مدیرکل دفترآموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام این خبر که تا امروز 667 هزار نوآموز پیش دبستانی در کلاسهای پیش دبستانی سراسر کشور جذب شدهاند گفت: از این تعداد 146 هزار نفر در مناطق روستایی و 35 هزار و 500 نفر در مناطق محروم مشغول هستند و اکنون نرخ پوشش دوره پیش دبستانی به 51.9 درصد رسیده است و نسبت به سال گذشته که این نرخ 38.2 درصد بود، رشد 13.7 درصدی یافته است.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، رخساره فضلی در نشستی خبری که به مناسبت اولین سالگرد بازگشت دوره پیش دبستانی به معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ترتیب داده شده بود اظهار کرد: آموزش پیش از دبستان اهمیت فوق العادهای در دنیای امروز دارد.
وی افزود: بر اساس اسناد بالادستی چون بند 2 سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، ارتقای آموزش و پرورش باید به عنوان نهاد تولید کننده سرمایه اجتماعی از مهدکودک تا دانشگاه به عنوان امر حاکمیتی مورد توجه قرار بگیرد.
مدیرکل دفترآموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طی یکسال گذشته برای عملیاتی کردن این سیاستها تلاش کردیم گفت: در نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین، پیش دبستانی به نوآموزان چهارسال تمام مربوط است و بر اساس سند برنامه درس ملی پیش دبستانی دوره دوساله رسمی غیراجباری است.
فضلی با بیان اینکه استراتژی خود را بر سه محور مدیریت یکپارچه، توسعه کمی و توسعه کیفی این دوره معطوف کردهایم گفت: تلاش میکنیم نگاه برنامهای بر این دوره حاکم شود.
وی با اشاره به اینکه در برنامه راهبردی خود کشور را به دهستانهایی تقسیم و آنها را بر اساس ضریب محرومیت رتبه بندی کردیم گفت: 53 دهستان در اولویت اول ما قرار گرفتند. 32 تفاهم نامه با ادارات کل آموزش و پرورش مناطق برقرار و در 12 مولفه به توافق رسیدیم.
مدیرکل دفترآموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه تا امروز 667 هزار نوآموز پیش دبستانی در کلاسی پیش دبستانی سراسر کشور جذب شدند گفت: از این تعداد 146 هزار نفر در مناطق روستایی و35 هزار و 500 نفر در مناطق محروم مشغول هستند و اکنون نرخ پوشش دوره پیش دبستانی به 51.9 درصد رسیده است و نسبت به سال گذشته که این نرخ 38.2 درصد بود، رشد 13.7 درصدی یافته است.
به گزارش ایسنا، فضلی با بیان اینکه در مناطق با جمعیت اندک کلاسهای چند پایه تشکیل میشود، گفت: به ادارات کل آموزش و پرورش مناطق این فرصت را دادیم که نوآموزان پیشدبستانی در این کلاسها حضور یابند. شرط حضور آنها در کلاسهای چند پایه با جمعیت کم، کلاسهای چندپایه حداکثر با سه پایه و کلاسهای چندپایه ترجیحا در دوره اول ابتدایی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: این کلاسها عمدتا در مناطق دو زبانه هستند که کودکان برای سختن گفتن به زبان فارسی مشکل دارند. تا امروز 5400 کلاس چند پایه پذیرای بیش از 20 هزار نوآموز هستند. برنامه ویژهای برای کودکان دوزبانه در تابستان داشتیم که براین اساس 108 هزار نوآموز تحت آموزش قرار گرفتند. همه تلاش خود را برای توسعه عدالت در آموزش به کار میبندیم.
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش پیشدبستانی در شهرهای بزرگ و مناطق برخوردار اغلب به شیوه غیردولتی برگزار میشود، مشارکت مردم در این میان برای ما ارزشمند است، گفت: اگر خانوادهها ضرورت حضور فرزندانشان را در دوره پیشدبستانی درک کنند میتوانیم پیشدبستانیهای غیردولتی را در مناطق برخوردار توسعه دهیم و در مقابل امکانات دولتی را به سمت مناطق محروم سوق دهیم.
فضلی با اشاره به اینکه 35 هزار و 500 کلاس پیشدبستانی در کشور داریم ادامه داد: از این تعداد 5400 کلاس چند پایه است.
وی با بیان اینکه طی چند ماه آینده 127 محتوای پیش دبستانی در سراسر کشور تولید شده است، گفت: محتوای دوره پیشدبستانی به صورت غیرمتمرکز تولید میشود و برعهده استانهاست.
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی برنامههای ما مدیریت یکپارچه است، گفت: نگاه ما این است که هر خدمت مراقبتی، سلامتی، نگهداری و آموزشی بدون تربیت مفهومی ندارد با توجه به سیاستهای نظام جمهوری اسلامی همه نهادهای متولی امر کودکان از شهرداریها گرفته تا صداوسیما باید تابع یک سیاست واحد باشند و لازم است یک متولی اصلی درخصوص تربیت کودکان وجود داشته باشد.
فضلی افزود: گزارشات تحلیلی خود را در خصوص دوره پیش دبستانی به حوزههای مختلف ارسال کردیم و در دست بررسی در دستگاههای تصمیمگیر است. کودک در ایران نیازمند متولی ملی و حاکمیتی است و این موضوع را در شورای عالی کودک پیگیر هستم.
وی همچنین با بیان اینکه چندی پیش معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز رای داد که آموزش و پرورش متولی حاکمیتی آموزشهای پیشدبستان در حوزه دولتی و غیردولتی است و لازم است بر همه بخشها نظارت داشته باشد، گفت: دوره پیشدبستانی یک دوره تخصصی و امیدواریم برنامه عملیاتی خود را پس از تدوین مستقر کنیم تا افراد غیرمتخصص اجازه نیابند وارد کلاسهای پیش دبستان شوند.
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: طرح سنجش بدو ورود به مدارس امسال به صورت آزمایشی یک سال زودتر انجام شد و کودکان پنج سال تمامی که در سامانه سناد ثبتنام کرده بودند و تعداد آنها به 90 هزار نوآموز میرسید تحت غربالگریهای تخصصی قرار گرفتند و از اول اسفندماه برای آن دسته که نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر هستند، برنامه مداخلهای انجام میشود.
فضلی همچنین به تدوین راهنمای مربیان پیشدبستانی تحت عنوان گلواژههای عمید اشاره و عنوان کرد: این کتاب در 12 جلد به چاپ رسید و به صورت رایگان در سراسر کشور توزیع شد.
وی به تدوین نظام جامع توانمندسازی نیروی انسانی دوره پیشدبستانی نیز اشاره و عنوان کرد: در حال رایزنی با دستگاههای مختلف هستیم و به زودی اخبار خوبی در این زمینه اعلام خواهد شد.
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره علت دریافت شهریههای بالای پیشدبستانی در برخی مناطق گفت: بخش غیردولتی پیشدبستانی مسوول و متولی خاص است. امسال در دستورالعملی که داشتیم، اجاره بهای مدارس را به حداقل رساندیم تا بتوانیم کاهش شهریهای داشته باشیم. تاکنون برخورد قانونی با مراکز متخلف انجام نشده و به آنها تذکراتی دادهایم.
فضلی در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام استخدام مربیان پیشدبستانی گفت: سیاستگذاری در ارتباط با استخدام و جذب نیرو به حوزههای تخصصی دیگر وزارت آموزش و پرورش مربوط میشود و در حیطه اختیارات ما نیست اما نیرو چه رسمی و غیررسمی باشد، باید از نظر کیفی خدمات قابل قبولی ارائه دهد و ما به زودی آنها را تعیین سطح خواهیم کرد و درصدد ارتقای کارشان هستیم.
انتهای پیام
نظرات