• دوشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94022112300
  • خبرنگار : 71184

در گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه بررسی شد

استانی شدن انتخابات و آسیب‌های آن

استانی شدن انتخابات و آسیب‌های آن

یکی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن باعث قطع ارتباط مستقیم و نزدیک مردم قبل از انتخابات و بعد از انتخابات با منتخبین مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

یکی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن باعث قطع ارتباط مستقیم و نزدیک مردم قبل از انتخابات و بعد از انتخابات با منتخبین مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

سیدمحمد میرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره آسیب‌های طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با وجود حسن نیت طراحان محترم گرچه سعی شده است برخی از اشکالات طرح‌های گذشته راتا حدی برطرف نمایند ولی اشکالاتی را نیز بدان افزوده‌اند که درهر صورت حتی اگر در کمیسیون یا صحن علنی آن را بیارایند چون روح طرح با چیستی جمهوری اسلامی مغایرت دارد، در بلند مدت اثرات منفی و غیرقابل جبران آن مشخص خواهد شد.

وی در توضیح سخنان خود این ادله را مطرح کرد: اولا؛ با توجه به تنوع فرهنگی و هم‌زیستی، وحدت اقوام و مذاهب و ادیان در طول تاریخ این دغدغه وجود دارد که این طرح به وحدت ملی و امنیت ملی آسیب برساند و بدخواهان نظام در شرایط موجود منطق و جهان از آن بهره برداری سوء کنند. ثانیا؛ اشکالات عمده قانون اساسی آن به قوت خود باقی است.

جمهوری اسلامی ایران نظام پارلمانی مبتنی بر احزاب نیست بلکه احزاب قانونی به عنوان تشکل‌های موثر در مردم‌سالاری دینی، پاسخگو کردن دولت‌ها، جلب آرای مستقیم مردم، امر به معروف و نهی از منکر، نظارت همگانی و تربیت کادر می‌تواند تاثیرگذار باشند اگر عملکرد احزاب به ویژه احزاب با نام و نشان از نظر مردم قابل قبول باشد با جلب اعتماد مردم و ارائه برنامه‌ها مردم به کاندیدای معرفی شده آن‌ها رای خواهند داد.

وی تاکید کرد: استبداد تک حزبی و دو حزبی به هیچ وجه نمی‌تواند سرمشق مردمی باشد که آحاد آن‌ها تا اقصی نقاط روستاهای کشور دارای آگاهی سیاسی هستند و انتخاب را حق خود می‌دانند. با توجه به تاکید امام راحل در 68/3/5 که «توجه داشته باشید رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه هایی باشند که محرومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدر نشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نفهمند» و یا توصیه مقام معظم رهبری به نمایندگان محترم که «رابطه خود را با توده‌های مردم به خصوص قشرهای محروم برقرار و مستحکم سازید.» به نظر اینجانب این طرح استانی شدن باعث قطع ارتباط مستقیم و نزدیک مردم قبل از انتخابات و بعد از انتخابات با منتخبین مجلس شورای اسلامی خواهد شد و با میدان داری طرفداران یک حزب یا دو گروه قدرتمند یا کارتل‌های اقتصادی قدرتمند و در دست گرفتن قدرت سیاسی عملا مردم پس از مدتی حذف می‌شوند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: حق حاکمیت مردم که در اصل 56 قانون اساسی آمده است« حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند و یا در خدمت منافع فرد و یا گروهی خاص قرار دهد» عملاً طرح استانی شدن این حق را در اختیار صاحبان قدرت و ثروت قرار خواهد داد و دغدغه نوعی فدرالیزم و ایرانستان شدن ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر آن‌که، گرچه به نظر بعضی‌ها وسعت حوزه انتخابیه باعث بالا بردن میزان آراء می‌گردد عملا این طرح باعث دلسردی مردم و کاستن انگیزه آنان جهت مشارکت حداکثری می‌گردد. ذکر نصاب 15 درصد مشکلی را حل نمی‌کند؛ چراکه اگر 85 درصد مردم واجد شرایط انتخاب در یک شهر کوچک به یک نفر رای دهند و در مقابل ، کلان شهر استان یا شهرستان‌های دیگر استان به فرد دیگری رای دهند که همشهری همان کاندیدا هم هست رای مردم آن شهرستان تاثیری نخواهد داشت. سست شدن انتخاب مستقیم مردم که شناخت نزدیک و بیشتری نیز نسبت به کاندیداها دارند باعث تضعیف مردم‌سالاری دینی است.

وی معتقد است: این ادعا که با انتخاب استانی، لزوماً‌نمایندگانی شایسته‌تر انتخاب خواهند شد نوعی پیشداوری و قضاوت ناعادلانه است،‌ هم در مجلس موجود و هم در ادوار گذشته شخصیت‌های علمی، سیاسی و مردمی که از شهرهای کوچک به مجلس راه یافته‌اند و در کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه نقش های موثری داشته‌اند کم نبوده‌اند. به تابلوی نمایندگان ادوار نگاه کنید.

میرمحمدی ادامه داد: علاوه بر نکاتی که گفته شد بعلت بالا رفتن هزینه‌های تبلیغاتی عملا چهره‌های مردمی و با کیفیت که منابع مالی لازم را ندارند از کاندیداتوری محروم می‌شوند و یا باید استقلال خود را از دست داده و وام‌دار دیگران گردند. در مورد اشتغال نمایندگان به امور منطقه‌ای نیز باید گفت که اگر مشکلات اولیه مراجعین به نمایندگان توسط بخش‌های اجتماعی دولت و یا نهادها پاسخ گفته می‌شد، نمایندگان نیز با فراغ خاطر می‌توانستند توجه به مسائل ملی را در کنار مسائل منطقه بیشتر مدنظر داشته باشند به نظر اینجانب نمایندگان باید ملی بیاندیشند و منعکس کننده نیازها و دردهای منطقه‌ای خود باشند و سازوکار مجلس نیز طوری باشد که عدالت منطقه‌ای را تضمین نماید.

وی در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: امید است که مجلس محترم به ابعاد مختلف و پیامدهای این طرح توجه کافی کرده و بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد انتخابات،‌ طرح جامعی را در آغاز تشکیل مجلس جدید و نه در پایان آن برای انتخابات مجلس فراهم آورند و از نظرات دلسوزانه کارشناسان بهره بیشتری برده و حداقل آثار آن را برای چند دوره تثبیت نمایند و از شخصیت‌های ذی‌نفوذ مجلس نیز درخواست می‌شود از فشارهای غیرکارشناسی بربدنه مجلس در دوران پایانی مجلس بکاهند و هم خود را معطوف بر طرح‌های نیمه تمام دیگری که در راستای تحقق اقتصادی مقاومتی و تصویب برنامه ششم توسعه است مصروف دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha