• چهارشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 94051408092
  • خبرنگار : 71089

چرا ترکیه به ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا پیوست؟

چرا ترکیه به ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا پیوست؟

یک تحلیلگر سیاسی در گزارشی به پنج سوال مهم و اصلی درباره اقدامات نظامی اخیر ترکیه علیه داعش و به طور همزمان علیه پ.ک.ک و تاثیر توافق اخیر آنکارا و واشنگتن بر منطقه پاسخ گفت.

یک تحلیلگر سیاسی در گزارشی به پنج سوال مهم و اصلی درباره اقدامات نظامی اخیر ترکیه علیه داعش و به طور همزمان علیه پ.ک.ک و تاثیر توافق اخیر آنکارا و واشنگتن بر منطقه پاسخ گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جیم مایکلز در پایگاه خبری «یو.اس.ای تودی» در گزارشی نوشت: ترکیه یک کشور میانه‌رو و عضو ناتو است که متحد مهم آمریکا در منطقه محسوب می‌شود، اما در ائتلاف جنگ با داعش به رهبری آمریکا یک شریک بی‌میل بود تا زمانی که حملات اخیر این گروه شبه‌نظامی علیه ترک‌ها کمک کرد که دولت این کشور نظرش را تغییر دهد. ماه گذشته، آمریکا و ترکیه اعلام کردند درباره همکاری مشترک در جنگ با داعش در سوریه به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند. این در حالی است که این روابط پیچیده توام با ریسک‌ها و منافع رقابتی در منطقه است که هر یک از کشورها، متحدان متفاوت و دشمن اصلی برای خود دارند.

در ادامه سوالات و پاسخ‌های مهم درباره اینکه چرا ترکیه در جنگ شرکت کرد، مطرح می‌شود.

- توافق جدید چه مسائلی را در بر دارد؟

ترکیه توافق کرد که به جنگنده‌ها و تجهیزات نظامی آمریکا مجوز استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه را بدهد. در این باره پنتاگون می‌گوید که از این هفته پهپادهای مسلح از ترکیه علیه داعش به عنوان بخشی از توافق شروع به کار می‌کنند.

همچنین جنگنده‌های ترکیه در بمباران‌های ائتلاف علیه داعش در سوریه شرکت کرده و از سوی دیگر دو کشور بر ایجاد منطقه حائل در زمین در مرز سوریه توافق کردند.

- چه اتفاق خوبی برای ائتلاف آمریکا رخ داده است؟

در درجه اول با حضور جنگنده‌های آمریکایی در پایگاه‌های ترکیه به اهدافشان در سوریه نزدیک‌تر هستند، مناطقی که از یک‌سو نیروهای بشار اسد در حال جنگ با داعش و شورشیان مورد حمایت آمریکا هستند و از سوی دیگر کردها علیه نیروهای داعش می‌جنگند. این پایگاه به جنگنده‌ها اجازه می‌دهد که به اهدافشان نزدیکتر باشند و در هوا بیشتر بمانند و حملات موثری داشته باشند. دوم، حضور فعال ترکیه می‌تواند از نظر سیاسی باعث تقویت ائتلاف شود زیرا یکی از بزرگترین کشور‌های مسلمان است که نفوذ سیاسی و اقتصادی در منطقه دارد.

- آیا آمریکا منطقه «پرواز ممنوع» ایجاد خواهد کرد؟

جزئیات «منطقه حائل» در مرز سوریه-ترکیه هنوز شکل نگرفته است اما واشنگتن اعلام کرده است که منطقه «پرواز ممنوع» نمی‌خواهد، منطقه‌ای که ترکیه مدت‌ها به دنبال آن بوده است. آمریکا در برابر منطقه پرواز ممنوع مقاومت می‌کند زیرا در این صورت جنگنده‌های متحد باید در صورت ورود یک جنگنده سوری به آن منطقه آن را ساقط کنند و این به معنای جنگ مستقیم با نیروهای سوری است. این در حالی است که منطقه حائل مورد نظر آنها تنها یک منطقه پاکسازی شده در مرز سوریه و ترکیه است.

هنوز آنکارا و واشنگتن تصمیم نگرفته‌اند که چه نوع نیرویی در این عملیات شرکت کند. ترکیه اعلام کرده است که به سوریه نیروی زمینی نمی‌فرستد اما نیروهای مورد حمایت ترکیه ممکن است که تلاش کنند به سمت نیروهای دولت اسد پیش بروند که این مساله می‌تواند خطراتی را برای ائتلاف به رهبری آمریکا ایجاد کند.

- چه خطراتی در این باره وجود دارد؟

ترکیه از این توافق برای پوشش حملاتی علیه جدایی‌طلبان کرد که دولت این کشور سال‌هاست با آنها در حال جنگ است، استفاده می‌کند. این مساله ممکن است برای آمریکا مشکلاتی به همراه داشته باشد زیرا کردهای سوری و عراقی نیروهای زمینی بسیار موثرتری در جنگ با نیروهای داعش در مقایسه با نیروهای مسلح عراق هستند و حملات ترکیه می‌تواند مانع تلاش‌های کردها برای شکست داعش شود. گروه‌های مختلف کردی در سوریه، عراق و ترکیه وجود دارند آنها می‌خواهند روابط با یکدیگر داشته و یک دولت مستقل داشته باشند که ترکیه کاملا با آن مخالف است، بر همین اساس ترکیه پس از توافق با آمریکا، بلافاصله مواضع کردها در شمال عراق را مورد هدف قرار داد.

- آیا توافق با ترکیه این ریسک را افزایش نمی‌دهد که آمریکا را بیشتر وارد جنگ داخلی سوریه بکند؟

بله، آمریکا داعش را به عنوان مهم‌ترین تهدید در منطقه می‌نگرد. واشنگتن نیز می‌خواهد که بشار اسد از ریاست‌جمهوری برود اما آمریکا می‌خواهد که این اقدام از طریق راه‌حل سیاسی در جهت حفظ ثبات در سوریه در طول انتقال حکومت و جلوگیری از هرگونه بحران برخلاف هنگامی که رهبران لیبی و یمنی خارج شدند، انجام گیرد.

اما ترکیه مشکلات موجود را به گونه‌ای دیگر می‌نگرد: این کشور خروج اسد را اولویت خود می‌داند. پنتاگون در این باره اعلام می‌کند که هیچ قصدی برای ورود به جنگ مستقیم با نیروهای اسد ندارد اما اگر شورشیان مورد حمایت ترکیه و جنگنده‌های آن شروع به حمله به ارتش دولت سوریه بکنند، اثبات این امر دشوار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha