• جمعه / ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۸:۰۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94031508305

گزارش ایسنا از نشست 167 اوپک

دوران اثرگذاری اوپک به پایان رسیده است؟!

دوران اثرگذاری اوپک به پایان رسیده است؟!

اعضای اوپک باز هم به "تثبیت تولید" رای دادند، اما تفاوت نتیجه اجلاس امروز با اجلاس قبلی این بود که ظاهرا فعالان حوزه نفت دنیا و کارشناسان نیز به انفعال اوپک عادت کرده‌اند و انتظار چنین تصمیمی را از اعضای این سازمان داشتند. در چنین شرایطی شاید بتوان گفت که دوران تاثیرگذاری اوپک به سر آمده است.

اعضای اوپک باز هم به "تثبیت تولید" رای دادند، اما تفاوت نتیجه اجلاس امروز با اجلاس قبلی این بود که ظاهرا فعالان حوزه نفت دنیا و کارشناسان نیز به انفعال اوپک عادت کرده‌اند و انتظار چنین تصمیمی را از اعضای این سازمان داشتند. در چنین شرایطی شاید بتوان گفت که دوران تاثیرگذاری اوپک به سر آمده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، به نظر می رسد نتیجه نشست امروز کمتر کسی را متعجب کرده باشد. بزرگترین تولید کننده نفت اوپک (عربستان) از بازار کاملا راضی است، برخی دیگر از اعراب حاشیه خلیج فارس نسبت به بهبود تقاضا در بازار خوشبین هستند، وزیر نفت ایران نگران سهم بازار است و شاید سایر کشورهای نفتی که به دلیل کاهش قیمت نفت با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده‌اند باید به توصیه دبیر کل اوپک گوش فرا داده و دل نبستن به نفت را سرلوحه کار خود قرا دهند.

بر این اساس یکصد و شصت و ششمین جلسه اوپک در اواخر نوامبر 2014 در حالی با بیشترین انفعال اعضای این سازمان نسبت به سقوط قیمت نفت روبه رو شد که برخی کارشناسان چنین برخوردی را بی سابقه عنوان و حتی اعلام کردند که اوپک تاثیر خود را در بازار نفت از دست داده است. یکصد و شصت و هفتمین نشست وزیران نفت اوپک نیز در شرایطی به پایان رسید که النعیمی، وزیر نفت عربستان در اقدامی مشابه اجلاس پیشین که حال خود را بهتر از همیشه عنوان کرده بود، این بار رضایت کامل خود را از شرایط بازار اعلام کرد و گفت که نگران بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار نیست.

وزیر نفت عربستان البته مسئله قیمت ها را موضوعی متفاوت دانسته و گفت که شاهد افزایش تقاضا برای نفت هستم و در روند رشد اقتصاد جهانی نیز بهبودهایی مشاهده می‌شود و همزمان عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان خارج اوپک نیز کاهش یافته است.

ذهن خود را مشغول قیمت ها نکنید!

وی در پاسخ به سئوالی در این خصوص که آیا قیمت نفت بار دیگر به سطح 100 دلار در هر بشکه باز می‌گردد یا خیر، گفت: خدا می‌داند. هیچ کسی نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند. من به جهان می‌گویم که بیش از حد ذهن خود را مشغول قیمتها نکند. قیمتها در بازار مشخص می‌شوند و عناصر مختلفی در آن تاثیر دارند. قیمتها هر روز بالا و پایین می‌روند.

پیش بینی درست زنگنه از تصمیم اوپک

اگرچه بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز که در آستانه اجلاس اوپک گفته بود "چشمم آب نمی خورد در نشست پنجم ژوئن سقف تولید اوپک تغییر کند" اما وی اواخر فروردین ماه گفته بود که در نشست ١٦٦، هشت کشور خواستار کاهش سقف تولید اوپک و چهار کشور موافق تثبیت سقف تولید بودند. اکنون بیش از ١٠ کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت در یک طرف قرار دارند و از چهار کشور موافق تثبیت سقف تولید، دو کشور به جمع هشت کشور خواهان کاهش سقف تولید پیوستند، اما باز هم سقف تولید اوپک تثبیت شد.

وی همچنین طی روزهای گذشته از ارسال نامه ای به اوپک خبر داد و گفت: اگر اعضای اوپک می خواهند قیمت‌ها در همین حدود بماند انتظار داریم جا را برای ورود نفت ایران باز کنند.

زنگنه همچنین با بیان اینکه نگرانی اصلی ایران سهم بازار است، اضافه کرد: هم اکنون مازاد عرضه نفت در بازار وجود دارد که به قیمتها فشار وارد می کند اما قیمت ها با ورود نفت ایران به بازار کاهش نمی یابد.

موافقت اکثریت اعضا با نفت 75 تا 80 دلاری

در حالی که وزیر نفت ایران در حاشیه اجلاس اوپک در جمع خبرنگاران گفته که ایران از قیمت های فعلی نفت راضی نیست، اما اکثریت اعضای اوپک قیمت 75 دلاری را برای هر بشکه نفت هم برای مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان منصفانه می‌دانند.

بر اساس این گزارش مقامهای بلندپایه نفتی سه کشور عراق، ونزوئلا و آنگولا قیمت ٧٥ تا ٨٠ دلاری را برای نفت منصفانه اعلام کرده‌اند. عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق در سمینار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت منصفانه برای نفت را ٧٥ تا ٨٠ دلار اعلام کرد. آسدروبال چاوز، وزیر نفت ونزوئلا نیز گفته که نظر ما هم درباره این موضوع مشابه نظر وزیر نفت عراق است. در همین حال، خوزه بوتلهو دی واسکنسیلوس، وزیر نفت آنگولا با اعلام این که ٨٠ دلار به ازای هر بشکه قیمت مطلوبی برای تولیدکنندگان است، گفته که در موردمصرف‌کنندگان نیز باید نظر آنها را پرسید.

نظر عربستان و اعراب خلیج فارس غالب شد

از سوی دیگر در حالی که صلاح خبری، وزیر انرژی الجزایر گفته بود که درصدد است که با لابیگری میان اعضای این سازمان، موافقت آنها را برای کاهش تولید درجهت حمایت از قیمتها جلب کند، اعراب حاشیه خلیج فارس اعلام کردند که گزینه کاهش تولید روی میز نیست. به عبارت دیگر در حالی که قطر، عربستان، کویت و امارات موافق کاهش تولید اوپک نبوده و اعلام کردند که نسبت به افزایش تقاضا خوشبین هستند، کشورهایی مانند ایران، عراق و الجزایر موافق کاهش سقف تولید اوپک بودند تا با کاهش میزان اضافه عرضه موجود در بازار فشار بر قیمت ها کاهش یابد.

به هر حال پیش بینی‌ها درست از آب درآمد و اعراب اوپک به رهبری عربستان به ثبات تولید رای دادند. نتیجه نشست پیشین، امروز در حالی تکرار شد که باز هم شاهد بودیم که اوپک نتوانست با تصمیم خود باعث تقویت قیمت نفت شود. به نظر می رسد عربستان و سایر اعراب حاشیه خلیج فارس به دنبال کاهش عرضه نفت غیر اوپک هستند و به رغم آنچه پیش تر اعلام کردند، همچنان خروج نفت شیل از بازار را دنبال می کنند و این در حالی است که گفته می شود تولید این منابع نفتی با قیمت های 40 تا 45 دلار نیز توجیه پذیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha