• شنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94052413049
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/اقتصاد مقاومتی، پس از تحریم/

محمد رجایی: در دوران پساتحریم تجربه تلخ اقتصادی گذشته را تکرار نکنیم

محمد رجایی: در دوران پساتحریم تجربه تلخ اقتصادی گذشته را تکرار نکنیم

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نباید اجازه بدهیم در پساتحریم وابستگی به نفت افزایش یابد.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نباید اجازه بدهیم در پساتحریم وابستگی به نفت افزایش یابد.

محمد رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: وابستگی دولت در پساتحریم نباید به منابع مالی فروش نفت افزایش یابد.

وی تصریح کرد: متاسفانه تجربه نشان داده است که هر زمان دولت‌ها دچار مشکلات ارزی می‌شوند وابستگی آن‌ها به منابع مالی نفتی کاهش می‌یابد و زمانی که مشکلات‌شان برطرف می‌شود، دوباره این وابستگی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: دولت، مجلس و تمامی افراد مربوطه باید در چهارچوب اقتصاد مقاومتی تلاش کنند تا در دوران پساتحریم تجربه تلخ گذشته مبنی بر افزایش وابستگی به منابع مالی نفتی تکرار نشود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شرایط چند سال اخیر اظهار کرد: یکی از فاکتورهای اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی بودجه به منابع مالی حاصل از فروش نفت بوده که خوشبختانه این وابستگی در بودجه امسال از 50 درصد به 34 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به ضرورت تقویت تولید در پساتحریم، اظهار کرد: مصرف کالاهای داخلی و صادرات باید در دوران پساتحریم افزایش و وابستگی به منابع حاصل از فروش نفت کاهش یابد.

وی با بیان این‌که «درآمدهای نفتی باید در سرمایه‌گذاری‌ها استفاده شود»، اظهار کرد: این درآمدها همچنین می‌تواند طبق طرح‌های صندوق توسعه ملی مبنی بر ارائه تسهیلات به بخش خصوصی، مصرف شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره سایر مصارفی که می‌توان از منابع مالی نفتی داشت، گفت: این درآمدها می‌تواند در حوزه زیرساخت‌ها و خرید تکنولوژی‌های نوین و جدید استفاده شود تا در نهایت ارز حاصل از درآمدهای نفتی به سرمایه‌ای برای کشور تبدیل شود.

وی از ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای تمامی سال‌ها خبرداد و گفت: این سیاست‌ها چند عامل تکیه بر امکانات داخل ضمن نگاه به خارج از کشور، تقویت تولید و روی آوردن به مصرف کالاهای داخلی، کاهش و در نهایت قطع وابستگی دولت به منابع مالی حاصل از فروش نفت و ... را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همیشه مطلوب بوده و باید تلاش شود تا این سیاست‌ها در تمامی احکام و ردیف‌های برنامه توسعه ششم نمود پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha