بر مبنای تمام پروتکلهای بینالمللی و قوانین ملی دولتها موظفند پیش از هر عامل دیگری امنیت اتباع خود را تامین کند. امنیتی که از عمیقترین نقاط دریا آغاز میشود و تا بالاترین نقطه آسمان ادامه پیدا میکند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، بحث امنیت هوایی در طول تمام سالهای گذشته که بحث حضور پرقدرت هواپیماهای مسافرتی در نقاط مختلف جهان مطرح شد به عنوان اصلی غیرقابل چشمپوشی از سوی تمام دولتها و شرکتهای هواپیمایی بینالمللی پذیرفته شده و اجرایی شد.
کشور ایران نیز که از اواسط دهه 40 رسما صاحب یک ایرلاین داخلی شده و ناوگان هوایی خود را با پروازهای مسافرتی تکمیل کرد، وارد این فضا شد تا با تعهداتی بینالمللی کار امنیت پرواز در آسمان و هواپیماهای خود را پیگیری کند.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران رییس جمهوری وقت آمریکا پای برگهای را امضاء کرد که مردم عادی ایران در طول تمام دهههای گذشته تقاص آن را پس دادند.
ممنوعیت تمام شرکتهای هواپیمایی آمریکایی و اروپایی از فروش هواپیماهای جدید به ایران و حتی جابهجایی قطعات مربوط به هواپیماهای مسافرتی به این کشور باعث شد بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی ایران برای سالها مجبور به ثابت نگهداشتن ظرفیت خود شده و نتوانند آن طور که نیازهای کشور چند ده میلیونی ایجاب میکند نسبت به خرید هواپیماهای جدید اقدام کند.
هرچند با ثابت ماندن دیدگاه ایرانیها نسبت به آمریکا تمام این فشارها از سوی مردم تحمل شد، اما بعضا حضور هواپیماهای روسی در تمام این سالها باعث شد حوادثی برای مردم ایران به وجود آید که قطعا اولین مقصر آن پیش از بررسی هر عامل دیگری کشورهای تحریمکننده بودهاند.
حالا و با گذشت نزدیک به 36 سال از آغاز تحریمهای هوایی علیه ایران که با تکمیل شدن آنها در سالهای قبل با تحریمهای هستهای روزبه روز پیچیدهتر شدهاند آمریکا یک گام دیگر جلو آمده و بحث از مصادره هواپیماهای جدید ایران را پیش کشیده است.
پس از سالها محدودیت در این حوزه برخی از ایرلاینهای ایران میتوانستند به وسیله ارتباط گرفتن با چند واسطه خارجی و البته پرداخت به حق واسطهگری آنها چند فروند هواپیمای جدید را به ناوگان کشور وارد کند که از این میان ورود 9 ایرباس جدید به ناوگان هوایی ایران از سوی شرکت ماهان در هفتههای گذشته یکی از بزرگترین اتفاقات به وجود آمده در سالهای گذشته بوده است.
هرچند این هواپیماها نیز عمری بین 10 تا 15 سال داشته و همگی بیش از این در خطوط هوایی دیگر مشغول به کار بودهاند اما صرف موفقیت یک ایرلاین ایرانی در این حوزه باعث عصبانیت دوباره کشورهای غربی شده و موضوع تحریم تمام واسطههای موجود در این معامله را پیش کشیده است.
دو شرکت هواپیمایی ناصر ایرلانس و اسکای بولوبرد در امارات متحده عربی به همراه یک تاجر سوری از سوی وزارت خزانهداری آمریکا مورد تحریم واقع شدهاند تا به این منظور یکبار دیگر بحث جدیت این کشور در مقابله مستقیم با ناوگان هوایی ایران مطرح شود.
آمریکا حتی اعلام کرده که این 9 هواپیمای جدید را نیز به دلیل نقض تحریمهای ضد تروریسم مصادره کند. تمام این صحبتها در حالی مطرح میشود که قطعا ایرباسهای جدید تنها در حوزه مسافرتی مورد استفاده بوده و نمیتوانند به هیچ عنوان ابزاری برای اهداف نظامی یا سیاسی باشند.
مسافران هوایی ایران که در طول سالهای گذشته با مسالهی امنیت پرواز دستوپنجه نرم میکردند حالا حتی از دریافت هواپیماهایی با عمر 10 سال نیز منع میشوند در حالی که مشخص نیست مسافرت امن برای شهروندان عادی یک کشور چه ارتباطی با تروریسم خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات