ناسا از تکمیل نخستین دور از آزمایش طراحی بال که طی شش ماه و با انجام 22 پرواز آزمایشی در مرکز تحقیقات پروازی آرمسترانگ در کالیفرنیا انجام شد، خبر داد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، این فناوری با عنوان سطوح کنترل پرواز لبه فرار سازگار تطبیقی (ACTE)، بجای فلپهای محکم معمولی هواپیما، یک ماده کامپوزیت منعطف قرار میگیرند.
این سطوح نه تنها برای کاهش چشمگیر وزن هواپیما طراحی شدهاند، بلکه همچنین میتوانند سالانه میلیونها دلار در مصرف سوخت صرفهجویی کنند.
در آزمایشات ناسا، خمیدگی بال در همه جای آن از منفی دو تا 30 درجه بصورت تنظیم شده باقی میماند، اما در صورت نیاز میتوان آن را حتی در میان پرواز مجددا تنظیم کرد. در نهایت، این بالهای منعطف میتوانند به ساخت هواپیماهای سبکتر با بهرهوری سوخت بیشتر با برخاستها و فرودهای ساکتتر کمک کنند.
فی کولیر، مدیر پروژه هوانوردی دوستدار محیط زیست ناسا (ERA) در بیانیهای اظهار کرد: تکمیل این آزمایشات پروازی، گام بزرگی برای پروژه ERA محسوب میشود. این مرحله، نخستین آزمایش از هشت مرحله برنامهریزی شده فناوری ادغامی است که ERA امسال به پایان رسانده و برای کاهش تاثیر هوانوردی بر محیط زیست طراحی شده است.
نتایج این آزمایشات قرار است در تحقیقات آینده طراحی تجاری که توسط مرکز تحقیقات لانگلی ناسا انجام خواهد شد، مورد استفاده قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات