حضور مکرر شرکتهای بزرگ هواپیمایی در ایران برای انجام مذاکرات و به دست آوردن بازار احتمالی پس از تحریمها؛ این جدیدترین تصویری است که رییس سازمان هواپیمایی از اوضاع این صنعت در ایران ارائه کرده است. تصویری که اگر نخواهیم آن را دور از ذهن به حساب آوریم شاید لفظ بسیار خوشبینانه برای آن مناسب باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در شرایطی که به نظر میرسید پس از توافق ابتدایی ایران با کشورهای بزرگ جهان در ژنو و کنار رفتن بخشی از تحریمها صنعت هواپیمایی ایران نیز بار دیگر به روزهای خوش خود برگردد اما محدودیتهای گسترده در فضای بازارهای مالی و البته ترس شرکتهای بزرگ از تحریم در صورت ارتباط گرفتن با ایران باعث شد در ماههای گذشته صنعت هوایی نتواند استفاده چندانی از این فرصت تاریخی بکند.
البته در طول این ایام قراردادهای ابتدایی ایرانایر با شرکت بویینگ در زمینهی دریافت مستقیم اطلاعات قطعات و اطلاعات این کشور هرچند پس از سالها توانست پای یکی از غولهای صنعت هوایی را به ایران باز کند اما تا خرید هواپیماهای جدید و قطعات مربوط به آنها فاصله زیادی باقی ماند.
حالا و در شرایطی که بحث توافق قطعی و دائمی ایران و 1+5 مطرح شده و احتمال رسیدن به طرحی جامع در تیرماه سال جاری وجود دارد رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرده که در طول همین فاصله شرکتهای بزرگ هواپیمایی خارجی بارها به ایران نماینده فرستاده و برای به دست آوردن بازار هوایی کشور رقابت خود را آغاز کند.
هرچند این صحبتها تا رسیدن به توافق جامع و عملیشدن فضای پس از تحریم قابلیت تجربه و آزمایشپذیری ندارد، اما به نظر میرسد حداقل در آینده نزدیک چندان عملی نباشد.
یکی از اصلیترین دلایل این تردید بحث تحریم صنایع هوایی ایران از سوی آمریکا در طی یک برنامه یک جانبه و قبل از تحریمهای هستهای است .
این موضوع که آمریکاییها قبلا هم اعلام کردند که در صورت رسیدن به توافق تنها تحریمهای هستهای علیه ایران را لغو میکنند این ابهام را به وجود آورده که شاید صنعت هوایی ایران مانند تمام سالهای پس از انقلاب همچنان از سوی چند شرکت بزرگ آمریکایی در تحریم باقی بماند.
در کنار آن نیز وضعیت نه چندان مطلوب ناوگان هوایی کشور و زمینگیری نزدیک به 40 درصد از کل ناوگان مسافرتی نشان از آن دارد که حتی در صورت لغو تحریمها نیز به سرمایهگذاری و اعتبارات کلان اقتصادی نیاز خواهد بود تا بتوان ناوگان ایران را بار دیگر برای رقابت با کشورهای همسایه آماده کرد.
هرچند بکر بودن صنعت هوایی ایران و بازار مربوط به آن در سالهای گذشته باعث شده در صورت لغو احتمالی تحریمها گشایش مخصوصی در روابط شرکتهای هواپیمایی ایران با طرفهای خارجی به وجود آید، اما تا نهایی نشدن این توافقات و کنار رفتن ابرهای تیره از آسمان ایران شاید ساختن تصویرهای رویایی تنها توقعات را سنگینتر کند.
انتهای پیام
نظرات