• سه‌شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 93120502870
  • خبرنگار : 71505

خداحافظی با محدوده‌های طرح ترافیکی

ورود خودروها به محدوده‌ طرح ترافیک براساس استاندارد آلایندگی

ورود خودروها به محدوده‌ طرح ترافیک براساس استاندارد آلایندگی

شهردار تهران آلودگی هوا را مهمتریم چالش شهر تهران بیان و تاکید کرد: شهرداری تهران در یک افق چهار ساله با طرح کمپین "آسمان آبی – زمین پاک" بازگرداندن آسمان آبی به تهران را به عنوان یک هدف کیفی و کاهش میزان تولید آلودگی منابع متحرک به نصف را به عنوان یک هدف کمی دنبال می‌کند.

شهردار تهران آلودگی هوا را مهمتریم چالش شهر تهران بیان و تاکید کرد: شهرداری تهران در یک افق چهار ساله با طرح کمپین "آسمان آبی – زمین پاک" بازگرداندن آسمان آبی به تهران را به عنوان یک هدف کیفی و کاهش میزان تولید آلودگی منابع متحرک به نصف را به عنوان یک هدف کمی دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر قالیباف در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل ترافیک با تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در ابعاد مادی و معنوی به عنوان هدف شهرداری تهران، گفت: امروز وقتی به اظهارنظرهای کارشناسان و اندیشمندان حوزه‌های شهری نیز نگاه می‌کنیم، مهم‌ترین چالش برای رسیدن به ارتقای کیفیت زندگی "آلودگی هوا" عنوان شده است. در حقیقت مهم‌ترین چالش در شهر امروز آلودگی هوا است. چالشی که هم ابعاد مادی و هم ابعاد روحی و روانی شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: باید با یک نگاه علم‌محور و تاکید بر خرد جمعی برای این مشکل چاره‌اندیشی کنیم. اگر امروز شهرداری تهران شعار آسمان آبی و زمین پاک را مطرح می‌کند، باید بدانیم این تنها یک شعار نیست بلکه هدف قطعی شهرداری تهران تحقق این شعار است. برنامه‌های شهرداری و حرکت شهروندان باید در مسیر تحقق و تقویت کمپین آسمان آبی و زمین پاک باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر هزینه و سرمایه‌گذاری خارج از تحقق این موضوع انجام بگیرد، قطعا به هدر رفته زیرا که سرمایه‌گذاری ما دیر یا زود ما را از دست خواهد داد.

قالیباف با اشاره به آمار 27 هزار کشته در سال 84 و لزوم رسیدن این رقم به 13 هزار نفر در سال 94 گفت: در حال حاضر با یک سیر نزولی درخصوص آمار کشته‌شدگان تصادفات در کشور مواجه هستیم. قطعااین هدف با اقداماتی که در این زمینه انجام شده، تحقق پیدا کرده است، روندی که شاید شروع آن از سال‌های 78 و 79 پیگیری شده، در نتیجه در حوزه آلودگی هوا نیز باید چنین روندی را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: اگر به آمار دهه هفتاد درخصوص آلودگی هوا نگاه کنیم، بیشترین آسیب از بالا بودن میزان CO2 بوده است، اما امروز در شرایطی که آلودگی هوای تهران غیرقابل قبول و تحمل است، CO2 در مجموع آلاینده‌ها مشاهده نمی‌کنیم. لذا استفاده از تجربیات گذشته برای رسیدن به هدف نهایی امری ضروری است.

شهردار تهران تاکید کرد: راهبرد اصلی شهرداری تهران، ارتقای زندگی شهروندان است به طوری که شهر را برای انسان‌ها بخواهیم نه برای خودروها و تحقق این امر نیازمند یک نگاه سیستمی است. باید در اولین گام شناخت کارشناسانه‌ای به مسائل مختلف در حوزه ارتقای کیفیت زندگی پیدا کنیم و اصلاح مشکلات زیرساختی را با بهره‌گیری از سخت‌افزارها و ظرفیت‌های موجود فراهم کنیم. باید به سمت فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی رفتاری به ویژه در حوزه ترافیک حرکت کنیم.

قالیباف دو عامل آلودگی هوا و بی‌نظمی ترافیکی را به عنوان بزرگترین چالش‌های شهر تهران افزود: وقتی به آمارهای سال 92 در زمینه آلودگی هوا نگاه می‌کنیم، عمدتا در طول سال روزهای ناسالم داشته‌ایم و در شرایط ناپایدار قرار گرفته‌ایم. مشکل اساسی وجود ذرات معلق زیر 2.5 میکرون است که این ذرات ناشی از احتراق و منابع متحرک است. در یک سال گذشته با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی توانستیم اجزای ذرات معلق از جمله نیترات، سلفات و کربن‌های سیاه را شناسایی و با آگاهی بیشتر نسبت به چاره‌اندیشی در این خصوص عمل کنیم.

وی افزود: امروز خودروهای متحرک بیش از 80 درصد سهم آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند، در حقیقت خودروها منبع اصلی تولید ذرات معلق هستند.

شهردار تهران تاکید کرد: شهرداری تهران در یک افق چهار ساله با طرح کمپین آسمان آبی – زمین پاک بازگرداندن آسمان آبی به تهران را به عنوان یک هدف کیفی و کاهش میزان تولید آلودگی منابع متحرک به نصف را به عنوان یک هدف کمی دنبال می‌کند.

قالیباف ادامه داد: در یک تصمیم مبنایی برای شهر تهران تلاش می‌کنیم، کنترل آلودگی از منشاء را در دستور کار قرار دهیم، چراکه اگر آلودگی ایجاد شود و بعد برای رفع آن تلاش کنیم، قطعا ضمن هزینه بیشتر، این آلودگی آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌کند. برهمین اساس تمرکز دقیقی بر مهم‌ترین عوامل تولیدکننده خواهیم داشت و برای کنترل آنها از راهکارها و شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

وی افزود: امروز یک موتورسیکلت، 60 برابر یک خودروی استاندارد ایجاد آلودگی می‌کند. برهمین اساس می‌طلبد همه شهروندان برای حفظ محیط زیست مشارکت جدی داشته باشند.

شهردار تهران درخصوص توسعه زیرساخت در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان نیز گفت: 60 درصد بودجه شهرداری تهران امروز به صورت متمرکز به حوزه حمل و نقل اختصاص پیدا کرده است، بیش از 70 درصد بودجه کاملا توسعه‌ای و برنامه‌ای است و 30 درصد به صورت هزینه‌ای و حقوق و جاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در 9 سال گذشته پیشرفت بسیار موثری در متروی تهران داشته‌ایم، به طوری که از32 ایستگاه در زمان تحویل دوره مدیریتی بنده امروز 100 ایستگاه و قریب به 200 کیلومتر حفاری و تونل را شاهد هستیم.

به اندازه همه دوره‌های گذشته در حوزه حمل و نقل و ترافیک کار انجام شده است

بزرگراه‌های تهران به 540 کیلومتر افزایش یافته‌اند

شهردار تهران اظهارکرد: درحال حاضر در بیش از 600 جبهه کاری در مترو به صورت شبانه‌روزی در حال انجام کار هستیم. امروز بزرگراه‌های تهران به 540 کیلومتر افزایش یافته‌اند و در حقیقت به اندازه همه دوره‌های گذشته در حوزه حمل و نقل و ترافیک کار انجام شده است.

قالیباف با اشاره به اجرای طرح خط سفید گفت: در خط سفید زیرساخت‌های لازم برای اصلاح رفتار ترافیکی فراهم می‌شود.

وی درباره کاهش آلودگی هوا و نقش بهینه شدن سوخت نیز اظهارکرد: باید از وزارت نفت در بهینه کردن سوخت به ویژه گازوئیل تشکر کنم زیرا که قدم‌های بسیار موثری در این حوزه برداشته شده است. با توجه به نقش بسیار زیاد کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در آلودگی شهر تهران باید درخصوص سوخت آنها و قرار دادن فیلتر دود برای این خودروها اقدامات جدی را انجام دهیم.

اگر خودروهای آلاینده در تهران مسافر جابه‌جا نکنند، به نفع شهر است

شهردار تهران تاکید کرد: باید به سمت استفاده از فناوری‌های برقی و پاک در حمل و نقل عمومی حرکت کنیم. امروز بیش از 6 هزار پیکانی که به عنوان تاکسی در شهر تهران تردد می‌کنند، تولید آلودگی آنها حدود 7 برابر یک خودروی استاندارد است که اگر این خودروها در تهران مسافر جابه‌جا نکنند، به نفع شهر است. قطعا در تلاش هستیم این مسائل را در شهر تهران حل کنیم.

قالیباف با اشاره به توسعه حمل و نقل غیرموتوری، دوچرخه و پیاده‌روی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران گفت: باید تلاش کنیم رویکرد انسان‌محور را در شهر پیگیری کنیم و قطعا در این مسیر توسعه حمل و نقل غیرموتوری نقش و جایگاه برجسته‌ای دارد.

تصمیمات ناگهانی چون اجرای طرح‌ زوج یا فرد تاثیرات منفی زیادی بر زندگی مردم دارد

وی با تاکید بر عدم استفاده از تصمیمات ناگهانی از جمله اجرای طرح‌های ترافیکی مانند زوج یا فرد گفت: قطعا چنین تصمیماتی تاثیرات منفی زیادی بر زندگی مردم دارد. نباید مردم را از حقوق‌شان محروم کنیم. باید در شهر تهران رویکردها را تغییر دهیم و از اعمال سیاست‌های پیشین فاصله بگیریم.

شهردار تهران با تاکید بر تغییر سیاست‌ها و عدم استفاده از طرح‌های محدوده‌های ترافیکی، گفت: امروز هیچ اشکالی ندارد که خودروهایی که آلاینده نیستند و از سوخت‌های پاک استفاده می‌کنند، وارد منطقه طرح ترافیک بشوند. باید رویکردمان را از ترافیک به سمت رویکرد محیط زیستی تغییر دهیم.

وی با اشاره به دسته‌بندی خودروها براساس آلایندگی به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز گفت: نباید هیچ محدوده ترافیکی برای خودروهای آبی در نظر بگیریم. همچنین خودروهای سبز نیز که استاندارد آلایندگی یورو2 را دارند باید بتوانند وارد محدوده‌های ترافیکی بشوند.

وی با تاکید بر اصلاح رفتار الگویی شهروندان در حوزه ترافیک گفت: تبیین، ترویج و نمادسازی خط سفید به عنوان مهم‌ترین زبان هدایت ترافیکی محسوب می‌شود. باید تلاش کنیم خط سفید را تبدیل به یک فرهنگ عمومی کنیم، البته در ادامه این فرهنگ‌سازی نیازمند نظارت و اعمال قانون هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۸:۲۷

طرح‌هاي محدوده‌هاي ترافيکي فقط براي آلودگي که نيست، بلکه در اصل براي کم شدن حجم خودرو در مرکز شهر بوده است و الا هيچ کسي نمي تواند به کارش برسد