• یکشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 94011603696
  • خبرنگار : 71474

رییس سازمان بنادر خبر داد:

آغاز مذاکره با کشتیرانی‌های خارجی برای بازگشت به آب‌های ایران

آغاز مذاکره با کشتیرانی‌های خارجی برای بازگشت به آب‌های ایران

رییس سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز مذاکرات با شرکت‌های کشتیرانی اروپایی و خارجی برای ورود به بنادر ایران پس از لغو تحریم‌ها خبر داد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز مذاکرات با شرکت‌های کشتیرانی اروپایی و خارجی برای ورود به بنادر ایران پس از لغو تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سعید‌نژاد در نشست خبری با بیان این‌ مطلب تصریح کرد: واقعیت این است که تاکنون بنادر ایران در لیست تحریم‌های خارجی قرار نداشتند اما مسائل مربوط به تحریم‌های کشتیرانی و بازارهای مالی ایران باعث شده است که برخی از شرکت‌های کشتیرانی خارجی نسبت به ورود به آب‌های ایران تردید داشته باشند.

وی ادامه داد: از این‌رو این تفاهم‌نامه خارجی پیش از آنکه به لغو تحریم‌ها منجر شود، برای صنعت دریایی ایران این امکان را به وجود می‌آورد که اعتماد از دست رفته بعضی از کشتیرانی‌های خارجی را برگرداند. همان‌طور که این بحث آغاز شده و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی اروپایی مذاکرات خود را برای بازگشت به آب‌های ایران آغاز کردند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که آیا بنادر ایران در صورت لغو تحریم‌ها ظرفیت لازم برای استفاده از بازگشت کشتیرانی‌های خارجی را نیز دارند، اظهار کرد: در حال حاضر مجموع فعالیت‌های کشتیرانی ایران که از سال 93 به 146 میلیون تن رسیده است. این در حالی است که ظرفیت ما رقمی بالغ بر 185 میلیون تن برآورد می‌شود. از این‌رو حتی در صورت ثابت ماندن ظرفیت‌ها نیز ما می‌توانیم از افزایش ورود کشتی‌های خارجی به کشور حداکثر استفاده را ببریم.

سعیدنژاد در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های دریایی صورت گرفته در بنادر ایران نیز اظهار کرد: از سال گذشته بالغ بر 2500 میلیارد تومان قرار‌داد سرمایه‌گذاری جدید امضاء کردیم که بسیاری از آنها با تامین اعتبار لازم در حال حاضر وارد مرحله‌ی اجرایی شده‌اند.

وی ادامه داد: البته سازمان بنادر همان طور که در بودجه سال گذشته وجود داشت و در بودجه امسال به تمامی بخش‌های حمل‌ونقل کشور تسری پیدا کرد نسبت به کلیه‌ی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تضمین قطعی می‌دهد که این امر بتواند به گسترش سرمایه‌گذاری‌ها کمک کند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: همچنین در بخش‌هایی مانند سرمایه‌گذاری در حوزه مسافرتی سازمان بنادر تسهیلاتی از محل وجوه اداره شده در نظر گرفته است که با احتساب آنها تقریبا سرمایه‌گذاران 95 درصد از سرمایه خود را تخفیف می‌گیرد.

سعید‌نژاد درباره‌ی آخرین آمار ارائه شده در حوزه عملکرد بنادر ایران در سال 93 نیز اظهار کرد: طبق این برآورد‌ها ما 146 میلیون تن کالا جابه‌جا کرده‌ایم که افزایشی پنج درصدی را در حوزه تخلیه و بارگیری نشان می‌دهد. در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی نیز از 95 میلیون تن سال 1392 به آمار 102 میلیون تن سال 1393 رسیده‌ایم. در بخش ترانزیت آمارها رشد 40 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش مسافری بنادر ما بیش از 17 میلیون نفر را پذیرش کرده‌اند که این رقم رشدی 9 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. همچنین زمان انتظار کشتی‌ها به 2.78 درصد رشد رسیده که این رقم کاهشی 28 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره آخرین وضعیت توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار نیز اظهار کرد: طرح توسعه این بندر با توجه به تاکیدات رییس جمهوری و اولویت‌گذاری دولت با تمام توان سازمان بنادر ادامه دارد و امیدواریم هدف رساندن ظرفیت این بندر به 6 میلیون تن در سال به زودی محقق شود.

سعید‌نژاد در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره‌ی آخرین اخبار از ورود هندی‌ها به بندر چابهار نیز اظهار کرد: با توجه به برآوردهای انجام شده به نظر می‌رسد فرآیند تصمیم‌گیری در هند بسیار طولانی‌مدت است. طرح توسعه بندر چابهار از سوی سازمان بنادر ایران پیگیری می‌شود و اما در صورت اعلام آمادگی هندی‌ها از ورود آنها استقبال می‌کنیم.

وی خاطر‌ نشان کرد: دیگر بحث مطرح شده با این بندر که به اتصال راه‌آهن به چابهار اختصاص دارد نیز به عنوان برنامه‌ای جداگانه از سوی دولت در دست پیگیری است که البته ما توسعه چابهار را بدون توجه به آن به طور مستقل پیگیری می‌کنیم و در طول چند سالی که احتمال دارد ساخت راه‌آهن به طول بینجامد قطعا زیرساخت‌های جاده‌ای توان بهره‌برداری از امکانات چابهار را خواهد داد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از برنامه‌های ویژه بنادر برای همکاری‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: ایران یکی از اعضای اولیه سازمان جهانی ای ام او به حساب می‌آید که ما در حال حاضر یک نماینده دائمی در این سازمان داریم همچنین تلاش می‌کنیم با کمک وزارت امور خارجه به عضویت در شورای اجرایی این سازمان در بیاییم و با اجرای طرح‌هایی همچون اجلاس خزر در بندر امیرآباد و موافقت‌نامه‌های چند جانبه با کشور‌های همسایه این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha