• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93110100111
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو هیئت ‌علمی دانشگاه اصفهان:

اگر غرب رویکردش در قبال تروریست را تغییر ندهد از گزند آن در امان نخواهد ماند

اگر غرب رویکردش در قبال تروریست را تغییر ندهد از گزند آن در امان نخواهد ماند

عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: امروز آتش افراطی‌گری دامن‌گیر مسلمانان شده و تداوم این وضعیت به اختلافات قومی و قبیله‌ای بیشتری می‌انجامد.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: امروز آتش افراطی‌گری دامن‌گیر مسلمانان شده و تداوم این وضعیت به اختلافات قومی و قبیله‌ای بیشتری می‌انجامد.

عنایت‌الله یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، بابیان اینکه وقایع سوریه حاصل برآیند رفتار همه کشورهای جهان است، اظهار کرد: در بحران سوریه دو جریان ملی، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در دو جبهه مشخص حق و باطل رودرروی یکدیگر قرار گرفتند به‌طوری‌که در منطقه خاورمیانه برخی دولت‌ها مانند عربستان و ترکیه بر طبل مخالفت با سیاست‌های اسد کوبیدند و برخی دیگر مانند ایران و روسیه برای بازگرداندن ثبات به سوریه تلاش کردند.

وی به رویکرد کشورهای فرامنطقه‌ای در خصوص وقایع اخیر سوریه اشاره کرد و افزود: غرب و به‌ویژه آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی او در جبهه حمایت از مخالفان به‌ظاهر مسلمان دولت اسد قرار گرفتند و در مقابل برخی کشورها مانند چین برای حل مناقشات سریع خاورمیانه به دنبال یافتن راهکارهای منطقی و عملی از خود واکنش نشان دادند.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: نتیجه حمایت کورکورانه دولت‌های غربی از تروریسم‌های منطقه‌ای منجر به ایجاد و گسترش گروه‌های تکفیری و سلفی ازجمله داعش شد که بعدها تأثیر مخرب و زیان‌بار خود را در اروپا و اقیانوسیه گذاشت و منجر به قتل تعداد زیادی از مردم سیدنی و پاریس شد.

یزدانی با اعتقاد به اینکه تصمیم غرب برای مبارزه با دولت سوریه از ابتدا اشتباه بود، ادامه داد: دامنه تروریسم اکنون به غرب رسیده و کشورهای مبدع گروه‌های تروریستی غرب امروز بر سر این دوراهی قرارگرفته‌اند که باید به مسیر اشتباه خود برای دست یافتن به برخی منافع شخصی ادامه دهند و یا مانند ایران، روسیه و چین حق تصمیم‌گیری در امور داخلی سوریه را به خود ملت واگذار کنند.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه غرب با تروریسم شعاری بیش نیست، تصریح کرد: آمریکا و اسرائیل به اسد به‌عنوان نقطه کانونی محور مقاومت نگاه می‌کنند و چون منافع مشترک آن‌ها به شکل قابل‌توجهی در هم گره‌ خورده است همه توان و انرژی خود را برای شکست مقاومت خاورمیانه و حذف اسد تا آخرین لحظه به کار خواهند گرفت.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با اشاره به سرگردانی غرب در تقابل با پدیده تروریسم اظهار کرد: اگر غرب رویکرد خود در قبال تروریست را تغییر ندهد از گزند تروریسم خاورمیانه در امان نخواهد ماند بنابراین غرب اکنون در موضع انتخاب دشواری قرارگرفته است و اگر اشتباه اول خود را این بار هم با اشتباه دیگری پاسخ دهد بدون شک با تبعات سوء بسیاری مواجه خواهد شد.

یزدانی بابیان اینکه سوریه به سمت ثبات در حرکت است، افزود: موضع‌گیری ترکیه و عربستان و نیز سرنوشت سیاست خارجی کشورهای منطقه به میزان قابل‌توجهی بر سرنوشت سوریه در سال 2015 تأثیر گذاشته و وضعیت این کشور را در جهت مناسب‌تری قرار خواهد داد.

وی درباره نتایج گسترش ناامنی و شیوع سلفی گری در منطقه خاورمیانه گفت: امروز آتش افراطی‌گری دامن‌گیر مسلمانان شده و تداوم این وضعیت به اختلافات قومی و قبیله‌ای بیشتری می‌انجامد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha