• شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94012911068
  • خبرنگار : 71402

انتقاد شدید داوود اوغلو از اقدام پارلمان اروپا در به رسمیت شناختن "نسل‌کشی" ارامنه

انتقاد شدید داوود اوغلو از اقدام پارلمان اروپا در به رسمیت شناختن "نسل‌کشی" ارامنه

نخست‌وزیر ترکیه با محکوم کردن لایحه به رسمیت شناختن "نسل‌کشی" ارامنه به دست امپراتوری عثمانی گفت که این اقدام پارلمان اروپا نشان‌دهنده رشد "نژادپرستی" در اروپا است.

نخست‌وزیر ترکیه با محکوم کردن لایحه به رسمیت شناختن "نسل‌کشی" ارامنه به دست امپراتوری عثمانی گفت که این اقدام پارلمان اروپا نشان‌دهنده رشد "نژادپرستی" در اروپا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "احمد داوود اوغلو،" نخست‌وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران در آنکارا گفت که چنین اقداماتی نشان می‌دهد که آنها رنج ترک‌های مسلمان را در جریان جنگ جهانی اول نادیده می‌گیرند و با این حرکت تنفر نسبت به سایر گروه‌های مذهبی غیرمسیحی را تحریک می‌کنند.

پارلمان اروپا اواخر چهارشنبه هفته گذشته با تصویب لایحه‌ای غیرالزام آور تاکید کرد که ترکیه باید از صدمین سالروز کشتار ارامنه در 1915 به دست امپراتوری عثمانی برای "به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه" و کمک به ارتقای سازش میان مردم دو طرف استفاده کند.

داوود اوغلو در ادامه سخنانش گفت: پارلمان اروپا نباید تصمیماتی اتخاذ کند که منجر به تنفر نسبت به مذهب و یا گروه قومی خاصی شود و این در صورتی است که ما بخواهیم برای برقراری صلح تلاش کنیم. این مساله هم اکنون به موضوعی فراتر از مساله ترکیه - ارمنستان تبدیل شده است. این نشان دهنده افزایش نژادپرستی در اروپا است.

وی با اشاره به حضور ناسیونالیست ها و گروه‌های راست افراطی در پارلمان اروپا تاکید کرد: تمام گروه‌های حاشیه‌ای و کم اهمیت در اروپا برای ورود به پارلمان اروپا تلاش کرده‌اند. پارلمان اروپا ساختاری دارد که تصمیمات در آن به روش غیرمعمول اتخاذ می‌شود.

تنش‌ها بر سر برداشت‌های متفاوت از آنچه در 1915 بر سر ارامنه آمده، بار دیگر در آستانه 24 آوریل که صدمین سالروز کشتار ارامنه است تشدید یافته است؛ خصوصا آنکه پاپ فرانسیس رهبرکاتولیک‌های جهان از آن واقعه به عنوان "اولین نسل‌کشی قرن بیستم" یاد کرده بود.

نخست وزیر ترکیه در سخنان خود خاطرنشان کرد: درد و رنج مسلمانان ترک در جریان درگیری‌ها در بحبوحه مساله ارامنه به دست فراموشی سپرده شده است. ارامنه و ترکها هزار سال است که با یکدیگر زندگی می‌کنند. ما آماده ارتقا و بهبود روابط با کشور همسایه خود ارمنستان هستیم اما مخالف این ایده هستیم که درد و رنج ترک‌ها به دست فراموشی سپرده شود. ما آماده‌ایم که در این درد سهیم شویم اما سر خم نمی‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha