

اما اتریش گفته است محدودیتی برای شمار پناهجویانی که وارد این کشور می‌شوند، در نظر نخواهد گرفت.

مقامات اتریش گفته‌اند که انتظار می‌رود حدود 10 هزار پناهجو ظرف روز شنبه از مجارستان وارد خاک اتریش شوند.

یکی از سخنگویان وزرات کشور اتریش گفته است که این کشور درخواست همه پناهجویان واجد شرایطی را که از این کشور درخواست پناهندگی کنند، می‌پذیرد.

نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اعتبار این اتحادیه بستگی به واکنش این نهاد در قبال بحران پناهجویان دارد.

موگرینی که پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ صحبت می‌کرد، بر ضرورت اقداماتی بیشتر برای حفاظت از پناهجویان و جلوگیری از قاچاق انسان تاکید کرد.

گزارش‌ها حاکی است که همچنان در مورد نحوه پاسخگویی به بحران فعلی پناهجویان هماهنگی زیادی بین اعضای اتحادیه اروپا وجود ندارد.

آلمان از طرح کمیسیون اروپا مبنی بر عملی کردن سیستم سهمیه بندی برای پذیرش پناهجو از سوی اعضای اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای شرق اروپا با این طرح مخالف هستند.

روز جمعه نیز کشورهای لهستان، جمهوری چک و اسلواکی از تصمیم مجارستان در مورد تشدید کنترل مرزها حمایت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha