• شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 94030905366
  • خبرنگار : 71467

راه انصراف از عضویت در ساپتا+توضیحات بانک ملی

راه انصراف از عضویت در ساپتا+توضیحات بانک ملی

طبق آنچه که عضو هیات مدیره بانک ملی مبنی بر هزینه 50 میلیارد تومانی این بانک در سال جاری برای ارسال پیامک به بیش از هشت میلیون مشتری، عنوان کرده اینگونه برآورد می‌شود که حدود 22 میلیون نفر از جمع 30 میلیونی مشتریان بانک ملی باید بدون دریافت هیچ‌گونه خدمات پیامکی جور هزینه هشت میلیون مشتری دیگر را به دوش بکشند.

طبق آنچه که عضو هیات مدیره بانک ملی مبنی بر هزینه 50 میلیارد تومانی این بانک در سال جاری برای ارسال پیامک به بیش از هشت میلیون مشتری، عنوان کرده اینگونه برآورد می‌شود که حدود 22 میلیون نفر از جمع 30 میلیونی مشتریان بانک ملی باید بدون دریافت هیچ‌گونه خدمات پیامکی جور هزینه هشت میلیون مشتری دیگر را به دوش بکشند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، به دنبال کسر هزینه پنج هزار تومانی بابت ارسال پیامک به مشتریان عضو سامانه ساپتا بانک ملی و ایجاد موجی از اعتراضات و هجمه‌ها نسبت به این بانک فاطمی - عضو هیات مدیره بانک ملی و مدیر فناوری اطلاعات در نشست خبری به ارائه توضیحاتی پرداخت.

فاطمی با تاکید بر این‌که هیچ اجباری بر عضویت مشتریان این بانک در سامانه ساپتا وجود نداشته و می‌توانند انصراف دهند، عنوان کرد: سال گذشته 24 میلیارد تومان بابت ارسال پیامک به حدود 4 میلیون مشتری هزینه شد.

عضو هیات مدیره بانک ملی با بیان این‌که با افزایش تعرفه خدمات پیامک از سوی اپراتورها در سال جاری از هشت به 11 تومان در شرایطی قرار گرفتیم که بودجه جاری ما کفاف هزینه‌های سنگین پیش رو را ندارد، ادامه داد: این در حالی است که با توجه به این‌که در حال حاضر هشت میلیون نفر در سامانه ساپتا عضو هستند و در طول سال بر تعداد آنها افزوده خواهد شد برآیند می‌کنیم که هزینه‌های بانک ملی برای پرداخت هزینه ارسال پیامک به مشتریان این بخش به حدود 50 میلیارد تومان برسد رقمی که با توجه به دولتی‌بودن بانک و محدودیت بودجه آن قابل توجه خواهد بود.

معاون فناوری اطلاعات بانک ملی خاطر نشان کرد: به‌طور یقین با ادامه ثبت‌نام مشتریان در سامانه ساپتا این تعداد هشت میلیونی فعلی افزایش خواهد یافت و احتمالا هزینه ارسال پیامک به آنها به بیش از 50 میلیارد تومان می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که با افزایش تعرفه خدمات پیامک در سال جاری از سوی اپراتورها و همچنین افزایش بودجه لازم برای ارسال پیامک به مشتریان ناچار به تصمیم‌گیری برای دریافت کارمزد شدیم افزود: براین اساس مشتریان به دو گروه عمومی و ویژه برای دریافت پیامک تقسیم شدند که برای عمومی ارسال پیامک برای برداشت کلان از حساب به‌طور رایگان، اما برای پیامک‌های ویژه باید جهت تامین هزینه اپراتورها کارمزد دریافت شود.

فاطمی با اشاره به این‌که برای تقسیم‌بندی پیامک‌های ارسالی به مشتریان و دریافت هزینه آنها در مرحله‌ی اول از طریق ارسال پیامک اختصاصی برای مشتریان اطلاع‌رسانی کردیم، گفت: این اطلاع‌رسانی که از طریق سایت‌ها و شبکه‌های خبری و سایت خود بانک ملی انجام شد در نهایت به ارسال پیامک اختصاصی به مشتریان در 27 فروردین‌ماه امسال انجامید که آنها فرصت داشتند تا اردیبهشت‌ماه عدم تمایل خود برای دریافت پیامک ویژه را اعلام کنند که در این صورت ارسال پیامک عادی ادامه می‌یابد.

عضو هیات مدیره بانک ملی با بیان این‌که 49 هزار نفر یعنی 0.8 کل مشترکین عضو سامانه ساپتا از دریافت این پیامک انصراف دادند، توضیح داد: هزینه مورد نظر از حساب مشترکین حذف و به مشترکانی که پیامک را دریافت نکرده بودند مجدد ارسال کردیم که در صورت عدم تمایل تا آخر خرداد‌ماه وقت دارند از این سامانه خارج و انصراف خود اعلام کنند.

وی با تاکید بر این‌که مبلغ دریافتی بابت ارسال پیامک به هزینه ناشی از پرداخت اپراتورها اختصاص می‌یابد و هیچ درآمدی را برای بانک ملی به همراه نخواهد داشت، عنوان کرد: ما در راستای توسعه سرویس و ارائه‌ی گسترده‌تر خدمات در سطح ویژه برای مشتریان نسبت به این موضوع اقدام کرده‌ایم و هیچ مغایرتی با دستو‌رالعمل بانک مرکزی ندارد.

فاطمی یادآور شد: طبق آنچه که بانک مرکزی طی دستورالعملی مجوز آن را در سال 1389 و 1391 صادر کرده، بانک‌ها می‌توانند نسبت به دریافت هزینه برای ارسال پیامک مبلغی را دریافت کنند که البته چند بانک کوچک و بزرگ قبل از بانک ملی نسبت به این موضوع اقدام و هزینه دریافت می‌کنند،اما با توجه به این‌که بانک ملی از زمان صدور مجوز تا سال گذشته می‌توانست از محل بودجه جاری خود این هزینه را تامین کند، از مشتریان مبلغی دریافت نکرده بود.

وی این را هم گفت که در مجوز بانک مرکزی حتی دریافت کارمزدی معادل 25 تومان برای بانک تعیین شده است، اما ما هیچ‌گاه در بانک ملی در این مورد اقدامی نکرده و حتی پیامک‌های عمومی ما رایگان است.

عضو هیات مدیره بانک ملی در پایان بار دیگر با تاکید بر این‌که هیچ درآمدی از محل دریافت هزینه از پیامک‌های ارسالی از طریق سامانه ساپتا (سرویس ارائه خدمات ویژه پیامکی) به بانک ملی اختصاص نمی‌یابد، به مشتریان توصیه کرد که با توجه به توسعه روز‌افزون بانکداری الکترونیک و نیاز به استفاده از سامانه‌های بروز بانکی مناسب است از این سامانه خارج نشده و خدمات آن را دریافت کنند.

راه انصراف از عضویت در ساپتا

به گزارش ایسنا، مشتریانی که تمایلی در حضور سامانه ساپتا ندارند می توانند با ارسال عدد 1 به شماه پیامک 100064140 انصراف خود را اعلام کرده که تا ظرف یک روز هزینه کسر شده از آنها به حسابش بر خواهد گشت.در عین حال که متقاضی می تواند با مراجعه حضوری به شعب بانک ملی انصراف خود را اعلام کند.

بخشنامه بانک مرکزی

فرم درخواست فعال سازی/ غیر فعال‌سازی استفاده از سرویس ارسال پیام کوتاه(ساپتا)

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۶:۰۴

پس پولي که مردم تو بانک خوابوندن چي ميشه ؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۶:۳۲

باسلام لطفا به آقاي فاطمي بفرماييد بهتر است که اول اعلام کنند تا در صورت مجاني نبودن آن مشتريان انصراف بدهند نه اينکه در حساب مردم دست ببرند و بعد علت آن را بيان نمايند. بانک هاي خصوص اين کار را نميکنند

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۶:۵۷

باسلام کاش بانک سود حاصل از پولهايي که در حساب مشتريان به نفع بانک است را نيز حساب ميکرد . هزينه ناشي از ارسال پيامک را از آ ن کم ميکرد . آ ن وقت براي همه مشخص ميشد که اين وسط کي ضرر کرده بانک يا مشترياني که به بانکداري مثلا اسلامي اعتماد کردند . ترو خدا دست برداريد از اين حرفها

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۲۲:۳۸

حدود 22 ميليون نفر از جمع 30 ميليوني مشتريان بانک ملي بايد بدون دريافت هيچ‌گونه خدمات پيامکي جور هزينه هشت ميليون مشتري ديگر را به دوش بکشند." بانک از محل درآمد خود بايد هزينه کند . نه از پول مردم . اصلا منظور گوينده چيست ؟ يعني من که از پيامک استفاده نمي کنم هزينه پيامک ديگري را مي دهم ؟ دروغ مي‌گويند. از طرف ديگر براي هر استعلام موجودي پول از حساب کسر مي‌شود. آقايان براي هر تکان خوردني پول مي‌خواهند بگيرند اما خدمات صفر . دست کم مي توانستند فله اي حساب نکنند وبر اساس هر ميزان پيامک مبلغ مخابراتي را که مدعي هستند خودشان استفاده نمي کنند را کسر کنند و يا هر برداشت که با گرفتن موجودي همراه باشد پيامک نزنند و يا کساني که رسيد از خود پرداز نمي گيرند پيامکشان رايگان باشد و راه هاي ديگر اما اقايان اول پول را کم ني کنند و بعد اگر کسي اعتراض کرد توضيح مي دهند و سر آخر همه را به زحمت مي اندازند .

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۲۳:۴۳

در صورتي که دنيا به سمت ارايه خدمات رايگان ميره و کمپاني بزرگي مثل اپل گوشي 5c رو رايگان در سايتش گذاشته بزرگترين بانک کشور هزينه پيامک از مشترياش ميگيره.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۰۱:۰۶

واقعا بانک ملي با سود پولها و اين همه گردش حساب مشتريان خود چرا بايد براي ارائه ي خدمات از مشتريانش پول بگیرد آن هم بدون رضايت مشتريان ... هم پول مشتريان در حساب بانک باشد هم به خاطر ارائه خدمات ،هزينه ي خدمت دريافت گردد ... واقعا دست مديران بانک ملي درد نکند، که براي يک خدمت اندک هزينه ي آن را از مشتري کسر ميکنند چفدر طرح افتضاحيه!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۰۲:۳۵

بانك ملي در هنگام وصل سرويس پيامك مبلغ ده هزار تومان دريافت ميكند اين برداشت دوباره غير قانوني است

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۳ ۱۹:۳۲

پیامکی مبنی برلغو دریافت برای من ارسال نشده.این کاردرست نیست بدون اطلاع مبلغ وازحساب برداشت می کنید

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۱۵:۰۸

با سلام بانك ملي لطف كند به حساب هاي جاري 2درصد سود پرداخت كند سپس براي هر پيامك 100تومان كسر كند.منصفانه است.خجالت بكشيد سود اين همه پول روي حساب هاي جاري را مي بريد اما حاضر نيستيد هرينه پيامك را خودتان پرداخت كنيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۲۰:۱۱

پيامکي مبني بر انصراف به بنده ارسال نشده است.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۱ ۰۶:۵۷

ما که قبل از اين پيام هيچ پيامي مبني بر اطلاع رساني نه در فروردين نه در ماههاي بعد دريافت نکرديم