• سه‌شنبه / ۲ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 94040201063
  • خبرنگار : 71474

اهدافی 9‌گانه برای راهی 158 کیلومتری

اهمیت کنارگذر جنوبی تهران در چیست؟

اهمیت کنارگذر جنوبی تهران در چیست؟

شد. طرحی که با توجه به اهمیتش وزارت راه و استانداری تهران را به این جمع‌بندی رسانده که باید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری رساند.

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کمربندی‌های پایتخت یاد می‌شود روز گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهور کلنگ‌زنی شد. طرحی که با توجه به اهمیتش وزارت راه و استانداری تهران را به این جمع‌بندی رسانده که باید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آزادراه جنوبی تهران که منطقه آبیک در 50 کیلومتری قزوین را به چرم‌شهر ورامین متصل کرده و سپس آن را به آزادراه حرم تا حرم متصل می‌کند در شرایطی رسما وارد فاز اجرایی شد که فرماندار قرارگاه خاتم‌الانبیاء اعلام کرده قبل از این کلنگ‌زنی رسمی کار بر روی بخش نخست این آزادراه آغاز شده و در طول چند ماه آینده می‌توان از آن بهره‌برداری کرد.

در شرایطی که در اطلاعات ابتدایی منتشر شده از این پروژه زمان افتتاح آن در سال 98 اعلام شده است اما استاندار تهران روز گذشته رسما درخواست کرد با توجه به اهمیتی که این آزادراه برای پایتخت دارد با تامین منابع اعتباری لازم برای دو سال و نیم آینده به بهره‌برداری برسد.

مساله‌ای که به نظر قرارگاه خاتم از نظر اجرایی و عملیاتی قدری دشوار خواهد بود. هر چند حضور چند مقام رسمی دولت یازدهم در محل افتتاح این پروژه و همچنین صحبت‌های مختلفی که در رابطه با اهمیت آن شده، این کمربندی جنوبی را بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها انداخته اما نگاهی به اهداف در نظر گرفته شده در این آزادراه شاید هدف اصلی از ساخت آن را به خوبی روشن کند.

با توجه به قرار گرفتن ایران در یکی از موقعیت‌های جغرافیایی برتر منطقه از نظر ترانزیت، افتتاح این آزادراه و تکمیل شدن آن با چند طرح بزرگ راهی دیگر به توسعه دو کریدور بین‌المللی آزادراهی شرق به غرب و از شمال به جنوب کمک می‌کند تا در کنار احیای دوباره جاده ابریشم امکان اتصال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به آسیای میانه نیز فراهم شود.

در کنار آن تکمیل و تسهیل ارتباط آزادراه‌های غرب و جنوب شرق کلان شهر تهران هدف دیگری است که برای این آزادراه در نظر گرفته شده و البته می‌تواند بار ترافیکی آزادراه قزوین کرج و کرج تهران به عنوان دو جاده پرتردد کشور را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

کاهش طول مسیر و کاهش زمان سفر نیز دو هدف دیگری است که برای این آزادراه در نظر گرفته شده است.

بر مبنای اطلاعات ارائه شده طول مسیر با افتتاح این آزادراه 158 کیلومتری حدود 20 کیلومتر کاهش خواهد یافت و البته زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک 90 دقیقه و برای نیمه سنگین 110 دقیقه کاهش می‌یابد.

در کنار این اهداف حمل و نقلی دو موضوع مهم کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی نیز از اهداف اصلی این پروژه به حساب می‌آید.

صرفه‌جویی حدود هفت هزار و 400 میلیارد تومانی در زمان سفر و 1650 هزار میلیاردی در مصرف بنزین تنها بخشی از امکاناتی است که این آزادراه در اختیار مسافران و دولت قرار می‌دهد و در کنار آن بحث افزایش ایمنی و کاهش سوانح رانندگی نیز با توجه به آزادراهی شدن یکی از پرترددترین مسیرهای اطراف پایتخت جزو برنامه‌های اصلی دولت برای تکمیل این راه خواهد بود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ساخت، این طرح بزرگ از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء ساخته می‌شود که منابع مالی آن با مشارکت 30 درصدی دولت تامین خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها زمان کل مشارکت در این پروژه 24 سال است که شامل چهار سال مطالعه و ساخت و بیست سال بهره‌برداری خواهد شد. طبق اعلام این شرکت هزینه ساخت کل این آزادراه در حدود دو هزار و 400 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۳:۳۳

اين آزادراه مشکل ترافيک کرج را که معضل ترافيکي امروز است حل نخواهد کرد. سود اين آزادراه تنها جيب برخی را پرتر مي‌کند. چرا که کليه اتوبوسها و کاميونها مقصدشان عمدتا کرج و تهران است. تنها تعداد کمي قصد گذشتن از تهران به سمت مشهد را دارند. بنا بر اين خواهيد ديد که معضل ترافيک هشتگرد کرج تهران همچنان باقي خواهد ماند. کی چنين طرحي را تصويب نموده! خدا داند.