• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 93120402141
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

پرستار، سایه سفید محبت ‌

 پرستار، سایه سفید محبت ‌

ایسنا/خراسان شمالی ممکن است یک روز بخواهی پرستار باشی؟ روزت را با دیدن رنج و درد آدم‌ها آغاز کنی و تلاش کنی بیمار افسرده‌ای را بخندانی؟

ممکن است یک روز بخواهی پرستار باشی؟ روزت را با دیدن رنج و درد آدم‌ها آغاز کنی و تلاش کنی بیمار افسرده‌ای را بخندانی؟

لباس‌هایی بپوشی که همیشه بوی مخصوص بیمارستان را با خودشان دارند، فشار خون بگیری، مجبور باشی سوزنی را به دست‌های نحیف کودک بیماری فرو کنی؟ می‌توانی شاهد به تدریج مردن یک پیرمرد روی تخت سفید بیمارستان باشی؟ دلت می‌خواهد حس کنی همه زندگی یک آدم بستگی به مهارت دست‌های تو در دادن ماساژ قلبی دارد؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، پرستاران، خادمان بی‌منت و فرشتگان سپیدپوش جامعه هستند که لباس خدایی بر تن دارند، آنان حمایت و پشتیبانی جامعه را می‌جویند و خواهان ارج نهادن جامعه به جایگاه واقعی خویشند.

هر حرکت انسانی یک پرستار برای بیمار، یک حسنه است و کمکی است به انسانی محتاج کمک، آن هم در شرایطی حساس. پرستاری، در کنار طبابت و هم‏وزن طبابت است. با این وجود این قشر با مشکلاتی مواجه هستند که تعدادی از پرستاران در خصوص مشکلات خود توضیحاتی را ارائه داده‌اند.

ترابی یکی از پرستاران خراسان‌شمالی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، تعرفه گذاری‌ها را یکی از مشکلات پرستاران ذکر کرد و گفت: پرستاران نسبت به کار سختی که انجام می‌دهند، حقوق کمتری دریافت می‌کنند که این امر آن ها را با مشکل معیشتی مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم پرستاران نیز دیده شوند، افزود: اگر قانون تعرفه گذاری جدید اجرایی شود، عدالت در پرداخت نیز برقرار خواهد شد.

قربانی یکی دیگر از پرستاران کمبود نیروی انسانی را یکی دیگر از مشکلات حرفه پرستاری در خراسان‌شمالی بیان کرد و توضیح داد: باید به نسبت هر بیمار یک پرستار وجود داشته باشد این در حالیست که در بیمارستان‌های استان به ازای 10بیمار یک پرستار وجود دارد.

وی اظهار کرد: این امر موجب می‌شود تا پرستاران توان بیشتری را بکار گیرند که در آینده موجب فرسودگی آن‌ها خواهد شد.

قربانی بیان کرد: از سوی دیگر خستگی از کار و عدم خدمات‌دهی مناسب یکی دیگر از پیامدهای این مشکل است.

وی گفت: البته با جذب تعدادی نیروی طرحی بخشی از مشکلات ناشی از کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان‌های استان مرتفع شده است، اما همچنان مشکل کمبود نیروی پرستاری وجود دارد.

قربانی با ذکر اینکه حرفه پرستاری جزء مشاغل سخت است، تصریح کرد: اما مزایایی که در اختیار این افراد گذاشته می‌شود، اندک است و متناسب با خدماتی که ارائه می‌دهند، نیست.

وی در پاسخ به این سوال که تعدادی از بیماران نسبت اخلاق پرستاران و یا روند کند رسیدگی آن‌ها به بیماران گلایه‌مند هستند، توضیح داد: پرستاران بیماران را درک کرده و با آن‌ها هم دردی می‌کنند، اما زمانی که بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند، انتظار دارد که در کوتاه‌ترین زمان به آن رسیدگی شود، این درحالیست که رسیدگی به برخی از بیماران در اولویت اول قرار دارد و به همین منظور بیماران تصور می‌کنند که پرستاران در خدمات‌دهی تعلل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در خصوص تعداد پرستاران بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه گفت: وضعیت ما از لحاظ تعداد پرستار به نسبت کشوری مطابقت وجود دارد و فاصله چندانی وجود ندارد.

دکتر ابراهیم گلمکانی با اشاره به اینکه بر طبق استاندارد جهانی باید به ازای هر تخت دو پرستار خدمات دهی کند، افزود: در بیمارستان‌های این استان به ازای هر تخت یک نیروی پرستار وجود دارد که البته آمار کشوری نیز به همین شکل است و این استان با کمبود نیروی پرستاری مواجه است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر یک هزار پرستار در بیمارستان‌های استان خدمات‌رسانی می‌کنند، ادامه داد: برنامه‌ریزی کشور بر این استان تا تعداد پرستاران به ازای هر تخت را به 1.25 برساند.

گلمکانی اظهار کرد: البته با اقدامات انجام شده همچون جذب نیروی پرستار از طریق شرکت مشکلات کمبود پرستار تا حدودی مرتفع شده که تاکنون 100نیرو از این طریق جذب شده است.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان 30نیروی پرستار را از طریق استفاده از نیروهای پرستار دانشجو بر بالین جذب کرده و همچنین زمان طرح نیروهای پرستاری را برای حل این مشکل افزایش داده است.

این مقام مسئول با ذکر اینکه عدم توازن جنسیت در بحث پرستاری مهمترین مشکل ماست، تصریح کرد: بیمارستان‌های استان از کمبود نیروی پرستاری آقا رنج می‌برد که تعداد آن ها کمتر از 20درصد است.

وی تاکید کرد: انتظار ما بر این است تا تعداد نیروی پرستاری در بیمارستان‌های استان نصف مرد و نصف دیگر زن باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در خصوص تعرفه گذاری‌ها بیان کرد: این موضوع در سطح کشوری در دست پیگیری است.

وی در ارتباط با حقوق و مزایای پرستاران توضیح داد: حقوق پرستاران بر طبق تحصیلات و سختی کار آن‌ها اعطا می‌شود و موضوعی که قابل مطرح می‌شود، بحث کارانه است.

گلمکانی اظهار کرد: کارانه سهمی است که بر اساس درآمدهای بیمارستانی به نیروهای پرستاری و پزشکان اعطا می‌شود و از سال گذشته این سهم اعطایی به حدود 1.7 برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن آیین نامه‌ای از هفته گذشته بدست دانشگاه رسیده است که بر طبق آن کارانه به نیروهای غیر پزشک نیز اعطا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha