• سه‌شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 93111407908
  • منبع : نمایندگی مرکزی

معاون دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت:

اجرای سیاست‌های جدید جمعیتی رشد نرخ جمعیت را صعودی می‌کند

اجرای سیاست‌های جدید جمعیتی رشد نرخ جمعیت را صعودی می‌کند

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: فرهنگ‌سازی در راستای فرزندآوری زمان‌بر است اما، با اجرایی کردن سیاست‌های جمعیتی، تا سال 1420 نرخ جمعیت سیر صعودی پیدا خواهد کرد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: فرهنگ‌سازی در راستای فرزندآوری زمان‌بر است اما، با اجرایی کردن سیاست‌های جمعیتی، تا سال 1420 نرخ جمعیت سیر صعودی پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی، دکتر محمد اسلامی در همایش"تحکیم خانواده و فرزندآوری سالم" که به همت دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد به بررسی رویکردهای سیاست‌های ابلاغی افزایش جمعیت در قانون برنامه ششم و ماتریس عوامل مداخله‌گر در این خصوص پرداخت.

وی با بیان اینکه سیاست‌های جمعیتی از همه قوانین جاری در مملکت جایگاه بالاتری دارد، گفت: در این راستا حدود 150 مورد مداخله توسط اتاق فکر دانشگاه علوم پزشکی مشخص شده است و اولین سیاست این است که کیفیت و کمیت جمعیت کشور را همزمان با یکدیگر ارتقا دهیم.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: بالاترین نرخ باروری در سال‌های 60 تا 62 بوده و بعد از آن شروع به کاهش کرد و با قانون تنظیم جمعیت در سال 72 این نرخ به 3.3 کاهش یافت.

اسلامی در خصوص نرخ باروری کشور تصریح کرد: نرخ باروری در سال 80، 2.1 درصد بود و در سال 90 به 1.8 درصد رسید و در راستای اجرای سیاست‌های جدید باید جوانان را به ازدواج تشویق و این مهم را تسهیل کرد تا جمعیت به حدنصاب برسد.

وی خاطرنشان کرد: با عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی جدید، قطعا پیش‌بینی سازمان ملل مبنی بر کاهش چشمگیر جمعیت ایران تا سال 1480، تغییر خواهد کرد.

این مقام مسئول در ادامه، بالاترین نرخ فرزندآوری در استان مرکزی را مربوط به شهرستان فراهان با نرخ 2.05 و پایین‌ترین نرخ را مربوط به شهر اراک با نرخ 1.63 عنوان کرد.

اسلامی پیرامون پیشنهادات وزارت بهداشت در این راستا به مواردی همچون افزایش نرخ باروری به بیش از 1.8، الگوسازی جهت کاهش فاصله بین ازدواج و اولین فرزندآوری که در حال حاضر میانگین آن 3.5 سال است، کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزند اول و فرزند دوم و کاهش میزان سقط جنین در همه موارد مربوط به آن اشاره کرد.

وی به کاهش ناباروری ناشی از عوامل قابل اجتناب و ارتقای کیفیت زندگی زوجین نابارور و ارتقای فرزندآوری آنان به عنوان دیگر سیاست وزارت بهداشت اشاره کرد و با بیان اینکه ارتقای امید به زندگی وظیفه وزارت بهداشت است، افزود: کاهش مرگ‌ و میر مادر و نوزاد، مراقبت‌های پزشکی، تحکیم و پایداری بنیان خانواده و افزایش رضایت‌مندی از زندگی زناشویی از جمله عوامل مهم در این راستا هستند.

اسلامی همچنین بر لزوم کسب مهارت‌های فرزندپروری تاکید و اضافه کرد: آموزش‌ و پرورش، شهرداری و وزارت بهداشت در توسعه خدمات سلامت باروری و فرزندآوری سالم مسئول هستند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به ارتقای نرخ باروری کلی همراه با ارتقای سلامت مادر و کودک اشاره و اظهار کرد: طبق اعلام مرکز آمار، متوسط فرزندآوری 2.29 درصد است. براساس این آمار تمایل به فرزندآوری بیشتر از حد جایگزین است و این مهم یک نقطه قوت در این حوزه محسوب می‌شود و باید تسهیلات در این زمینه را فراهم کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون نفر به جمعیت اضافه می‌شود که از این فرصت باید استفاده کرد، تصریح کرد: با سیاست‌های ابلاغی جمعیت، برآورد می‌شود امسال بیش از 1.5 میلیون تولد در کشور رخ دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha