• دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93121106113
  • خبرنگار : 71405

با اشاره به سفر غنی و عبدالله به آمریکا

سردبیر روزنامه افغانستان تایمز:دولت افغانستان هوشیار باشد رابطه با همسایگان را فراموش نکند

سردبیر روزنامه افغانستان تایمز:دولت افغانستان هوشیار باشد رابطه با همسایگان را فراموش نکند

سردبیر روزنامه افغانستان تایمز گفت: در اولین سفر اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آمریکا قطعا گفت‌وگوهایی دو جانبه بین روسای دو کشور پیرامون مسائل استراتژیک بین آمریکا و افغانستان و منطقه صورت خواهد گرفت.

سردبیر روزنامه افغانستان تایمز گفت: در اولین سفر اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آمریکا قطعا گفت‌وگوهایی دو جانبه بین روسای دو کشور پیرامون مسائل استراتژیک بین آمریکا و افغانستان و منطقه صورت خواهد گرفت.

عبدالصبور سریر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص اخبار منتشرشده در رابطه با اولین سفر هیئت دولت افغانستان به آمریکا، خاطرنشان کرد: تا این لحظه فقط مشخص شده که قرار است تا 24 مارس روسای دولت افغانستان سفری به آمریکا داشته باشند و می‌توان حدس زد که موضوع صلح و گفت‌وگو با طالبان از مواردی است که حتما در این سفر مطرح خواهد شد.

سریر با اشاره به مطالب منتشر شده در توئیتر سفارت آمریکا در کابل گفت: از تاریخ 22 تا 25 مارس اشرف غنی به همراه جان کری و هیئت عالیرتبه گفت‌وگوهایی در کمبریج خواهند داشت. دیدار دو جانبه در مورد مشارکت استراتژیک برای ادامه همکاری‌های دو جانبه بین افغانستان و آمریکا همچنین مشارکت استراتژیک در منطقه و حفظ دستاوردهای 13 ساله دو کشور است.

وی در رابطه با بحث خروج نیروهای آمریکائی از افغانستان و احتمال مطرح شدن آن در سفر آینده هیئت دولت افغانستان به آمریکا خاطرنشان کرد: قطعا بخشی از گفت‌وگو در رابطه با این موضوع خواهد بود و مهم‌ترین بحث زمان خروج کامل آن‌ها است که در مورد آن صحبت خواهد شد و بخش مهمی از گفت‌وگوها را به خود اختصاص خواهد داد.

سردبیر روزنامه تایمز افغانستان در رابطه با گفت‌وگوهایی که قرار است بین دولت افغانستان و طالبان صورت بگیرد نیز افزود: ما در مجموع به این گفت‌وگوها خوشبین هستیم ولی این گفت‌وگوها زمانی نتیجه می‌دهد که دولت پاکستان به وعده‌های خود پایبند باشد. متاسفانه در طول تاریخ هیچ‌گاه به طور جدی به وعده‌هایی که در رابطه با طالبان به افغانستان داده شده عمل نشده است و این طور به نظر می‌رسد که برخی نمی‌خواهند افغانستان روی آزادی و امنیت را ببیند. در هر صورت در عین خوشبینی به مذاکرات صلح با طالبان، نگرانی‌هایی هم برای عمل نکردن به وعده‌های پاکستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه دولت افغانستان باید هوشیار باشد که به خاطر صلح با طالبان و بهبود روابط خود با پاکستان رابطه با سایر همسایگان را فراموش نکند، افزود: رابطه با کشورهایی مانند هند و ایران هم جزء مباحث مهمی است که دولت افغانستان نباید به دلیل مشغله زیاد و درگیر بودن با مساله طالبان آن را فراموش کند. در مورد شروط احتمالی طالبان برای ورود به مذاکره با دولت افغانستان نیز باید بگویم که قطعا طالبان برای ورود به مذاکرات پیشنهادهایی دارند ولی طی چند روز گذشته مدافعان حقوق بشر،‌ حقوق زنان و سایر مراکز مربوطه اعلام کرده‌اند که صلح را زمانی می‌خواهند که منافع ملت، حقوق بشر و حقوق زنان درنظر گرفته شده باشد. آن‌ها به دولت گوشزد کرده‌اند که در روند مذاکرات صلح باید تمام موارد مطرح شده را مدنظر قرار دهند.

سردبیر روزنامه افغانستان تایمز در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با وضعیت امنیت و ثبات در داخل این کشور گفت: شرایط امنیتی در مجموع خوب است ولی مسئولان نباید فراموش کنند که کابل تمام افغانستان نیست و هرچند این شهر در امنیت نسبی به سر می‌برد ولی سایر مناطق شرایط امنیتی چندان مناسبی ندارند و به همین دلیل دولت باید در بحث امنیتی تمام کشور را در نظر بگیرد. در مورد وضعیت اقتصادی و اشتغال در افغانستان نیز متاسفانه این کشور در وضعیت اقتصادی مطلوبی قرار ندارد و شرایط کاری هم چندان خوب نیست ولی ما توقع بهبود اوضاع را داریم.

وی در رابطه با روابط دولت جدید افغانستان با ایران نیز تصریح کرد: افغانستان و ایران هیچ‌گاه مسئله خاصی نداشته‌اند و ایران همسایه‌ای خوب برای ما است و در دولت قبلی افغانستان هم روابط خوبی بین دو کشور حاکم بود. تنها در زمینه مهاجرین گاهی مسائلی پیش می‌آید ولی در مجموع رابطه دو کشور مثبت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha