• دوشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 94050502652
  • منبع : نمایندگی همدان

حلقه‌های مفقوده مدیریت بحران به روایت نجار

حلقه‌های مفقوده مدیریت بحران به روایت نجار

معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران گفت: حلقه‌های مفقوده در مدیریت بحران کشور وجود دارد.

معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران گفت: حلقه‌های مفقوده در مدیریت بحران کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، اسماعیل نجار در دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران غرب کشور، با بیان اینکه اعتبار کلانی در اختیار مدیریت بحران قرار دارد، اظهار کرد: باید اعتبارات کلانی در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور است به طوری که از ماده 10 و 12 مدیریت بحران 3 درصد اعتبار برای پیش‌بینی و پیشگیری و 2 درصد اعتبار برای مقابله تخصیص یافته است.

وی با اشاره به افزایش کیفیت کار و آموزش در همه سطوح تصریح کرد: باید آموزش را در همه سطوح ارتقا دهیم تا بتوانیم مراحل چهارگانه مدیریت بحران را پیش‌بینی و پیشگیری کنیم سپس مقابله درست و منطقی را به‌کار ببریم.

نجار با بیان اینکه 46 عنوان حادثه در جهان و 35 حادثه در کشور رخ می‌دهد، عنوان کرد: ایران در ارتباط با بلایای طبیعی مقام دهم جهان و در آسیا مقام چهارم را دارد.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه ایران کشوری حادثه‌خیز است و هر روز در جای جای کشور شاهد وقوع حوادثی همچون سیل و زلزله هستیم، بیان کرد: با این حوادث ناچاریم آمادگی خود را از هر جهت ارتقاء دهیم تا در مراحل چهارگانه مدیریت بحران درست و منطقی عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین اصل در وقوع حوادث اصل پیش‌بینی و پیشگیری است به طوری که زنجیره‌ای تشکیل می‌شود و فقط سازمان مدیریت بحران نیست.

زنجیره پیش‌بینی و پیشگیری در کشور از هم باز و مفقوده است

وی با اشاره به اینکه بحث پیش‌بینی و پیشگیری در مقابله با بحران از چند زنجیره تشکیل می‌شود، افزود: متاسفانه در حال حاضر این زنجیره در نقاطی باز بوده و حلقه‌های مفقوده در مدیریت بحران کشور نیز وجود دارد به‌طوری که در بحث ساخت‌وسازها باید دید آیا شهرداری به وظیفه خود عمل می‌کند و یا مهندسان ساختمان کار خود را به دقت انجام می‌دهند و از مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت‌وسازها استفاده می‌کنند؟

نجار با بیان اینکه مسکن در نظام اسلامی و آموزه‌های دینی ما متفاوت از غرب است، یادآور شد: مسکن در آموزه‌های ما مکانی برای آرامش و عبادت خداوند است که نهاد مقدس خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی در آن شکل می‌گیرد و باید توجه کرد که در احداث مسکن بقایای این اصل مدنظر قرار گیرد.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور علل وقوع برخی حوادث را خود انسان دانست و گفت: گاهی اوقات خود افراد به علت بهره‌مندی از مسائل مادی کیفیت را فدای کمیت می‌کنند به‌طوری که در ساخت‌وسازها ساختمان‌های ایمن احداث نمی‌شود، بنابراین آموزش در سطوح مختلف مدیریتی و جامعه نقش اساسی را باید ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه در حادثه سیل اخیر در کشور همه به دنبال مقصر هستند، خاطرنشان کرد: در وقوع حوادث متاسفانه همه به دنبال مقصر می‌گردند و تبی کشور را فرامی‌گیرد و بعد از مدتی تنها ستاد بحران و کارهایی که باید انجام دهد، باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در مورد وقوع مهمترین حوادث کشور که سیل و زلزله است همواره باید آمادگی وجود داشته باشد، تاکید کرد: در وقوع حوادث بخشی از وظایف بر عهده مسئولان ستاد بحران بوده و در بخشی هم مردم نقش دارند به‌طوری که نخستین امدادگر و نجات‌دهنده عضوی از خانواده است که در حادثه جان سالم به در می‌برد.

نجار در ادامه آموزش در سطح مردمی و مسئولان را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: مردم باید از نظام مهندسی، مهندس و معمار ناظر بر ساخت‌وسازها کیفیت کار را مطالبه و آمادگی خود را حفظ کنند تا در روز حادثه بتوانند به عنوان نخستین امدادگر اطرافیان خو را نجات دهند.

معاون وزیر کشور روند پرداخت کمک هزینه به افراد بازمانده حوادث را طولانی دانست و گفت: تلاش خود را می‌کنیم تا دولت و مجلس را متقاعد کنیم تا این روند کوتاه شده و بهتر به بازماندگان کمک شود.

وی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان از ماده 10 و 12 برای صندوق در نظر گرفته شده است، یادآور شد: در برنامه‌های پنجم و چهارم مقررشده بود 50 درصد مجموعه کشاورزی بیمه شوند اما متاسفانه همکاری‌های مردمی کم است.

وی در بخش دیگری وقوع خشکسالی را یک بحث مدیریتی عنوان کرد و افزود: خشکسالی پدیده‌ای 20 ساله است که با تغییر اقلیم رخ داده و وزارت نیرو و کشاورزی پذیرفته که این مسأله مدیریت است بنابراین لازم است تا بحران در نقاطی که با کمبود آب مواجه‌‎اند، مدیریت شود.

نجار اظهار کرد: بین سازمان مدیریت بحران و وزارت نیرو تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای منعقد شده که بر اساس آن 800 میلیارد تومان به‌منظور تامین آب شرب برخی نقاط کشور در اختیار وزارت نیرو درنظر گرفته شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه هزار میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار اختصاص یافته، افزود: همچنین 200 میلیارد تومان برای جداسازی آب‌های فضای سبز از آب شرب و هزار میلیارد تومان دیگر برای خرید بالگرد هلال احمر در نظر گرفته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha