نخستین گروه دانشآموختگان توان یاب مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد فارغ التحصیل شدند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جشن فارغ التحصیلی 100 دانش آموخته مرکز آموزش علمی کاربردی رعد -به عنوان اولین مرکز مناسب سازی شده برای افراد داری معلولیت- روز گذشته برگزار شد.
در این جشن که فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی و کارشناسی در رشتههای حسابداری، نرم افزار کامپیوتری، گرافیک، تربیت مدرس، مربیگری ورزشی معلولان و مددکاری اجتماعی حضور داشتند، ابتدا دکتر علاقه بند رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی رعد ضمن تشکر از حمایتهای بهزیستی برای برگزاری دوره های آموزش عالی از سال 89 تا کنون در توضیح فعالیت های مرکز آموزش علمی کاربردی رعد گفت: این مرکز کار خود را به عنوان اولین دانشگاه مناسبسازی شده برای افراد داری معلولیت جسمی و حرکتی از سال 89 با پنج دوره پودمانی- کاردانی آغاز کرد ودر حال حاضر پنج دوره کاردانی حرفه ای و دو دوره کارشناسی حرفه ای را در حال اجرا دارد..
وی همچنین در خصوص تامین هزینهها اضافه کرد: هزینه های این مرکر علمی کاربردی با توجه به چارچوب قانون از طریق بهزیستی کشور تامین شده و بخش عمده هزینههای صرف شده در زمینه توسعه، رفاهی، توانبخشی و ورزشی، ایاب و ذهاب و دیگر هزینههای مرتبط از طریق کمک خیرین پرداخت میشود.
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی رعد در ادامه گفت: امیدواریم نیازهای افرادی که علی رغم داشتن توانایی، ناخواسته از بسیاری حقوق شهروندی، اجتماعی و فرهنگی محرومند و در نتیجه از نظرها دور مانده اند، از طریق تاسیس دانشگاه ویژه معلولین با مساعدت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی کاربردی و جلب حمایتهای مردمی، با ایجاد امکانات آموزشی پژوهشی همچنین توانبخشی ورزشی و... برطرف شود..
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، رامین حاجی خانی سرپرست دانشگاه علمی کاربردی واحد استان تهران در پیامی به این جشن، با اشاره به دلسوزی مسئولین مرکز رعد و استقبال خانواده ها، به دانشآموختگان توصیه کرد که به مقطع اولیه اکتفا نکنند.
دکتر ایزدی معاون آموزشی مرکز علمی کاربردی رعد نیز در سخنانی با تشریح انواع معلولیت بر ضرورت ایجاد بستر دانش، مهارت وبازار کار تاکید کرد و گفت: با تامین فضا و توانبخشی می توان باعث شکوفایی استعدادهای افراد توانیاب شد.
وی اهداف مرکز را ارتقاء سطح علم، تربیت مربی و مددکار برای مراکز و انجام پژوهشهای مرتبط با معلولیت بیان کرد.
ایزدی درباره نحوه فعالیت مرکز علمی کاربردی رعد گفت: کلیه فعالیتهای مرکز اعم از پذیرش دانشجو، برنامه ریزی درسی، دوره پذیرش، آیین نامه آموزشی در چارچوب قوانین وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با مجوز دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام میگیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه برنامه های درسی ویژه معلولین تفاوت عمده ای با برنامههای درسی دانشجویان عادی ندارد، تاکید کرد: در مراکز آموزشی ویژه معلولین،دانشجو ، فرآیند تحصیل و اجزا برنامه آموزشی-مانند ساختار خوابگاه- متفاوت از مراکز آموزشی عادی است.
معاون آموزشی مرکز علمی کاربردی رعد درخصوص مشکلات و وقفههای پذیرش دانشجو در این مرکز گفت: برنامه ریزی پذیرش دانشجو در این مرکز بر اساس 60 درصد دانشجوی معلول و 40 درصد دانشجوی سالم بوده است اما به علت عدم هماهنگی با سازمان سنجش در سالهای گذشته این درصدها رعایت نشد و در دورههایی اصلا پذیرش دانشجو صورت نگرفته است، اما خوشبختانه امسال این مشکل با تصحیح دفترچه آزمون و مصاحبه حضوری رفع شد.
ایزدی در خصوص علت حضور دانشجویان سالم در این مرکز گفت: برای جلوگیری از احساس طرد شدن نیاز به حضور این افراد در جامعه وجود دارد. همچنین این افراد زمان ورود به بازار کار و جامعه باید در کنار افراد سالم باشند ضمن اینکه در برخی از مراکز نیاز به مربیان سالم برای افراد معلول وجود دارد.بنابراین مجموع این دلایل سبب پذیرش دانشجوی سالم در کنار دانشجوی توانیاب شد.
معاون آموزشی مرکز علمی کاربردی رعد در پایان خاطرنشان کرد: آموزش عالی طبق اساسنامه اصلی با مرکز علمی کاربردی رعد برخورد میکند، به عنوان مثال اگر دوره ای از 20 دانشجو کمتر داشته باشد آن دوره برگزار نمیشود،درحالیکه دانشگاه جامع علمی کاربردی باید این نکته را مدنظر قرار دهد که این موسسه دارای شرایط ویژه ای است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه این مراسم، میرزاخانی رئیس هیئت مدیره مرکز آموزش علمی کاربردی رعد هدف اصلی ایجاد این مرکز را آموزش و ایجاد انگیزه برای افراد توانیاب دانست و اضافه کرد: مرکز توانبخشی رعد طی 30 سال فعالیت خود 10هزار کارآموخته داشته است که این رقم در مقایسه با تعداد کل معلولین اندک است.
وی دانشجویان معلول را در سایر دانشگاه ها مانند مهمان دانست و گفت: دانشجویان معلول در رعد صاحب خانهاند. در رعد به دلیل تناسب آموزش ها با بازار کار، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار میشوندو فعالیت در این مرکز به نوعی کار درمانی نیز حساب میشود.
در ادامه مراسم وحیده نگین مشاور وزیر و رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی گفت: اگر دانشی که آموخته شده است همراه با عشق و محبت و همدردی نباشد راه به جایی نمی برد اما دانشآموختگان رعد بهتر از دیگران میتواند با توجه به نیاز جامعه طرح بدهند و برای رفع این نیازها کار کنند. نیروی محرکه رشد و توسعه هر کشور سرمایه مادی نیست بلکه سرمایه انسانی آن کشور است، این دانشآموختگی تمام این عزیزان را سرمایه انسانی تبدیل کرده است. همچنین خوشحالم این نیروی انسانی آموزشهای علمی و کابردی دیده است.
وی در پایان درباره تاسیس مرکز رشد گفت: موسسه علمی کاربردی به دنبال تاسیس مرکز رشد است که هماهنگیهای لازم صورت گرفته است و علاقه مندیم از ایده معلولین در این امر استفاده کنیم زیرا این افراد بهترین ایدهها را دارند ومایلیم اتفاقاتی در این مرکز رخ بدهد که در حال حاضر خلاءشان حس میشود.
انتهای پیام
نظرات