• دوشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94031810309
  • منبع : نمایندگی سمنان

وجود 21 کانون بحرانی تولید ریزگرد در سمنان

وجود 21 کانون بحرانی تولید ریزگرد در سمنان

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از وجود 21 کانون بحرانی تولید ریزگرد و گرد و غبار در این استان خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از وجود 21 کانون بحرانی تولید ریزگرد و گرد و غبار در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، «عباسعلی دامنگیر» هم‌زمان با هفته محیط زیست در جمع خبرنگاران این استان، گفت: جدای از این‌که ریزگردهای عربی که گهگاه هوای استان سمنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، وجود 21 کانون بحرانی تولید ریزگرد در مناطق کویری و بیابانی استان، هوای شهرهای مختلف این استان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر چه این آلودگی خوشبختانه محدود و مقطعی است اما بخش مهمی از آلودگی هوا در این استان منشاء درون استانی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، از اجرای طرح پیشگیری از آلودگی هوا در مرکز استان خبر داد و گفت: هم‌چنین با توجه به این‌که بخش زیادی از صنایع استان در شهرستان گرمسار استقرار دارند، اجرای این طرح در شهرستان گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.

دامنگیر با اشاره به آلودگی‌های ناشی از کارخانجات و واحدهای صنعتی در این استان گفت: خوشبختانه با تعامل خوبی که بین صنایع استان و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، زمینه‌ی رعایت ضوابط زیست‌محیطی در این استان فراهم شده است. ضمن اینکه مهندس وکیلی استاندار سمنان، حساسیت زیادی در این بخش دارد و با وجود اعتقاد به توسعه و پیشرفت،عمیقاً به این مهم باور دارند که سلامت مردم بیش از هر چیز دیگری در اولویت است.

وی به آلودگی‌های ناشی از معادن گچ در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به تعدد کارخانه‌های تولیدی گچ در استان و خصوصاً در سمنان و سرخه، پایش کارخانه‌ها به طور مستمر و حتی شبانه انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان به اهمیت مسائل زیست محیطی در دولت تدبیر و امید اشاره و با بیان این‌که علاوه‌بر مصوبه‌ی احیای دریاچه ارومیه در نخستین جلسه‌ی هیئت دولت، نخستین لایحه‌ی تنظیمی در دوران ریاست دکتر ابتکار بر سازمان مربوط به آلودگی هوا در کلانشهرها بوده است، تصریح کرد: طرح کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها پس از اجرا در مراکز استان‌ها نیز اجرایی می‌شود.

تداوم تعلیف دستی حیات وحش پرور بر اثر خشکسالی‌ها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، هم‌چنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی پرور و تجمیع حیات وحش بر اثر تعلیف‌دستی در حاشیه‌ی جاده بین زیستگاهی، خاطرنشان کرد: تعلیف دستی حیات‌وحش با توجه به وقوع خشکسالی در چند سال پیاپی ضروری است ضمن این‌که تعلیف دستی با نظر کارشناسان انجام می‌شود.

وی با اشاره به نظارت کامل بر این منطقه حفاظت‌شده افزود: علاوه‌بر وجود پنج دستگاه دوربین و تعبیه تابلوهای هشداردهنده، وجود پاسگاه و محیط‌بانان در منطقه باعث‌شده که این منطقه از امنیت بالایی برخوردار باشد و با این حفاظتی که انجام می‌شود، حیات وحش پرور با هیچگونه خطر جدی و حادی روبرو نیستند.

افزایش مهاجرت و کاهش زادآوری حیات وحش در استان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان این‌که خشکسالی‌ها در یک دهه گذشته تأثیر سویی بر محیط‌زیست استان گذاشته است، تصریح کرد: تخریب زیستگاه‌ها و خشکسالی‌ها باعث شده که آمار جمعیتی حیات وحش در کشور و از جمله در استان سمنان، رشد طبیعی خود را نداشته باشد به طوری که این روند در برخی مناطق منجر به افزایش مهاجرت و کاهش زادآوری حیات وحش شده است.

وی، ادامه داد: البته اقدامات خوبی در این راستا در زیستگاه‌های مختلف استان انجام شده و کوشیده‌ایم با تعلیف دستی، ایجاد آبشخور و آب انبار در زیستگاه‌ها و اقداماتی از این دست تا حد ممکن از آسیب به حیات‌وحش منطقه جلوگیری کنیم.

دامنگیر، به ایجاد آب انبارهایی با مخزن 80 تا 100 هزار لیتر در زیستگاه‌های مهمی نظیر پارک ملی و توران اشاره کرد و گفت: ساخت آب انبارهایی با این حجم در هیچ جای کشور سابقه ندارد. ضمن این‌که علاوه‌بر توزیع علوفه در زیستگاه حیات وحش علفخوار، در مناطقی که بستر آن فراهم بوده با حفر چاه و ایجاد تلمبه بادی زمینه‌ی زیست حیات وحش در زیستگاه را بیش از پیش فراهم کردیم.

پهبادها به کمک محیط‌زیست می‌آیند

وی از برنامه سازمان محیط‌زیست برای استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین در زیستگاه‌ها مهم کشور خبر داد و گفت: طرح استفاده از پهبادها و استفاده گسترده از دوربین‌های مداربسته به منظور حفاظت بیشتر از حیات وحش تهیه شده و بعد از تأمین اعتبار اجرایی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، اجرای طرح طبیعت‌گردی را از برنامه‌های محیط‌زیست در استان برشمرد و افزود: دولت با همه حساسیتی که در حفاظت از محیط‌زیست دارد نمی‌خواهد که زیستگاه‌ها را به روی دوستداران محیط زیست و حیات وحش ببندد و در همین راستا با همکاری سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و جوامع محلی در صدد استفاده درست از این انفال الهی است.

وی منطقه‌ی حفاظت شده پرور مهدیشهر را از طرح‌های پایلوت کشور دانست و گفت: این منطقه به روی دوستداران حیات وحش باز است و همه مردم و دوستداران حیات وحش با رعایت ضوابط زیست محیطی می‌توانند از زیبایی‌های این منطقه استفاده کنند.

دامنگیر، هم‌چنین در پاسخ به پرسشی در خصوص ضرورت طرح پیوست زیست‌محیطی برای پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: پیوست زیست‌محیطی بر اساس تأکید استاندار محترم، برای همه‌ی پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ الزامی است و راه‌اندازی هر پروژه‌ای منوط به مجوز محیط‌زیست و انجام بررسی‌ها و ارزیابی‌های تخصصی در این زمینه است. ضمن اینکه قرار نیست با اجرای این طرح، مانع از رشد و توسعه صنعت در استان شویم.

تعیین محدوده‌های منطقه حفاظت شده جنگل ابر

ساخت پاسگاه محیط‌بانی در جنگل ابر شاهرود

این مقام مسئول، با اشاره به ارتقاء جنگل ابر شاهرود به منطقه حفاظت‌شده، از تعیین محدوده‌های این منطقه حفاظت شده خبر داد و گفت: ساخت یک پاسگاه محیط‌بانی در جنگل ابر کلید خورده و زمین آن مکان‌یابی و اعتبار آن تأمین شده است.

دامنگیر، با بیان این‌که هماهنگی خوبی بین محیط‌زیست و منابع طبیعی در بحث جنگل ابر وجود دارد، افزود: با اجرای این طرح بدون تردید سطح حفاظت از حیات وحش و طبیعت جنگل زیبا و منحصر به فرد ابر افزایش چشمگیری است.

احداث جاده در جنگل ابر کاملاً منتفی شده

وی با بیان این‌که به هیچ عنوان اجازه‌ی راهسازی در جنگل ابر داده نمی‌شود، گفت: طرح احداث جاده در جنگل ابر کاملا منتفی شده است.

وی همچنین ادامه داد: با ارتقاء جنگل ابر شاهرود به منطقه‌ی حفاظت شده ، کوشیده‌ایم تا حد امکان، وسعت منطقه حفاظت شده را گسترش دهیم به طوری‌که بخشی از آن در استان گلستان واقع شده است.

کارخانه فروسیلیس و خطر آلایندگی آن

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان هم‌چنین در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح توسعه‌ی کارخانه‌ی فروسیلیس سمنان و شایعه سرطان‌زا بودن آلایندگی این کارخانه خاطرنشان کرد: در این‌که این کارخانه آلاینده هست، شکی نیست اما همکاران ما با حساسیت خاص این مهم را پیگیری می‌کنند. ضمن این‌که در خصوص سرطان‌زا بودن آن نیز کار علمی نشده و مسئول پاسخگو در این خصوص نیز قاعدتاً علوم پزشکی است.

دامنگیر با بیان این‌که اولویت ما در خصوص این کارخانه، جابجایی آن بوده، افزود: به مسئولان کارخانه نیز گوشزد شده که چنانچه امکان جابجایی آن منتفی باشد باید نسبت به رفع آلایندگی آن اقدام کنند.

این مقام مسئول، با بیان این‌که گاه مشاهده شده که بک فیلترهای این کارخانه از مدار خارج شده افزود: این مهم چه سهوی و یا تعمدی باشد قابل پذیرش نیست. ضمن اینکه صاحبان کارخانه موظف شدند که چنانچه نقصی در کارخانه بوجود بیاید مراتب را به این اداره کل اعلام کنند.

دامنگیر، به بازدید معاون محیط زیست کشور از این کارخانه اشاره کرد و افزود: این مهم حکایت از حساسیت ویژه‌ی سازمان و مسئولان ارشد استان در خصوص آلایندگی‌های کارخانجات دارد.

وی محل دپوی مواد اولیه این واحد صنعتی را از دیگر ایرادات گرفته شده به این کارخانه دانست و گفت: باید محلی ایمن و اختصاصی برای دپوی مواد اولیه فروسیلیس پیش‌بینی و تعبیه شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به توسعه این کارخانه در چند سال گذشته، افزود: هم‌اکنون از اعطای مجوز به منظور توسعه خط تولید جدید این واحد صنعتی خودداری شده و مسئولان واحد نیز به رفع آلایندگی‌ها و رعایت تمامی استانداردها و ضوابط زیست‌محیطی ملزم شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha