• یکشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94042111442
  • خبرنگار : 71129

تبانی انجمن روانشناسی آمریکا با برنامه شکنجه دولت

تبانی انجمن روانشناسی آمریکا با برنامه شکنجه دولت

گزارش انجمن روانشناسی آمریکا حاکی از آن است که برخی از اعضای این انجمن با پنتاگون و سیا در برنامه شکنجه و بازجویی از مظنونان تروریست همدستی و تبانی داشته‌اند.

گزارش انجمن روانشناسی آمریکا حاکی از آن است که برخی از اعضای این انجمن با پنتاگون و سیا در برنامه شکنجه و بازجویی از مظنونان تروریست همدستی و تبانی داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس گزارش 542 صفحه‌ای انجمن روانشناسی آمریکا، برخی از اعضای این انجمن شامل کارمندان ارشد به نفع مقام‌های دفاعی آمریکا در برنامه بازجویی و شکنجه ایالات متحده کار می‌کرده و در این برنامه با پنتاگون و سیا همدست بودند. این اشخاص منشور اخلاقی را برای تکنیک‌های بازجویی دولت پس از حملات 11 سپتامبر 2001 چون غرق مصنوعی و بی‌خوابی اجباری مظنونان ارایه کردند.

این انجمن با چندین آژانس دولتی آمریکا چون پنتاگون و سیا همدستی کرده و خط‌ مشی‌های اخلاقی را به آنها برای انجام برنامه بازجویی در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش پسر ارایه کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: آژانس‌های دولتی عمداً خواهان این خط‌ مشی‌های اخلاقی بودند و این روانشناسان به حضور و مشاوره‌ در تاکتیک‌های خشن بازجویی از مظنونان تروریست فراخوانده شدند. انگیزه اولیه انجمن روانشناسان آمریکا انجام اقداماتی به نفع وزارت دفاع آمریکا بود. اما انگیزه‌های دیگری هم وجود داشتند: ایجاد یک واکنش خوب مردمی و تداوم رشد روانشناسی در این عرصه.

این یافته‌ها پس از آن منتشر شد که کمیته اطلاعات سنای آمریکا در دسامبر 2014 گزارشی را درباره جزئیات تکنیک‌های وحشیانه بازجویی شامل ضرب و جرح و غذارسانی مقعدی مورد استفاده سیا برای مظنونان القاعده پس از 11 سپتامبر منتشر کرد.

براساس این گزارش، استفان بنکه، مدیر بخش اخلاقی انجمن روانشناسی آمریکا با یک روانشناس ارتش برای تدوین پیش‌نویس بیانیه‌های سیاست عمومی این انجمن همکاری می‌کرد و قراردادی را با پنتاگون برای آموزش بازجویان امضا کرده است. وی به انجمن روانشناسان آمریکا درباره مشرکتش دربرنامه آموزش کارمندان وزارت دفاع آمریکا چیزی نگفت.

انجمن مذکور در واکنش به این یافته‌ها اعلام کرد که سیاست‌های خود را بررسی می‌کند و از روانشناسان می‌خواهد از حضور مستقیم در بازجویی‌ها امتناع کنند.

نادین کاسلو که ریاست کمیته بررسی مستقل را برعهده داشت و این گزارش را ارایه کرد، گفت: هدف این انجمن اجرای تکنیک‌های خشن بازجویی یا شرکت در نقض حقوق بشر نبود اما نتیجه همین بوده است. ما واقعاً از این بابت متاسفیم و به خاطر آن عذرخواهی می‌کنیم.

در این گزارش همچنین آمده که در سال 2005، انجمن روانشناسان آمریکا یک نیروی ضربت را برای بررسی منشور اخلاقی این انجمن برای اینکه تعیین کند روانشناسان چه زمانی می‌توانند در برنامه‌های بازجویی شرکت کنند، تشکیل داد.

در گزارشی که بعد از آن منتشر شد، آمده است که هیچ نقض اخلاقی در حضور روانشناسان در برنامه گسترده بازجویی وجود ندارد.

در این گزارش همچنین به نقل از منتقدان آمده که تصمیمات این انجمن به صورت عمدی به تداوم شکنجه مظنونان تروریستی توسط دولت آمریکا کمک کرده است. همچنین مشخص شد که خط‌مشی‌های اخلاقی، حفاظت از روانشناسان را بر حفاظت از عموم مردم ارجحیت داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha