• پنجشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 94050100200
  • منبع : نمایندگی زنجان

ابراز نارضایتی معاون وزیر آموزش و پرورش از نبود آمایش اشتغال

ابراز نارضایتی معاون وزیر آموزش و پرورش از نبود آمایش اشتغال

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: فقدانی مبنی بر نبود آمایش اشتغال در کشور احساس می‌شود که اگر این کمبود مرتفع شود، قطعاً آموزش‌ها در این زمینه هدف‌دارتر و منطبق با نیاز بازار خواهد بود.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: فقدانی مبنی بر نبود آمایش اشتغال در کشور احساس می‌شود که اگر این کمبود مرتفع شود، قطعاً آموزش‌ها در این زمینه هدف‌دارتر و منطبق با نیاز بازار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه زنجان، علی زرافشان در جمع خبرنگاران افزود: با استقرار نظام آموزشی 6-3-3 در کشور مشکلی در فعالیت‌های آموزش و پرورش ایجاد نشد و امسال نیز با توجه به استقرار پایه نهم حدود یک میلیون و 80 هزار دانش آموز پایه اول متوسطه دور دوم حذف شده و در دوره اول باقی می‌مانند، لذا با این تغییرات دانش‌آموزان نیازمند فضای آموزشی و معلمان نیز نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی هستند. از سوی دیگر در دوره دوم متوسطه نیز با فضای مازاد و وقت آزاد برخی معلمان مواجه هستیم، به همین جهت فعالیت‌های آموزش و پرورش برای ساماندهی این وضعیت از یک سال قبل آغاز شده است تا با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته امسال اول مهر با آمادگی کامل و به نحو مطلوب آغاز شود.

وی ادامه داد: امسال در دوره متوسطه دور دوم با کاهش یک میلیون نفری دانش‌آموز مواجه هستیم؛ چرا که هیچ دانش‌آموزی از دوره اول فارغ‌التحصیل نمی‌شود که وارد دور دوم شود و تعداد دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه به سه میلیون و 800 هزار نفر خواهد رسید.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نتایج کنکور سراسری و حضور گسترده دانش‌آموزان شهرستانی در رتبه‌های برتر کنکور خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر یکی از راهبردهای اصلی آموزش و پرورش کیفیت‌بخشی به آموزش‌ها است؛ لذا برنامه‌ریزی‌های مختلفی در این زمینه انجام گرفته است که نمونه آن رشد نمرات امتحانات نهایی و نتایج کنکور سراسری است.

وی ادامه داد: با توجه به پوشش بالای 90 درصدی آموزش‌ها در مقطع متوسطه دور اول و 80 درصدی در مقطع متوسطه دور دوم، فاصله آموزشی و تفاوت‌ها در بین استان‌ها محدود شده است، به گونه‌ای که دانش‌آموزی در استان سیستان و بلوچستان توانسته است در کنکور سراسری رتبه تک‌رقمی کسب کند. این رقابت‌ها مثبت است که می‌تواند به توسعه کشور کمک کند و امیدواریم با کاهش فاصله رقابتی بین استان‌ها هر ساله استان‌های جدیدی بتوانند رتبه‌های برتر کنکور را کسب کنند.

وی با اشاره به فاصله هشت درصدی میزان پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نسبت به اهداف در نظر گرفته شده، اظهارکرد: برای رسیدن به هدف در نظر گرفته شده برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و میزان پوشش آن در کشور مجموعه فعالیت‌هایی باید انجام شود که مهم‌ترین این فعالیت‌ها آگاهی‌بخشی و معرفی این رشته‌ها به جامعه است تا جایگاه واقعی هنرستان‌ها نمایان شده و دانش‌آموزان علاقه‌مند به هنرستان‌ها جذب شوند.

زرافشان به حمایت‌های انجام گرفته برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اشاره و تصریح کرد: توسعه کمی و کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از وظایف آموزش و پرورش است و با وجود توجه دولتمردان در این زمینه فضای پیرامونی آموزش و پرورش نیز حمایتی بوده است. همچنین با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی هنرستان‌ها ساخت هنرستان توسط نوسازی مدارس نیز افزایش یافته است. در زمینه تجهیز نیز علاوه بر بودجه تجهیزات گرمایشی و آزمایشگاهی مدارس، شاهد افزایش 40 درصدی بودجه تجهیز هنرستان‌ها بوده‌ایم که این مبلغ قابل توجه بوده و قطعاً سال تحصیلی با شادابی بیشتری در هنرستان‌ها آغاز خواهد شد.

وی اعلام کرد: بیشتر علاقه‌مندان به تحصیل در هنرستان‌ها به رشته‌هایی همچون کامپیوتر و حسابداری توجه می‌کنند. علاوه بر آن استقبال هنرجویان از رشته‌های فنی و خدماتی و رشته‌های جدید مانند بورس چشم‌گیر است.

زرافشان به مهارت‌های معلمان هنرستان‌ها نیز اشاره و تاکید کرد: هنرآموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز با تحصیل در دانشگاه شهید رجایی علاوه بر کسب دانش فنی مهارت‌های معلمی را نیز می‌آموزند و در استخدام آینده آموزش و پرورش نیز 1800 نفر از داوطلبان در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش جذب خواهند شد. همچنین در هر منطقه با توجه به نیاز آن نیرو جذب می‌شود.

وی بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مبنی بر نیاز بازار کار تاکید کرد و گفت: بنا بر آماری که از سوی مسئولان اشتغال در کشور ارائه شده است، میزان اشتغال در بین دانش‌آموزان هنرستان‌ها بیشتر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که نشان‌دهنده آموزش مهارت‌ها متناسب با نیاز بازار کار توسط این هنرجویان است، ولی در کشور فقدانی مبنی بر نبود آمایش اشتغال احساس می‌شود که اگر این مشکل مرتفع شود قطعاً آموزش‌ها در این زمینه هدف‌دارتر و منطبق با نیازهای بازار خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha