رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از نظام رتبهبندی معلمان گلایه کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدمهدی زاهدی در میزگرد هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سیدومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور گفت: نباید افزایش حقوق معلمان با برند و مارک رتبهبندی اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به اینکه به جد باور داریم زیرساخت و زیربنای توسعه کشور از هر منظری آموزش و پرورش است اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش روی ریل درستی قرار بگیرد و با سرعت مطمئنه حرکت کند، نظام ما میتواند سریعتر به سرمنزل مقصود برسد و به اهداف تعیینشدهاش دست یابد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش نقش کلیدی و اساسی در پیشرفت و توسعه کشور دارد، کمیسیون آموزش و پرورش تحقیقات مجلس در این دوره چنان جذب قوی داشت که موضعگیریها و مصوباتش حتی داغتر از پیگیریهای دولتمردان بود. ما مواردی را پیگیری میکردیم که چند گام از خواستههای دولمتردان جلوتر بود. البته این موضوع دلیل بیتوجهی آنان نیست، بلکه نگاه ما آرمانی است.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از وزیر آموزش و پرورش به دلیل پیگیری مطالبات و مشکلات آموزش و پرورش گفت: برنامههای زیادی در تعامل با وزارتخانه دنبال کردیم که نظارت بر اجرایی شدن سند تحول از این جمله است. ما سه سال گذشته احساس میکردیم سند تحول میخواهد با شیب تند اجرا شود. از کمبود معلم بر بعضی مقاطع نگران بودیم شاید اگر سند با شیب آرامتری دنبال میشد، امروز برخی مشکلات را نداشتیم.
زاهدی با اشاره به طرح رتبهبندی معلمان گفت: ما طرح رتبهبندی را به صحن بردیم اما آموزش و پرورش مخالفتهایی کرد و به دنبال لایحه نظام جامع رتبهبندی بود. مجلس به احترام دولت با این لایحه همراه و همدل شد زیرا باور داشتیم نظام رتبهبندی از سوی دولتمردان عملیاتی میشود.
وی افزود: در بودجه آموزش و پرورش نیز نهایت تلاش و همکاری را داشتیم، در سال جاری جدای از بودجه آموزش و پرورش 5000 میلیارد تومان منابع درآمدی برای این وزارتخانه تعریف کردیم که البته وصول برخی از این درآمدها آسان نیست.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب اخذ مالیات از برخی بنگاهها برای آموزش و پرورش و تصویب تخصیص 1800 میلیارد تومان از محل کاهش هزینههای غیرضرور شرکتها و بانکها از جمله این منابع درآمدی است، اظهار کرد: کمیسیون آموزش مجلس اهمیت ویژهای برای آموزش و پرورش قائل است. البته نگاه ما به آینده نیز مبین همدلی واقعی با دولت است. باید نظارت جدی و چگونگی تدوین برنامه ششم توسعه داشته باشیم تا بتواند منشاء تحولات جدی باشد.
زاهدی افزود: از چند روز گذشته برنامه ششم توسعه را در دستور کار داریم و جلساتی با ستاد نقشه جامع کشور و شورای انقلاب فرهنگی داشتهایم. نگاههای کلانی وجود دارد که برگرفته از اسناد بالادستی و سند تحول است.
به گفته وی، توسعه عدالت آموزشی و تربیتی، استقرار نظام ملی تربیت و جذب معلم، استقرار نظام صلاحیت حرفهای معلمان، اجرای برنامه درس ملی و تحول در برنامهریزی آموزشی با توجه به توسعه فنی و حرفهای و سبک زندگی ایرانی – اسلامی تنوعبخشی به منابع مالی از طریق جلب مشارکتهای مردمی و خیریهها ، ایجاد نظام جامع هدایت تحصیلی، ارتقای جایگاه مشاوره، ارتقای جایگاه مهدکودکها، افزایش سهم اعتبارات غیرپرسنلی به پرسنلی، توجه ویژه به رتبهبندی، افزایش سهم آموزش فنی و حرفهای و کار و دانش از جمله مواردی است که در این راستا مدنظر ماست.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گلایههایی از طرح رتبهبندی معلمان داشت و گفت: نظام رتبهبندی که در دولت تصویب شده است، به معنای آنچه که در سند تحول آمده نیست. نظام رتبهبندی که در سند تحول برآن تاکید شده منزلت اجتماعی و جایگاه اجتماعی معلم را به گونهای به تصویر میکشد که همه آرزو داشتند معلم شوند.
زاهدی ادامه داد: قرار است کارگروهی تشکیل شود تا بر روی این موضوع کار کند. خوب است که حقوق معلمان با اجرای طرح رتبهبندی افزایش پیدا کند، چراکه آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته افزایش حقوق را محقق کند. باید این مهم براساس قانون مدیریت خدمات کشوری محقق شود و شما نباید این کار را با برند و مارک رتبهبندی انجام دهید.
وی در ادامه با بیان اینکه باید درجات و طبقهبندی در آموزش و پرورش برای معلمان وجود داشته باشد، گفت: سیستم ارتقایی وزارت علوم، هیات علمیها به تناسب ارتقای مناسب مختلف رتبه میگیرند اما در آموزش و پرورش اینکه یک نفر از روز اولی که استخدام میشود عنوان دبیر و آموزگار را داشته باشد نمیپسندیم.
به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه به چند پرسش روسا و مدیران آموزش و پرورش پاسخ داد و درباره اینکه چرا افزایش حقوق و ارتقای منزلت معلم را تصویب نمیکنید تا این اتفاق بیفتد، گفت: لایحهای به مجلس نیامده که ما آن را تصویب نکرده باشیم. ما حتی 5 هزار میلیارد تومان منابع جدید درآمدی برای آموزش و پرورش ایجاد کردیم. قول میدهیم اگر لایحهای به مجلس بیاید، حداقل 250 رای مجلس را برای آن بگیریم.
زاهدی در پاسخ به اینکه چرا فوقالعاده همطرازی برای هیات علمی دانشگاهها برای دارندگان مدرک ارشد و دکترا لحاظ نمیشود، گفت: این موضوع ربطی به مجلس ندارد و نیازمند مصوبه مجلس نیست. مجلس به هیچ عنوان درباره افزایش حقوق نظر نمیدهد و این از اختیارات هیات وزیران است.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا از حقوق فرهنگیان مالیات کسر میشود، گفت: قانون مالیات یک قانون عمومی است و آنگونه نیست که بشود طیفی را جدا کرد. اگر استثناء قائل بشوند تزلزلی در نظام مالیاتی ایجاد خواهد شد. اینکه فرهنگیان مالیات ندهند، چنین طرحی حتما از سوی شورای نگهبان با مخالفت روبهرو میشود و کاری از پیش نمیبرد. باید نظام رتبهبندی را به معنای واقعی پیاده کنیم.
انتهای پیام
نظرات