• جمعه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۵:۱۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 94012106404
  • خبرنگار : 71456

نمایی بی‌سابقه از سیارکی چرخان در فضا

نمایی بی‌سابقه از سیارکی چرخان در فضا

مجموعه‌ای از تصاویر گرفته‌شده توسط آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما، نمایی بی‌سابقه از سطح یکی از بزرگ‌ترین اعضای کمربند اصلی سیارکی منظومه شمسی را ارائه‌ است.

مجموعه‌ای از تصاویر گرفته‌شده توسط آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما، نمایی بی‌سابقه از سطح یکی از بزرگ‌ترین اعضای کمربند اصلی سیارکی منظومه شمسی را ارائه‌ است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این تصاویر با تفکیک‌پذیری بالا که در انیمیشنی کوتاه مونتاژ شده‌اند، سیارک چرخان «جونو» را در فضا و هنگام درخشش در نور طول موج میلی‌متری به نمایش می‌گذارند.

به گفته «تاد هانتر» از رصدخانه ملی نجوم رادیویی، در مقایسه با تلسکوپ‌های نوری که نور منعکس‌شده از خورشید را شکار می‌کنند، تصاویر جدید، نور طول موج میلی‌متری منتشرشده از سیارک جونو را نشان می‌دهند.

هانتر در این باره گفت: با استفاده از آرایه آتاکاما برای تصویربرداری از جرقه حرارتی سیارک‌هایی مانند جونو و اجرام کیهانی دیگر در منظومه شمسی، منجمان قادر خواهند بود شکل، ترکیب و ویژگی‌های سطحی آن‌ها را بررسی کنند.

مشاهدات آتاکاما حدود 60 درصد چرخش سیارک را مستندسازی می‌کنند؛ این تصاویر در بازه زمانی چهار ساعته در 19 اکتبر سال 2014 و زمانی گرفته شده‌اند که جونو حدود 295 میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشت.

آرایه آتاکاما از تصاویری با تفکیک‌پذیری 40 میلی‌ثانیه قوسی استفاده کرد و این بدین معناست که هر پیکسل در این تصاویر، عرض 60 کیلومتری سیارک را نشان می‌دهد. این تفکیک‌پذیری در مقایسه با مشاهدات پیشین که با طول‌موج‌های مشابه گرفته شده بودند، پیشرفت قابل‌توجهی به شمار می‌آید و امکان ارائه شکل سیارک و استنتاج ویژگی‌های سطحی آن را فراهم می‌کند.

سیارک جونو در نوامبر سال 2018 دوباره از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد. عرض این جرم کیهانی 240 کیلومتر است و در میان بزرگ‌ترین اعضای کمربند اصلی سیارک‌های منظومه شمسی جای دارد؛ با این حال، این سیارک فقط درصد اندکی از جرم بزرگ‌ترین سیارک این ناحیه یعنی کوتوله‌سیاره سرس را دارد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha