• شنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 94012207091

تلاش مجدد اسپیس‌ایکس برای فرود سالم موشک در زمین

تلاش مجدد اسپیس‌ایکس برای فرود سالم موشک در زمین

شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد مجددا روز دوشنبه (24 فروردین) در زمان پرتاب کپسول باری رباتیک خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی، تاریخ‌ساز شود.

شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد مجددا روز دوشنبه (24 فروردین) در زمان پرتاب کپسول باری رباتیک خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی، تاریخ‌ساز شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این شرکت قصد دارد پس از ارسال فضاپیمای دراگون به ایستگاه فضایی، اولین مرحله موشک فالکون 9 خود را برای یک فرود نرم بر روی یک کشتی پهپاد در اقیانوس آتلانتیک به زمین بازگرداند.

این پرتاب برای روز دوشنبه ساعنت 20:33 به وقت گرینویچ از ایستگاه کیپ‌کاناورال در فلوریدا برنامه‌ریزی شده است.

اسپیس‌ایکس این مانور موشک قابل استفاده مجدد را یکبار دیگر در زمان پرتاب قبلی کپسول دراگون در ماه ژانویه انجام داده بودند که باوجود فرود موفق بر روی سکوی کشتی بدون سرنشین، به دلیل محکم بودن برخورد، منفجر شد.

به گفته الون ماسک، بنیان‌گذار شرکت اسپیس‌ایکس، مایع هیدرولیک مرحله اول موشک به پایان رسیده بود و از این رو فرود کاملی را انجام نداد.

وی اعلام کرده بود که رانشگر بعدی که قرار است بر روی سکوی یک کشتی پهپاد فرود بیاید، از سوخت هیدرولیکی بیشتری برخوردار خواهد بود.

آزمایش روز دوشنبه بخشی از تلاش اسپیس‌ایکس برای تولید موشک‌های کاملا قابل استفاده مجدد است؛ چنین فناوری‌هایی می‌توانند هزینه‌های پرواز فضایی را تا 100 درصد کاهش داده و به باز شدن درهای جدید اکتشاف در فضا کمک کند.

اگرچه مأموریت اصلی روز دوشنبه، ارسال کپسول دراگون به همراه 2015 کیلوگرم مواد غذایی، تدارکات و تجربیات علمی به ایستگاه فضایی خواهد بود. این ششمین مأموریت باری شرکت اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی تحت قرارداد 1.6 میلیارد دلاری با ناسا محسوب می‌شود.

اگر همه چیز طبق برنامه صورت بگیرد، دراگون روز چهارشنبه (26 فروردین) به ایستگاه فضایی خواهد رسید. این فضاپیما حدود پنج هفته به این مدارگرد 100 میلیارد دلاری متصل خواهد بود و سپس با 1370 کیلوگرم محموله از ابزار علمی، سخت‌افزار و زباله‌های ایستگاه، به زمین برخواهد گشت.

این کپسول در اقیانوس آرام فرود آمده و سپس توسط یک قایق بازیابی خواهد شد. دراگون در حال حاضر تنها فضاپیمایی است که می‌تواند محموله‌ها را به زمین بازگرداند؛ سایر فضاپیماها در حرارت جو زمین سوخته می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha