• سه‌شنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94030502740
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

افت ۵۰ درصدی صنعت چرم کشور در دو دهه اخیر

افت ۵۰ درصدی صنعت چرم کشور در دو دهه اخیر

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران گفت: صنعت چرم مشکلات ساختاری فراوانی دارد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران گفت: صنعت چرم مشکلات ساختاری فراوانی دارد.

حسن نصیریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با اشاره به وضعیت نامطلوب صنعت چرم، عنوان کرد: در دهه ۷۰ حدود ۱۲ هزار نفر در صنعت تولید چرم اشتغال داشتند که این میزان در اواخر دهه ۸۰ به ۵۷۰۰ نفر رسید و این به معنای کاهش بیش از ۵۰ درصدی اشتغال این صنعت و به طبع افت صنعت چرم به همین میزان بوده است.

وی با بیان اینکه در سطح دنیا در زمینه صنعت چرم جایگاه خاصی نداریم، اظهار کرد: در کشور ظرفیت بالایی وجود دارد، سالانه 18 میلیون جلد پوست خام گوسفندی، ۲.۵ میلیون جلد پوست گاوی و ۸ میلیون جلد پوست بزی در کشور تولید می‌شود و اگر این میزان فرآوری شود، ارزش افزوده بسیار بالایی در کشور ایجاد خواهد شد، اما در حال حاضر حتی ۵۰ درصد این میزان نیز به طور کامل فرآوری نمی‌شود.

نصیریان در خصوص کشورهای فعال در صنعت چرم به هندوستان، ترکیه، پاکستان و ایتالیا اشاره کرد و گفت: پاکستان و ترکیه سالانه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و هند طبق برنامه اعلام شده بالغ بر ۷ میلیارد دلار صادرات محصولات چرمی دارند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران با بیان اینکه فرآوری محصولات چرمی به تکنولوژی خاص و پیچیده‌ای نیاز ندارد، خاطرنشان کرد: رونق این صنعت به حمایت و توجه نیاز دارد، برای مثال در کشورهای موفق در صنعت چرم به مباحث آموزشی بسیار توجه شده و مقاطع تحصیلی برای رشته چرم حتی تا دکتری نیز وجود دارد، ولی در ایران اینگونه نیست.

نصیریان در ادامه در خصوص مشکلات شهرک چرم ایران که در خراسان رضوی فعال است، بیان کرد: این شهرک برای فعالیت صنایع چرم استان احداث شد، ولی در حال حاضر درصد ناچیزی از فعالان این صنعت که تعدادشان کمتر از ۱۰ کارخانه است، در این شهرک فعال هستند، زیرا تسهیلات و حمایت‌های لازم فراهم نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران آینده صنعت چرم کشور را روشن دانست و گفت: در کشور ظرفیت لازم برای تامین نیاز داخل به چرم و صادرات مازاد محصولات آن وجود دارد و تحقق این امر نیازمند صرف هزینه و حمایت‌های لازم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha