• یکشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93102815194
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد دانشگاه: فرهنگ‌سازی در منطقه کاربردی‌ترین راه مقابله و مهار تروریسم است

یک استاد دانشگاه: فرهنگ‌سازی در منطقه کاربردی‌ترین راه مقابله و مهار تروریسم است

عضو هیئت‌ علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: استکبار جهانی در سال‌های گذشته از یک‌سو به دنبال ایجاد ناامنی بیشتر در جهان بوده و از سوی دیگر در برابر جریان مهاجرت و بقای نسل جوامع مسلمانان ایستاده است.

عضو هیئت‌ علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: استکبار جهانی در سال‌های گذشته از یک‌سو به دنبال ایجاد ناامنی بیشتر در جهان بوده و از سوی دیگر در برابر جریان مهاجرت و بقای نسل جوامع مسلمانان ایستاده است.

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، بابیان اینکه تروریسم مقوله‌ای چندبعدی و قابل سوءاستفاده برای همه کشورهای جهان است، اظهار کرد: قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای همواره از سه بعد نمود مصادیق، نوع عملکرد و نحوه تعریف تروریسم برای پیشبرد اهداف شوم و متجاوزانه خود استفاده کرده‌اند و اگرچه در همه مقاطع زمانی ظاهراً بر طبل مبارزه با تروریست و مقابله با تروریسم کوفته‌اند اما اقدامات آن‌ها در عمل به پیشرفت سلطه تروریسم در منطقه و جهان کمک کرده است.

وی به دیدگاه دولت آمریکا در تقسیم‌بندی تروریسم جهانی اشاره کرد و افزود: آمریکا تروریسم را به دو دسته خوب و بد تقسیم کرده و این‌گونه تحلیل می‌کند که تروریسمی که در راستای منافع و امنیت این کشور در جهان تلاش می‌کند خوب و قابل حمایت است.

عضو هیئت‌ علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با اعتقاد به اینکه ایدئولوژی آمریکا از تعریف تروریسم به سیاست برخی کشورهای منطقه نفوذ کرده است، گفت: کشورهایی مانند عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان، قطر و ... در سال‌های گذشته با الگوبرداری از نحوه تقابل آمریکا با تروریسم به ناامنی هر چه بیشتر موجود در خاورمیانه افزوده‌اند.

بصیری تروریسم را بحران پیچیده و لاینحل خاورمیانه توصیف و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و کاربردی‌ترین راه مقابله و مهار تروریسم در منطقه افزایش آگاهی بخشی و کمک به فرهنگ‌سازی در میان ساکنین خاورمیانه است چراکه بخش قابل‌توجهی از مسلمانان تکفیری به دلیل فقر آموزش و فرهنگ به‌راحتی فریب جریان‌های تروریستی را خورده و در دام آن‌ها گرفتار می‌شوند.

وی نقش پررنگ نخبگان سیاسی جهان اسلام و رسانه‌های متعهد مسلمان را در مسیر این فرهنگ‌سازی مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: دولت‌ها و قدرت‌های غربی از همه توان و انرژی خود برای زمین‌گیر کردن مسلمانان از طریق اشاعه اسلام هراسی در جهان غرب و شرق استفاده می‌کنند تا بیشترین میزان آسیب و زیان را متوجه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان جهان کنند.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در بیان اهداف اصلی اسلام هراسی ایجادشده در جهان گفت: جنبش‌های اسلامی منطقه سال‌ها است پیام امیدبخش خود را به گوش ملت‌هایی رسانده‌اند که برای رهایی خود از چنگال استبداد و استعمار تلاش می‌کنند اما امروز غرب با ایجاد اسلام هراسی در جهان به دنبال خلع سلاح جریان‌های سیاسی ناب و مستقل خاورمیانه ازجمله انقلاب اسلامی ایران است.

بصیری با اعتقاد به اینکه رشد اسلام در جهان مانعی برای نظام‌های لائیک غرب است، ادامه داد: استکبار جهانی در سال‌های گذشته از یک‌سو به دنبال ایجاد ناامنی بیشتر در جهان بوده و از سوی دیگر در برابر جریان مهاجرت و بقای نسل جوامع مسلمانان ایستاده است.

وی درباره چرایی ائتلاف غرب و صهیونیسم جهانی برای مبارزه با اسلام راستین تصریح کرد: غرب در سال‌های گذشته از همه ظرفیت‌های خود برای سرکوب مسلمانان، ایجاد تشتت در میان آن‌ها و در نهایت مهار اسلام سیاسی استفاده کرده و از طریق قرارداد برخی کشورها در مسیر جنگ‌های قومی و قبیله‌ای در خاورمیانه از روش‌های اسلام هراسی به نفع خود بهره گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha