• جمعه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۸:۰۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 94012106424
  • خبرنگار : 71456

ساخت مینی ریه‌های مطالعاتی

ساخت مینی ریه‌های مطالعاتی

محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از سلول‌های بنیادی که از سلول‌های پوستی بیماران مبتلا به بیماری ریوی ناتوان‌کننده مشتق‌ شده‌اند، مینی‌ریه‌هایی را در محیط آزمایشگاه رشد داده‌اند.

محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از سلول‌های بنیادی که از سلول‌های پوستی بیماران مبتلا به بیماری ریوی ناتوان‌کننده مشتق‌ شده‌اند، مینی‌ریه‌هایی را در محیط آزمایشگاه رشد داده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این موفقیت نه تنها منجر به ارائه درمان‌های کارآمد برای بیماری‌های خاص ریوی مانند فیبروز کیستیک می‌شود، بلکه استعداد غربالگری هزاران ترکیب جدید برای شناسایی داروهای بالقوه را دارد.

تولید مینیاتوری اندام‌های زنده همواره مورد توجه تیم‌های علمی بوده، زیرا این موضوع به دانشمندان امکان درک بهتر فرآیندهایی را می‌دهد که در درون یک اندام زنده رخ می‌دهند.

تیم علمی موسسه سلول بنیادی شورای تحقیقات پزشکی Wellcome Trust در کمبریج، بیماری ریوی به نام فیبروز سیستیک را مطالعه کرد که توسط جهش ژنتیکی ایجاد می‌شود و طول عمر بیمار را کاهش می‌دهد. بیماران مبتلا به این شرایط، در تنفس دچار مشکل‌اند زیرا ریه‌های آن‌ها توسط مخاط ضخیمی پوشیده می‌شوند.

به منظور خلق مینی‌ریه‌ها، محققان سلول‌های بنیادی را از بیماران مبتلا به شایع‌ترین شکل فیبروز کیستیک گرفتند و آن‌ها را به حالت پرتوان القایی (iPS) بازبرنامه‌ریزی کردند. این موضوع به سلول‌ها امکان رشدکردن و تبدیل‌شدن به نوع متفاوتی از سلول‌ را در درون بدن فراهم کرد.

تیم علمی سپس فرآیندی موسوم به لایه‌زایی را فعال کرد که سلول‌ها را به سمت شکل‌دادن لایه‌های متمایزی مانند اندودرم و فورگات سوق می‌دهد. این سلول‌ها سپس بیشتر وادار به شکل‌دادن بافت راه هوایی دیستال شدند؛ این بافت، بخشی از ریه است که با تبادل گازها سر و کار دارد.

مینی‌ریه‌های جدید، نمایانگر بخش دیستال بافت ریه است و از سلول‌های انسانی رشد داده می‌شوند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها در مقایسه با ریه‌های مدل‌های حیوانی مانند موش‌ها قابل‌اعتمادتر است.

تیم تحقیقاتی، مینی‌ریه‌های جدید را با کمک رنگ فلورسنت حساس به کلراید آزمایش کرد و نتایج نشان داد می‌توان از آن‌ها برای آزمایش داروهای بالقوه جدید استفاده کرد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Stem Cells and Development منتشر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha