• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93120401986

معاون وزیر نیرو اعلام کرد

افزایش 10 درصدی قیمت برق از اول اسفند

افزایش 10 درصدی قیمت برق از اول اسفند

معاون وزیر نیرو با هشدار نسبت به خاموشی اجتناب‌ناپذیر در تابستان 1394 و کسری سه هزار مگاواتی تراز تولید، در صورت عدم همکاری مردم گفت: از ابتدای اسفند ماه قیمت برق 10 درصد افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر نیرو با هشدار نسبت به خاموشی اجتناب‌ناپذیر در تابستان 1394 و کسری سه هزار مگاواتی تراز تولید، در صورت عدم همکاری مردم گفت: از ابتدای اسفند ماه قیمت برق 10 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ فلاحتیان دقایقی پیش در نشستی خبری با اعلام خبر فوق گفت: اگر مردم 10 درصد در مصرف برق نسبت به تابستان 1393 صرفه‌جویی داشته باشند و از لوازم پرمصرف در ساعات پیک استفاده نکنند، در صورتی که بتوانیم بار را در رقم 50 مگاوات مدیریت کنیم تجربه خاموشی نخواهیم داشت، اما در غیر این صورت اعمال خاموشی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با تاکید بر این‌که از ابتدای سال تا آغاز زمستان 2518 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار شده است، گفت: تا تابستان 1394 ظرفیت نیروگاه‌های جدید به 3661 مگاوات می‌رسد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به این‌که در سال آبی جاری بارش‌های آسمانی کاهش قابل توجه داشته‌اند، گفت: در سال آینده با تابستان زودهنگام مواجه می‌شویم لذا مردم باید همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند تا بتوانیم برق مورد نیاز را تامین کنیم.

پیشنهاد تصویب قانون همکاری صنایع برای گذر از تابستان

وی با اشاره به این‌که در لایحه بودجه 1394 پیشنهاد دادیم که مشترکین مگاواتی در طول سال که حدود هشت هزار ساعت است، حداقل به میزان 300 ساعت و به صورت عمده در تیرماه و مرداد‌ماه بارشان را متناسب با جدول زمانی که شرکت‌های برق با آنها تفاهم می‌کنند در ساعات اوج کاهش دهند.

فلاحتیان افزود: در صورت قانونی‌شدن این ماده تعاملات لازم با مصرف‌کنندگان مگاواتی صورت می‌گیرد. پیک بار در تابستان 1393، 45 هزار و 600مگاوات بوده و پیش‌بینی می‌شود در تابستان 1394 به 52 هزار مگاوات برسد، اما با توجه به ظرفیت جدید ایجاد شده سه هزار مگاوات کسری وجود دارد که باید با مدیریت تقاضا آن را پوشش دهیم تا با خاموشی مواجه نشویم.

وی در ادامه از افزایش 10 درصدی قیمت برق از اول اسفند ماه خبر داد و گفت: تعرفه برق خانگی و کشاورزی 10 درصد و سایر بخش‌ها، صنایع ،ادرای و تجاری 20 درصد از ابتدای اسفند ماه سال جاری افزایش می‌یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به این‌که هزینه 70 درصد قبض‌های برق ماهانه کمتر از هفت هزار تومان است، اظهار کرد: در سال 1392 اجازه افزایش تعرفه به میزان 38 درصد را داشتیم، اما تنها 20 درصد افزایش قیمت برق داریم. در سال جاری نیز مجوز افزایش 30 درصدی تعرفه برق را به ما داده بودند، اما از این شرایط استفاده نکردیم تا این‌که از ماه اسفند قیمت برق خانگی و کشاورزی 10 درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، از اواخر سال گذشته با وجود این‌که به وزارت نیرو اجازه افزایش 24 درصدی تعرفه داده شده بود، صنعت برق درآمد خود را 24 درصد افزایش داد به گونه‌ای که تعدیل تعرفه در برخی پله‌های قبوض به 90 درصد رسید. گرچه پس از اعتراض به این عملکرد، با ورود دولت تمام قبوض باطل و تعرفه در همه پله‌ها به میزان 24 درصد افزایش یافت.

وی در مورد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی گفت: در سه سال اخیر منابع لازم برای احداث نیروگاه‌های جدید به شدت کاهش پیدا کرده است به گونه‌ای که ما برای احداث نیروگاه و اجرای خطوط انتقال برق با مشکل مواجه شده‌ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: از ابتدای سال تا اول دی‌ماه 2518 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار شده که شامل واحد 2 نیروگاه ایرانشهر، واحد 3 و 4 نیروگاه سیاه‌بیشه، واحد بخار نیروگاه آبادان، واحد 5 و 6 نیروگاه خرمشهر، واحد 1 و 2 نیروگاه گنو، واحد 1 و 2 نیروگاه چادرملو در یزد، نیروگاه اسلام‌آباد غرب در کرمانشاه، واحد 3 یا بخش بخار نیروگاه گناوه، واحد 3 نیروگاه ایسین، واحد 1 نیروگاه کهنوج و 120 مگاوات نیروگاه تجدید‌پذیر، دی جی و سی اچ پی می‌شود. همچنین 1143 مگاوات ظرفیت جدید به طور عمده شامل واحد 4 نیروگاه گنو به ظرفیت 162 مگاوات، واحد 2 نیروگاه کهنوج به ظرفیت 162 مگاوات، واحد‌های نیروگاه‌های برق آبی سیمره و مارون به ظرفیت 235 مگاوات و 400مگاوات نیروگاه دی جی، سی اچ پی و مقداری نیروگاه تجدید‌پذیر تا تابستان سال 1394 وارد مدار می‌شود.

فلاحتیان با اشاره به لزوم همکاری صنایع و انتقال تعطیلات سالانه آنها به فصل تابستان گفت: استفاده از لوازم پرمصرف باید به نیمه‌های شب موکول شود. در تابستان آتی لازم است که مردم 10 درصد مدیریت مصرف نسبت به تابستان امسال داشته باشند تا خاموشی نداشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که در سال جاری در حوزه برق آبی رکورد تولید برق را در 35 سال گذشته زدیم، گفت: 10 هزار و 800 مگاوات ظرفیت برق آبی در کشور داریم؛ امسال سال بی‌نظیری از لحاظ تولید برق توسط نیروگاه برق‌ آبی داشتیم، اما با شرایطی که از نظر بارش‌ها داریم استفاده مشابه از نیروگاه‌های برق آبی در سال آتی کار دشواری است گرچه با مدیریت منابع آب ایران هماهنگ کردیم تا آب را برای تابستان سال 1394 ذخیره کنند.

تمام تلاشمان عدم افزایش بدهی برق است

وی با اشاره به بدهی 20 هزار میلیارد تومانی برق که نیمی از آن مربوط به بانک‌ها و اوراق مشارکت می‌شود، گفت: سعی کردیم حجم بدهی افزایش پیدا نکند و این در شرایطی است که تورم در کشور بر خرید تجهیزات تاثیر گذاشته است؛ با این وجود پیش‌بینی می‌شود در پایان سال حجم بدهی ما به 22 تا 23 میلیارد تومان برسد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر این‌که درصددیم بخش عمده‌ای از بدهی‌هایمان در سال 1394 با کمک دولت و مجلس ساماندهی کنیم، گفت: اعتبارات عمومی برق نسبت به آب بسیار کم است و اعتبارات عمومی زیادی نداریم.

مذاکره با آذربایجان برای واردات برق در تابستان

فلاحتیان در ادامه نشست خبری در مورد واردات برق با توجه به کسری سه هزار مگاواتی ظرفیت تولید گفت: در حال حاضر از دو کشور ارمنستان و ترکمنستان سالانه حدود 600 مگاوات برق وارد می‌کنیم و با آذربایجان نیز در حال مذاکره برای واردات در تابستان 1394 هستیم.

وی با اشاره به این‌که در صورت توافق حدود 500 مگاوات برق از آذربایجان وارد می‌شود، گفت: با توجه به این‌که در حال حاضر به ازای هر کیلووات 50 تومان دریافت می‌کنیم و واردات برق باید به نرخ بین‌المللی صورت گیرد، قیمت برق وارداتی چندین برابر می‌شود که جز در موارد خاص برای جلوگیری از خاموشی صرفه اقتصادی ندارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: ایران علاوه بر واردات از کشور‌های ارمنستان و ترکمنستان هنگامی که به برق نیاز نیست به کشور‌های عراق، پاکستان و افغانستان به صورت عمده برق صادر می‌کند. در سال 1392، 11.7 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر و 3.7 میلیارد کیلووات ساعت برق وارد شد. بنابراین تراز صادرات به مثبت 8 میلیارد کیلووات ساعت می‌رسید.

نا آرامی عراق 10 درصد صادرات را کاهش داد

فلاحتیان با اشاره به کاهش 10 درصدی صادرات برق در سال جاری به دلیل ناآرامی و وضعیت عراق گفت: به خاطر مشکلات عراق نتوانستیم به میزان در نظر گرفته شده صادرات برق به آن کشور داشته باشیم.

وی در مورد وضعیت صادرات در سال آینده نیز تاکید کرد: ما متعهد به انجام قرار‌داد‌های بین‌المللی هستیم؛ صادرات برق برای وزارت نیرو حائز اهمیت است و در شرایطی که با کمبود مواجه نباشیم صادرات خواهیم داشت.

کشمکش نفت و نیرو ادامه دارد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد ورود وزارت نفت به عرصه صادرات برق تاکید کرد: وزارت نفت هیچ‌گونه هماهنگی با وزارت نیرو در این زمینه انجام نداده در صورتی که مسوولیت صادرات برق با وزارت نیرو است و هرگونه مساله‌ای در زمینه‌ی تولید، انتقال و فروش باید با هماهنگی این وزارتخانه صورت گیرد.

فلاحتیان با تاکید بر این‌که مخالفتی برای ورود بخش خصوصی به عرصه سرمایه‌گذاری و صادرات برق نداریم، تاکید کرد: بنا به نیاز جدید کشور‌های همسایه، بخش خصوصی می‌تواند برق تولید و صادر کند، اما باید نرخ سوخت نیروگاه‌ها برای انجام این کار از طرف دولت و وزارت نفت مشخص شود.

وی افزود: طبیعی است تولید و انتقال برق در ایران از طریق شبکه باید با هماهنگی وزارت نیرو صورت گیرد و قدرت خطوط انتقال سنجیده شود. طبیعی است که انتظار ما نیز مشخص‌شدن نرخ سوخت برای صادرات برق باشد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌که با وجود ادای وزارت نفت به این صورت که صادرات برق حتی پول گاز مصرفی را نیز در نمی‌آورد، چرا دیدگاه این وزارتخانه تغییر یافته و خواهان ورود به عرصه صادرات برق شده است، گفت: این مساله برای ما هم جالب است. با دوستان در وزارت نفت مکاتبات زیادی داشتیم در صورتی که آنها موافق صادرات برق نبودند اما الان به این جمع‌بندی رسیدند که صادرات برق برای کشور مفید است و از نظر اقتصاد مقاومتی صادرات غیرنفتی و اشتغالزایی حائز اهمیت است. خوشبختانه دوستان وزارت نفت هم به مفید‌بودن صادرات برق رسیدند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که تامین گاز نیروگاه‌های خارجی و یا احداث نیروگاه در خارج از کشور به میزان ایجاد ظرفیت جدید در داخل اشتغالزایی ندارد، اما وزارت نفت در واکنش به چرایی عدم هماهنگی با وزارت نیرو برای صادرات تاکید کرد که با شرکت ترکیه که دارای نیروگاه هستند قرار‌داد بسته است.

سوختن چهار میلیارد دلار و عطش بخش خصوصی برای استفاده از گاز فلر

وی با اشاره به این‌که ارزش گاز‌های فلر که در حال سوختن هستند، چهار میلیارد دلار می‌شود، گفت: هم به صلاح محیط زیست و اقتصاد کشور است که از این گاز برای تولید برق استفاده کند.

می‌خواستیم با افزایش عوارض سوبسید انرژی نو را بالا ببریم

فلاحتیان با اشاره به رد پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر اخذ 50 ریال عوارض برق به جای 30 ریال مصوب بودجه سال 1393 گفت: عوارض برق برای توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر و رسیدگی به برق روستایی دریافت می‌شود. پیشنهاد داده بودیم در سال 1394 به جای 30 ریال، 50 ریال اخذ شود تا بتوانیم به جای چهار میلیون تومان، شش میلیون تومان کمک بلاعوض برای نصب نیروگاه خورشیدی به ازای هر کیلو‌وات داشته باشیم اما مجلس با افزایش عوارض مخالفت کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد اخذ دوماهانه 50 تومان از مشترکین برق گفت: این 50 تومان مربوط به بیمه کردن مشترکین در حوزه آتش‌سوزی و حوادث برق‌گرفتگی است که پیش از این دریافت می‌شده و در بودجه سال 1394 تکرار شده است. لذا افزایش قیمت برق در بودجه تاکنون تصویب نشده است.

افزایش کاهش تلفات برق و ساماندهی برق‌های غیرمجاز

وی با اشاره به امضاء میثاق‌نامه مدیران برق برای کاهش تلفات برق و رساندن آن از 15 به 10 درصد گفت: اقدامات خوبی تاکنون در این زمینه انجام شده و خلاقیت زیادی به کار گرفته شده است. کاهش تلفات به میزان مذکور حرکتی جهادی است.

فلاحتیان با اشاره به پیشنهاد وزارت نیرو برای برق‌رسانی به سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها گفت: سکونتگاه‌ها به صورت غیرمجاز از برق استفاده می‌کنند و حدود پنج درصد از تلفات شبکه مربوط به این بخش است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: خواهان ایجاد شرایطی هستیم تا بتوانیم به افرادی که سکونتگاه‌های غیررسمی دارند به صورت موقت اشتراک قانونی دهیم که پول برق را پرداخت کنند و در عین حال هرگاه قوه قضاییه و شهرداری تشخیص دهند که ساخت مسکن خلاف قانون بوده و باید تخریب شود انشعاب آب را جمع‌آوری کنیم. ما قانونا در حال حاضر نمی‌توانیم به سکونتگاه‌های غیررسمی انشعاب برق دهیم.

استقبال وزارت نیرو از تبدیل تولید لامپ رشته‌ای به کم‌مصرف

فلاحتیان با اشاره به استقبال وزارت نیرو از تبدیل تولید لامپ‌های رشته‌ای به کم‌مصرف گفت: به دلیل پایین‌بودن تعرفه برق و ارزان‌بودن لامپ‌های رشته‌ای نسبت به لامپ‌های کم‌مصرف تمایل به استفاده از لامپ‌های رشته‌ای افزایش پیدا کرده که این مساله با اقتصاد برق در تقابل است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به قانون اصلاح الگوی مصرف گفت: براساس این قانون به تدریج تولید لامپ رشته‌ای در کشور باید متوقف شود و تولید به سمت لامپ‌های کم‌مصرف‌ برود، لذا به شدت از تبدیل کارخانجات تولید‌کننده لامپ‌های رشته‌ای به کم‌مصرف حمایت و مساعدت می‌کنیم. همچنین سابا نیز موظف شده جلساتی را با کارخانه‌ها در این راستا برگزار کند و مذاکراتی نیز برای جلوگیری از واردات لامپ‌های رشته‌ای صورت گرفته است.

تبدیل نیروگاه‌ها به شرکت قبل از واگذاری

فلاحتیان در مورد واگذاری نیروگاه‌هایی که در لیست واگذاری هستند نیز گفت: این نیروگاه‌ها باید تبدیل به شرکت شوند، بدهی و اوراق مشارکت آنها در قالب شرکت جای گیرد و سپس شرکت فروخته شود نه نیروگاه.

وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم شرکت‌های نیروگاه‌هایی که باید فروخته شوند به مرور تاسیس شده و توسط سازمان حسابررسی هم تاییدیه بدهی‌های نیروگاه گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۰:۱۹

صادر كنيد كشورهاي ديگه مردم خودتون خاموشي داشته باشند اشكال نداره

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۲:۵۰

ميخواين دوباره قيمت برقو گرون کنين؟ خوب بکنين.