وزیر ارتباطات درباره وضعیت شرکت مخابرات ایران بار دیگر بر مواضع قبلی خود تاکید و اظهار کرد: تا پایان سال جاری اپراتورهای دیگری نیز در زمینهی تلفن ثابت به فعالیت خواهند پرداخت.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود واعظی امروز در نشستی خبری به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخته و در پاسخ به سوال ایسنا درباره سرانجام اختلافات مخابرات با وزارت ارتباطات اظهار کرد: هدف دولت و وزارت ارتباطات آن است که شرکتهای مختلف کار خود را به درستی انجام داده و خدمات مناسبی به مردم ارائه کنند. اکنون مخابرات، شرکتهای ندا و کل شرکتهای فعال در این حوزه بحث ارتباطات و فناوری اطلاعات را تشکیل میدهند و اگر در فعالیت هر یک از آنها خللی وارد شود طبیعی است که بخش ict دیگر قادر نخواهد بود کار خود را به درستی انجام دهد.
چرا تعرفه تلفن ثابت تغییر نمی کند؟
وی همچنین اظهار کرد: حال اینکه گفته میشود چرا تلفن ثابت گران نمیشود موضوعی است که درباره آن باید توجه داشت که تا سال گذشته و پیش از اجرای طرح هم کد سازی تلفن ثابت هزینه آبونمان هر مشترک 33 تومان در ماه بود اما اکنون این رقم به 900 تومان رسیده است. البته در حوزه تماسهای بین شهری در گذشته کمی هزینهها بالاتر بود اما با اجرای این طرح رقم ثابتی برای تمام تماسهای بین شهری در نظر گرفته شد.
وزیر ارتباطات در عین حال عنوان کرد: در آن زمان پیشبینیهای ما حاکی از آن بود که با اجرای همکدی تلفن ثابت درآمدهای مخابراتی حدود 22 تا 25 درصد افزایش پیدا میکند برای رسیدن به این اعداد نیز در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بررسیهای مختلفی صورت گرفته بود، اما این صحیح نیست حال که شرکت مخابرات با مشکل مالی مواجه شده و درخواست افزایش تعرفهها را دارد، چنین صحبتهایی مطرح شود.
واعظی در ادامه به ارائهی راهکارهای خود برای برونرفت مخابرات از وضعیت موجود پرداخته و عنوان کرد: اکنون سیستمهای مخابراتی تغییر کرده و سیستمهای مدرن روی کار آمده است در چنین شرایطی مخابرات نمیتواند با همان سیستم قبلی خود به ارائه سرویس خوب به مردم بپردازد به همین دلیل لازم است این شرکت وارد فاز توسعه شود. این صحیح نیست که یک شرکت هر سال سود کلانی را تقسیم کند بلکه لازم است مانند تمام شرکتهای دنیا مدتی سود این شرکت تقسیم نشده و به جای آن عملیات توسعهای پیگیری شود. براین اساس مطمئنا طی چند سال چند برابر این رقم سود نصیب شرکت خواهد شد.
وی ادامه داد: نکتهی دیگر آنکه اگر ما مطمئن باشیم درآمد این شرکت و پولی که مردم پرداخت میکنند به خدمات تبدیل میشود با وجود آنکه دولت بخشنامه کرده که بدون اجازه دولت و استدلال قوی تعرفه هیچ بخشی افزایش پیدا نکند ما این آمادگی را داریم که در صورت ارائهی بستههای توسعهای و برنامههای مخابرات برای آینده تعرفههای تلفن ثابت را بار دیگر مورد بررسی قرار دهیم.
واعظی در عین حال تصریح کرد: اما هیچگاه اینگونه نبوده است که یک مسوول بدون اعلام عدد و رقم تنها با بیان اینکه شرکت او متضرر میشود بخواهد تعرفهها را افزایش دهد. اکنون شرکتهای متعددی ممکن است ضررده باشند، اما این موضوع را میتوان با اصلاح مدیریت برطرف کرد. ما رابطی میان مردم و دستگاههای مختلف هستیم وعلاوه بر اینکه مراقب حقوق مردم هستیم، به این نکته هم توجه داریم که شرکتها سود کرده و بتوانند روند توسعهای خود را ادامه دهند، اما از سوی دیگر لازم است مردم هم در حد خدماتی که میگیرند هزینه پرداخت کنند.
وزیر ارتباطات همچنین متذکر شد: طی سال گذشته تلاشهای زیادی صورت گرفته و قرار بر آن است که هفته دولت به برخی شرکتها که قرار است در حوزه تلفن ثابت فعالیت کنند مجوزهای لازم اعطا شود.
رعایت حال مردم را کردهایم...
اما واعظی درباره وضعیت بدهیهای شرکت مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت نیز اظهار کرد: شرکت زیرساخت با اپراتورهای بینالمللی متعددی قرارداد دارد و لازم است هزینه تمام تماسهای بینالملل دنیا را به این اپراتورها پرداخت کنند. در یک سال گذشته مردم در استانهای مختلف کشور با کشورهای متعدد تماس گرفته و این هزینه را به شرکت مخابرات پرداخت کردهاند، اما با این وجود اکنون مخابرات بیش از 400 میلیارد تومان به شرکت زیرساخت بدهی دارد. طبیعی است که شرکت ارتباطات زیرساخت هم موظف به پرداخت همین رقم به اپراتورهای بینالمللی است.
وی ادامه داد: اگر شرکت زیرساخت نتواند از مخابرات و اپراتورهای مختلف پول خود را دریافت کند، قادر به پرداخت هزینههای بینالملل خود نبوده و در این شرایط تمام اپراتورهای بینالمللی ارتباط کل کشور را قطع میکند.
وزیر ارتباطات همچنین متذکر شد: پیشنهاد من این بود که شرکت ارتباطات زیرساخت با مخابرات وارد مذاکره شده و مساله را حل کند. در خصوص پهنای باند و هزینههای آن نیز همین راهکار را داشتیم، اما به هرحال این بدهیها پرداخت نشده و ما طی دو سال گذشته نیز تنها به دلیل رعایت حال مردم تصمیم به قطع خدمات مخابرات نگرفتیم.
آمادگی کامل برای بازگشت تعرفه های تلفن ثابت به قبل همکدی
واعظی در پاسخ به این مطلب که شرکت مخابرات چندین بار اعلام کرده که راضی است تعرفههای آن به قبل از همکد سازی برگردد، خاطر نشان کرد: ما حاضریم همین فردا تصویب کنیم که تعرفهها به حالت قبلی خود بازگردد برای همین کافی است شرکت مخابرات تنها یک نامه نوشته و درخواست خود را اعلام کند، اما به هر حال امور کشور را باید از طریق خاص خود دنبال کرد. مگر همین مخابرات نبود که زمانی قصد فروش سهام خود را داشت اما بعد اعلام کرد که قصد ما ورود به سهام شرکت توسعه اعتماد مبین است؟ به هرحال مردم که سهام اعتماد مبین را خریداری نمیکنند، اما اگر شرکت قصد فروش مخابرات را داشته باشد مشتری هم برای آن است.
کسی ادعا نمی کند همه اپراتورها کم فروشی می کنند
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سوالی که در خصوص کمفروشیهای اینترنت و برطرف نشدن مشکلات کیفیت اینترنت علیرغم وعدههای داده شده مطرح شده بود، توضیح داد: ما جزو معدود دستگاههایی هستیم که سال گذشته 25 درصد تعرفه ADSL را کاهش دادیم. ما کاهش تعرفه را از خودمان شروع کردیم و ابتدا ما این تخفیف را در نظر گرفتیم و بعد از شرکتهای دیگر خواستیم این تخفیف را برای مشترکان اعمال کنند.
وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: درباره اینترنت موبایل هم تعرفهها را تا حدود یک دهم کاهش دادهایم و از پنج ریال به نیم ریال رساندیم. بستههای اینترنتی نیز رقمهایی به مراتب پایینتر از این و حتی حدود 0.1 ریال دارند. با این حال اگر مردم احساس کردند درباره دریافت خدمات اینترنتی کمفروشی رخ میدهد میتواند این موضوع را از طریق سامانه 195 پیگیری کنند.
واعظی در عین حال خاطر نشان کرد: نکته دیگر آنکه هیچکس ادعا نمیکند که تمام اپراتورها کمفروشی میکنند حتی یکی از همکاران ما هفته گذشته در مصاحبهای درخصوص کمفروشی برخی شرکتها مطالبی را مطرح کرده بود که من گلایه کردم و اینگونه گفتم که طوری مصاحبه نکنید که مردم فکر کنند تمام شرکتهای خصوصی کم فروشی میکنند.
وی همچنین از علاقهمندیاش برای انجام نظارتهای بیشتر در این زمینه خبر داد و متذکر شد: اگر در این زمینه کمفروشی صورت گیرد حقالناس ضایع شده است.
اما وزیر ارتباطات در ادامهی صحبتهای خود به ذکر خاطراتی از اینترنت دایل آپ اشاره کرد و گفت: زمانی خود من از اینترنت دایل آپ استفاده میکردم و برای متصل شدن به اینترنت بسیار صبر کرده و وقتی متصل میشدم خیلی خوشحال بودم. بعدها نیز که ADSL آمد تا مدتها سرعت به مراتب پایینتر از امروز بود، اما امروز مطالبات مردم خیلی بالا رفته و ما نیز تلاش داریم در زمینهی خدمترسانی به مردم پیش رویم. براین اساس فکر میکنم هم مردم درست میگویند و هم ما.
اپراتورهایی که برتر هستند و نیستند
واعظی در بخش دیگر نیز به بحث فعالیتهای بخش خصوصی در صنعت ICT اشاره کرد و گفت: این یک واقعیت است که در میان اپراتورهای تلفن همراه برخی اپراتورها خدمات بهتری را ارائه میدهند و در یک زمینه قویتر از دیگر اپراتورها عمل میکنند. از سوی دیگر با روی کار آمدن طرح رومینگ ملی مردم میتوانند در نقاطی که پوشش ندارند از طریق اپراتور دیگر به خدمات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند، اما در نهایت راه بهبود شرایط خدمات اپراتورها بحث رقابت است.
وی ادامه داد: اگر یک مشترک این اجازه را داشته باشد که در طول سال دو بار اپراتور تلفن همراه خود را در شرایطی که شماره او ثابت مانده تغییر دهد، بین اپراتورها رقابت بیشتری ایجاد خواهد شد. این طرح نیز قرار است تا سال آینده اجرایی شود البته قرار بر آن بود که تا پایان امسال اجرایی شود اما به دلیل برخی مسائل کمی خلف وعده پیش آمد.
وزیر ارتباطات در پایان گفت: با اجرای این طرح هیچ اپراتوری نمیتواند بگوید صرف اینکه تعداد مشترکانش بالاست، در حاشیه امن قرار دارد. اکنون در بررسیهایی که در زمینهی اپراتورهای برتر صورت گرفته هر اپراتور از حدود 1000 امتیاز بالغ بر 400 امتیاز را کسب کرده، اما در تبلیغات اپراتورها مدام بر روی این نکته تاکید میشود که اپراتور برتر شدهاند.
او ادامه داد: برای اعلام اپراتور برتر مولفههای مختلفی در نظر گرفته و بررسی میشود. حال ممکن است اپراتور مربوطه امتیاز خیلی بخشهای فنی را کسب نکرده باشد و به همین دلایل بیش از 500 امتیاز خود را از دست بدهد، اما با کسب 400 امتیاز اپراتورها به تبلیغات پرداخته و مدام تاکید میکنند که به عنوان اپراتور برتر شناخته شدهاند در حالی که اپراتور خوب اپراتوری است که از 1000 امتیاز حداقل 900 امتیاز را گرفته باشد به هر صورت بر روی ارزیابیهای صورت گرفته نوعی بازی رخ میدهد که باید در این زمینه برای مردم شفافسازی کرد.
انتهای پیام
نظرات