• دوشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94060905401
  • خبرنگار : 71496

توافق احزاب کرد بر سر سازوکار انتخاب رئیس اقلیم کردستان عراق

توافق احزاب کرد بر سر سازوکار انتخاب رئیس اقلیم کردستان عراق

احزاب سیاسی اقلیم کردستان عراق در ششمین نشست خود در مورد سازوکار انتخاب رئیس آتی اقلیم به توافقی کلی دست یافتند و قرار است این توافق برای تعیین گزینه نهایی، به اطلاع روسای احزاب برسد.

احزاب سیاسی اقلیم کردستان عراق در ششمین نشست خود در مورد سازوکار انتخاب رئیس آتی اقلیم به توافقی کلی دست یافتند و قرار است این توافق برای تعیین گزینه نهایی، به اطلاع روسای احزاب برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، ششمین نشست پنج حزب اصلی اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه برگزار شد و شرکت‌کنندگان بالاخره به توافقی کلی دست یافتند که شامل چهار پیشنهاد در خصوص انتخاب رئیس اقلیم است.

اول؛ انتخاب رئیس اقلیم از طریق همه پرسی یا رای گیری عمومی مستقیم باشد.

دوم؛ انتخاب رئیس اقلیم توسط پارلمان فعلی براساس موافقت دو سوم نمایندگان پارلمان یا اکثریت (1+50) انجام شود.

سوم؛ انتخاب رئیس اقلیم به پارلمان آتی واگذار شود.

چهارم؛ در صورتی که با هیچ یک از موارد بالا توافق نشد، انتخاب سراسری زود هنگام برگزار شود.

قرار است یکی از بند‌های توافق به دست آمده که پس از مذاکرات فشرده دو هفته گذشته احزاب کرد به دست آمده، روز یکشنبه در آخرین نشست پنج حزب اصلی و پس از اظهار نظر رهبران احزاب، به شکل نهایی تایید شود.

فواد حسین، رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان فضای نشست مذکور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نشست بعدی به منظور دادن فرصت بیشتر به گروه‌های سیاسی برای بررسی گزینه‌های مطرح شده و تصمیم گیری نهایی در این خصوص، به روز یکشنبه آتی موکول شده است.

اقلیم کردستان عراق پس از اتمام دوره ریاست مسعود بارزانی در 20 اوت شاهد اختلاف احزاب سیاسی بر سر موضوع انتخاب رئیسی جدید برای اقلیم و یا تمدید ریاست بارازانی بوده است.

این احزاب روز چهارشنبه گذشته در خصوص تعیین اختیارات رئیس اقلیم به توافق‌هایی دست یافتند اما این توافق‌ هم نتوانست شکاف اختلاف میان احزاب مخالف با حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی را پر کند.

احزاب مخالف خواهان انتخاب رئیس جدید در پارلمان و تبدیل حکومت از ریاستی به پارلمانی هستند و با درخواست حزب دموکرات مبنی بر تمدید دوره ریاست بارزانی که از سال 2005 ریاست اقلیم را در دست دارد، مخالفت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha