• سه‌شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 94021508426

آذرخش کشنده ناسا با ترکیب بالگرد و هواپیما

آذرخش کشنده ناسا با ترکیب بالگرد و هواپیما

در حالی که دانشمندان در سال‌های اخیر به دنبال یک مصالحه بین بالگردها و هواپیماهای بال ثابت، روترهای شیب‌دار را انتخاب کرده‌اند، ناسا طراحی هواپیمای دارای بال شیب‌دار را ارتقا بخشیده که برخاست و فرود آن مانند بالگرد و پرواز آن مانند هواپیما است.

در حالی که دانشمندان در سال‌های اخیر به دنبال یک مصالحه بین بالگردها و هواپیماهای بال ثابت، روترهای شیب‌دار را انتخاب کرده‌اند، ناسا طراحی هواپیمای دارای بال شیب‌دار را ارتقا بخشیده که برخاست و فرود آن مانند بالگرد و پرواز آن مانند هواپیما است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این پهپاد پیش‌ساخت که «آذرخش کشنده» (Greased Lightning) یا GL-10 نام دارد، با موفقیت توانست در مرکز آموزشی Fort A.P. Hill ویرجینیا بطور عمودی برخاسته و بطور افقی به پرواز ادامه دهد.

یکی از بزرگترین چالشهای پیش‌روی مهندسان هوانوردی، ترکیب برخاست و فرود عمودی و قابلیتهای شناور ماندن بالگرد با سرعت و محدوده هواپیمای بال ثابت است.

هواپیمای V-22 Osprey این کار را با چرخاندن محفظه‌ها موتور و ثابت نگهداشتن بال‌ها انجام دادند، زیرا این کار به لحاظ مکانیکی ساده‌تر بوده و کشش باد مخالف را کاهش می‌دهد.

اما GL-10 یک پهپاد هیبرید الکتریکی است که از 10 موتور برای نیروی محرکه استفاده کرده و ناسا معتقد است که یک بال شیب‌دار، گزینه بهتری برای کنترل چندین محفظه موتور در یک زمان است.

ساختار کامپوزیتی GL-10 که در حال حاضر در مرحله طراحی و آزمایش است، از چهار موتور روی هر بال و دو موتور روی بخش دم برخوردار است. نیروی این موتورها توسط دو موتور دیزلی هشت اسب بخار تامین شده که باتری‌های لیتیوم‌یونی هواپیما را شارژ می‌کنند. این پهپاد از طول موج 6.1 متری، وزن خشک 24.9 کیلوگرم و وزن برخاست 28.1 کیلوگرمی برخوردار است.

پهپاد GL-10 با استفاده از یک فرآیند تولید پیش‌ساخت سریع ساخته شده و به گفته ناسا، اکنون مجموعه‌ای از 12 پیش‌ساخت این پهپاد آماده شده است. به ادعای ناسا، این هواپیما می‌تواند تا 24 ساعت پرواز افقی انجام داده و صدای آن به اندازه یک ماشین چمن‌زنی است.

پهپاد GL-10 قرار است در نهایت برای انتقال محموله‌های کوچ و بررسی‌های هوایی طولانی‌مدت برای کشاورزی، نقشه‌برداری و سایر وظایف مطالعاتی مورد استفاده قرار بگیرد. نسخه بزرگتر این پهپاد می‌تواند در آینده تا چهار مسافر را منتقل کند.

محققان تاکنون در پنج پرواز توانسته‌اند پرواز افقی و عمودی را توسط GL-10 انجام دهند و اکنون قصد دارند در گام بعدی نشان دهند که این مفهوم از نظر ایرودینامیکی تا چهار برابر کارآمدتر از بالگرد است.

این پهپاد اکنون در نشست بین‌المللی انجمن سیستم‌های پهپاد 2015 در آتلانتا به نمایش درآمده و پس آن قرار است تحت آزمایشات ایرودینامیکی قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha