• چهارشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 94020201080
  • خبرنگار : 71078

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور:

1.5 میلیون پناهنده مجاز افغان در ایران زندگی می‌کنند

1.5 میلیون پناهنده مجاز افغان در ایران زندگی می‌کنند

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: 1.5 میلیون مقیم یا پناهنده افغانی در ایران زندگی می کنند و به همین میزان پناهنده غیرقانونی افغان در کشور داریم.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: 1.5 میلیون مقیم یا پناهنده افغانی در ایران زندگی می کنند و به همین میزان پناهنده غیرقانونی افغان در کشور داریم.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین ذوالفقاری در مراسم بزرگداشت سی امین سالگردهمکاری اداره امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران که امروز در برج میلاد برگزار شد، افزود: ایران در 35 سال اخیر گرفتار بی ثباتی کشورهای همسایه خود بوده است.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در ادامه گفت: امروزه افغانستان مانند سه دهه گذشته گرفتار جنگ نیست و ما نباید گرفتار این حجم از مهاجرت افغانی‌ها به کشور باشیم، اما شرایط زندگی به گونه‌ای است که همچنان آنان به کشور ایران مهاجرت می‌کنند.

وی تصریح کرد: با سند و مدرک می‌گویند که روزانه 1500 مهاجر افغانی به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و این وضعیت به مشکلات قبلی ما افزوده است.

ذوالفقاری در ادامه گفت: در حال حاضر 17 هزار و 705 نفر افغانی از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند ، 11 هزار دانشجوی افغانی و 160 هزار دانش‌آموز افغانی نیز در ایران در حال تحصیل هستند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور اضافه کرد: 220 هزار مهاجر افغانی را تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم و امسال قصد داریم تمام پناهجویان را که بالغ بر 940 هزار نفر می‌شوند را بیمه کنیم. در حال حاضر 360 هزار افغانی در ایران دارای شغل هستند که این آمارها قابل توجه است.

ذوالفقاری افزود: در محاکم ما تبعیضی بین ایرانی‌ها و مهاجران افغان وجود ندارد و به طور روشن می گویم از نظر خدمات دهی به پناهجویان و ایرانیان هیچ تبعیض روشن و سیستماتیکی وجود ندارد؛ البته ممکن است نارسایی‌هایی وجود داشته باشد که این نارسایی‌ها برای ایرانیان هم هست.

وی در ادامه گفت: افتخار می‌کنیم فرهنگ ما به گونه‌ای است که عدم تعرض، کمک به دیگران و دوستی و بشردوستی وجود دارد و این موارد جزو اصول قانونی است.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به وضعیت عراق، سوریه، یمن و پاکستان گفت: نتایج اعمال و رفتارهای قدرت‌های جهانی در این کشور منجر به آوارگی و مصیبت مردمان این کشورها شده است. معتقدیم که کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نسبت به سال گذشته باید اقدامات بیشتری انجام دهد و خدمات‌رسانی به پناهجویان بیشتر شود. به جهانیان اعلام می‌کنیم که اعمال و رفتار ضد انسانی برخی کشورها سبب ایجاد مشکلاتی برای کل جهان شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 500 هزار مهاجر غیر قانونی را به کشورهایشان بازگرداندیم، گفت: همین تعداد از طرق دیگر به ایران بازگشته‌اند.

ذوالفقاری افزود: خوشبختانه یکی از اولویت‌های دولت جدید افغانستان رسیدگی به مسائل پناهندگان افغانی در ایران و پاکستان است. دولت ایران به دنبال این است که پناهجویان افغان داوطلبانه به کشور خود بازگردانده شوند.

وی افزود: به تازگی ملاقاتی با دولتمردان افغانی داشتم و به آن‌ها اعلام کردم که راهکار بازگشت پناهجویان افغانی به کشورهایشان ایجاد جاذبه‌هایی در افغانستان است و اگر این اتفاق نیفتد، ما با هجمه زیادی از مهاجران غیر قانونی در کشور مواجه خواهیم بود.

ذوالفقاری تاکید کرد: باید طرح جدیدی را برنامه‌ریزی کنیم که هر فرد افغانی برای اقامت در ایران مجوز داشته باشد. مشکل ما مهاجرت غیر قانونی به کشور است امیدواریم با نگاه دولت جدید در افغانستان و تنظیم موافقت‌نامه‌ای جامع، این موضوع ساماندهی شود. از دولتمردان افغانی خواسته‌ایم که از فارغ‌التحصیلان افغان در ایران برای بازسازی کشور خود استفاده کنند و زمینه بازگشت آن‌ها به وطن‌شان را فراهم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha