هر چند امروز و فرداهای کمیته بررسی سانحه هنوز نسبت به ارائه گزارش دقیق سقوط هواپیما در مرداد ماه سال 93 ادامه دارد و علت دقیق حادثه هنوز مشخص نیست، اما برای نخستین بار یکی از مقامها روز گذشته اعتراف کرد موتور این هواپیما برای دمای بالای 40 درجه آمادگی لازم را نداشته و از کار می افتد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس پژوهشگاه هوافضا روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد: این سازمان از طریق تیم های پژوهشی و کارشناسی خود در تلاش است موتور هواپیمای ایران 140 را که پرواز آن در حال حاضر با دستور رییس جمهوری ممنوع اعلام شده ارتقا دهد.
طبق اعلام وی، با توجه به نقص فنی موجود در موتور این هواپیما امکان تداوم پروازهای آن وجود نداشته و به منظور بهبود شرایط آن تلاش کارشناسان برای مهیا کردن دوباره امکانات لازم برای پروازش ادامه دارد.
در شرایطی که نزدیک به صد فروند از هواپیماهای پهن پیکر کشور زمین گیر بوده و امکان پرواز ندارند، بهبود یافتن شرایط ایمنی و فنی این هواپیما می تواند باعث شود بار دیگر ناوگان هوایی ایران از توان این هواپیماها استفاده کند.
هرچند خاطره نه چندان مطلوب به جا مانده از پروازهای ایران 140 که دو فروند آن سقوط کرده و در آخرین حادثه 40 سرنشین این هواپیما کشته شدند این مساله را به وجود آورده که در صورت بازگشت دوباره این هواپیماها به عرصه هوایی کشور آیا اقبالی نسبت به استفاده مجدد از آن از سوی مردم وجود خواهد داشت یا خیر؟
در شرایطی که در دولت گذشته هواپیمای ایران 140 به عنوان جانشین فوکر 100 در ناوگان هوایی ایران مطرح شد و وزیر وقت راه و ترابری اعلام کرد این هواپیما با توجه به امکانات و تواناییهایی که دارد می تواند به شکل انبوه تولید شود و جانشینی مطمئن برای هواپیماهای فوکر در آسمان ایران باشد اما عملکرد این هواپیماها کار را به جایی رساند که رسما دستور منع پرواز برای آن صادر شد.
هر چند ارائه گزارش دقیق حادثه به وجود آمده برای این هواپیما در طول چند ماه گذشته بارها به تعویق افتاده و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از چرایی سقوط و یا مشکلات فنی به وجود آمده در لحظه حادثه به اطلاع عموم نرسیده است اما سخنان رییس پژوهشگاه هوافضا نشان می دهد که مشکلات این هواپیما مشخص شده و حتی اقداماتی برای رفع آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.
فتح الله امی اعلام کرده تلاش تیم کارشناسی برای بهبود مشکلات فنی موتورهای ایران 140 ادامه دارد تا بتوان بار دیگر تایید فنی آنها را گرفت و احتمال بازگشتشان به ناوگان را اجرایی کرد.
به گفته وی، موتور ایران 140 در دمای بالای 40 درجه از کار می افتد و با توجه به این که این هواپیما در کلاس هواپیماهای دو موتوره طبقه بندی می شود ظرفیت محفظه پرواز اجازه ادامه عملکرد را نداده و در دمای بیشتر از 40 درجه یکی از موتورها رسما از کار می افتد.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که پرواز ایران 140 که منجر به سقوط شد در صبح یکی از روزهای مرداد ماه سال 93 اتفاق افتاد که طبق اعلام سازمان هواشناسی یکی از گرمترین روزهای سال بود و احتمال آن که دمای محفظه در این پرواز به بیش از 40 درجه رسیده شده و سقوط را منجر شده باشد بسیار بالا است.
هنوز سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه اظهارنظری نکرده و در گمانهزنیهای مطرح شده درباره گزارش سقوط که مشخص نیست کی به اطلاع عموم خواهد رسید نیز سخنی از نقش این نقص فنی بسیار بزرگ مطرح نشده است.
انتهای پیام
نظرات