• چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 93102413482
  • منبع : نمایندگی فارس

سفیدپوشانی گمنام در راهروهای فراموشی

سفیدپوشانی گمنام در راهروهای فراموشی

ایسنا/فارس مدت کوتاهی از برگزاری بزرگداشتی برای فعالان در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در شیراز می‌گذرد، اما همین مدت برای آنکه تلفن‌های خبرنگاران بارها پاسخگوی فعالان این حوزه باشد، کافی بود!

مدت کوتاهی از برگزاری بزرگداشتی برای فعالان در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در شیراز می‌گذرد، اما همین مدت برای آنکه تلفن‌های خبرنگاران بارها پاسخگوی فعالان این حوزه باشد، کافی بود!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، مردان و زنان سفیدپوشی که شاید کم‌حاشیه‌ترین کارمندان در بخش‌های دولتی و خصوصی به‌شمار می‌روند، احساس می‌کنند حقوقی دارند که تاکنون نادیده گرفته شده است. حقوقی که بواسطه ارتباط مستمر آنان با عوامل مختلف بیماری‌زا، می‌تواند در قالبی قانونی طرح شده و دنبال شود.

آنان معتقدند که پزشکان و پرستاران از طریق مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت حق و حقوق خود را دریافت می‌کنند، اما در این میان آزمایشگاهیان با همه خواسته‌های معقول و سزاوارشان مهجور مانده‌اند.

فعالان این عرصه بر این نکته تاکید داشتند که فعالیت در آزمایشگاه باید به عنوان شغلی سخت و زیان آور شناخته شود.

به گزارش ایسنا،‌ افزایش 40 درصدی حقوق پرستاران در ابتدای امسال زبانه‌های این آتش را گسترده کرد تا جایی که رئیس هیات مدیره و دبیر جامعه صنفی آزمایشگاهیان بالینی کشور در راستای احقاق حقوق فعالان این عرصه جلسات متعددی با وزیر بهداشت، معاون توسعه منابع و نیروی انسانی رئیس جمهور و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان برگزار کرد.

حبیب‌الله فاضلیان دهکردی با ارسال نامه‌ای سوزناک از رئیس جمهور درخواست کرده بود که شخصا وارد عمل شود.

در بخشی از این نامه آمده است: « درزمان مرحوم دکتر حسن حبیبی معاون اول دولت اسبق، مصوبه هیئت دولت که جهت اجرا ابلاغ شد، حاکی است که تکنسین اتاق عمل و تکنسین آزمایشگاه به عنوان مشاغل سخت و زیان آور درجه یک تعیین شده‌اند. در حالی که این مصوبه ناظر به شغل پر مخاطره کارکنان انجام دهنده آزمایشات است.

کلمه تکنسین، از منظر اداری صرفا ناظر به مدرک تحصیلی دیپلم بوده که دوره 6 ماهه می‌دیدند و عملا دیگر وجود ندارند و تمام کاردان‌ها، کارشناس‌ها و کارشناس‌های ارشد در این شغل به واسطه این تفسیر اداری نا صواب، از حق صعوبت شغلی خود محروم مانده‌اند.»

اکنون این سوال مطرح می‌شود که‌ «مشاغل سخت و زیان آور» به چه کارهایی گفته می‌شود؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سایت رسمی خود مشاغل سخت و زیان آور را این طور تعریف کرده است‌ «کارهای سخت و زیان آور، کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت‌های طبیعی جسمی و روانی در وی ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن بوده.»

با ارائه این تعریف، رشته علوم آزمایشگاهی به دلیل مواجهه با انواع آلودگی‌های بیماری‌زا، خطرات شیمیایی و پرتویی در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرد و اجرای قانون سختی کار برای کارکنان آن ضروری است.

این گروه به عنوان یکی از اصلی ترین تشکیل دهندگان زنجیره تشخیص و درمان بیماری در مقایسه با خطرات و شرایط شغلی، حقوق نا چیزی دریافت می کنند. افرادی که به مراکز آزمایشگاهی ارجاع داده می‌شوند، به انواع بیماری مبتلا هستند و گاهی برخی از آنان هنگام آزمایش در مورد بیماری‌های مهلکی که به آن ابتلا دارند، مانند هپاتیت و یا ایدز، سخنی به میان نمی‌آورند و عامل انتقال بیماری به کارکنان آزمایشگاه می‌شوند.

آزمایشگاهیان دوشادوش پزشکان و پرستاران نقش موثری در حوزه درمان دارند، اما در ارائه امتیازات، مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. آزمایشگاه «فرزند سرراهی» وزارت بهداشت نیست و باید تبعیض و نابرابری در طرح تحول نظام سلامت و سیستم‌های پزشک محور از میان برداشته شوند.

البته قرار گرفتن در ردیف مشاغل سخت و زیان آور تنها خواسته آنان نیست. قانون بهره وری نظام سلامت برای آنان تنها افزایش ساعت کاری را به دنبال داشته است که باید برای رفع آن، میزان دستمزد را با حجم فعالیت منطبق کرد. بازگشایی مقطع دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی و نامگذاری زاد روز حکیم اسماعیل جرجانی با نام روز ملی آزمایشگاه در تقویم رسمی کشور از دیگر خواسته های این «سفید پوشان گمنام» است.

برای اطلاع از مراحل پیگری این موارد، نظرات نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی را جویا شدیم.

دکتر ضرغام صادقی معتقد است‌: در دید عموم نبودن فعالان عرصه علوم آزمایشگاهی نباید در احقاق حقوق این نیروهای کوشا و خدمات رسان تاثیر داشته باشد که این موضوع با تصویب نوع فعالیت آزمایشگاهیان به عنوان حرفه ای سخت و زیان آور جبران خواهد شد.

وی در خصوص بازگشایی مقطع دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی اضافه می‌کند: زمینه ارتقاء دانش جامعه علوم آزمایشگاهی در مقاطع بالاتر پیگیری خواهد شد تا انگیزه‌های لازم جهت ارائه خدمات بیشتر در آنان تقویت یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز چندی پیش در همایش آزمایشگاهیان، از فعالان این عرصه به عنوان دستان پزشکان یاد کرد و گفت: پزشکان به صورت افراطی به پاراکلینیک وابسته‌اند، اما علیرغم این وابستگی شدید در کلیه قوانین درمانی به حقوق آنان بی توجهی شده است.

دکتر محمدهادی ایمانیه با ارزشمند برشمردن فعالیت آزمایشگاهیان، نسبت به احقاق حقوق آنان قول مساعد داد و افزود: موضوع شناخته شدن این حرفه به عنوان شغلی سخت و زیان آور را شخصا از طریق نمایندگان تاثیر گذار پیگیری می کنم.

وی نیز موافقت خود را با ارتقاء علمی آزمایشگاهیان اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم با پیگیری‌های لازم امکانات ادامه تحصیل این رشته در مقطع دکتری فراهم شده و شیراز به عنوان پیشگام احیاء این رشته شناخته شود.

در این همایش رئیس انجمن فناوران علوم آزمایشگاهی فارس با اظهار خرسندی اعلام کرد که خبرهای خوشی در راه است و بزودی کارکنان علوم آزمایشگاهی در فهرست مشاغل و سخت و زیان آور قرار می گیرند. غلامرضا امینیان همچنین نسبت به رفع دیگر مشکلات این عرصه در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری کرد.

رئیس اداره امور آزمایشگاهی فارس نیز مراحل درمان را پیوسته می داند و معتقد است خدمات رسانی در حوزه درمانی به پزشک و پرستار معطوف نمی‌شود. دکتر بابک یگانه شیرازی با یادآوری آلودگی‌های موجود در فضای آزمایشگاهی می‌گوید: کارکنان این عرصه در زیرزمین‌ها مشغول بکار هستند و دیده نمی‌شوند، به همین دلیل تلقی بیماران از کادر درمان تنها پزشک و پرستار است.

او از مکاتبات فراوانش با موضوع بهره مندی آزمایشگاهیان فارس از مزایای بیشتر خبر می‌دهد و از مسئولان وزارت بهداشت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌خواهد توجه خود را به این موضوع جلب کنند.

حالا که دکتر ضرغام صادقی موضوع را در کمیسیون بهداشت، تلفیق و بودجه دنبال می کند و دکتر ایمانیه همه توان خود را برای رفع اشکالات این حوزه به کار بسته است، اتحاد، همدلی و تلاش تمامی کارکنان آزمایشگاه‌های سراسر کشور برای پیگیری این مطالبات لازم است.

اگر شورای انقلاب فرهنگی سی‌ام فروردین را به نام روز ملی آزمایشگاه ثبت نکند، شاید اتفاق مهمی در زندگی آزمایشگاهیان نباشد، اما رسیدگی به حق و حقوق شخصی این زحمتکشان با افزایش دستمزد و بازنشستگی زودهنگام، باید در دستور کار قرار گیرد. یادمان باشد که بازنشستگی این افراد، گشایش عرصه‌ای برای فعالیت یک جوان تحصیلکرده بدون شغل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha