• چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 93102413376
  • خبرنگار : 71368

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران مطرح کرد؛

تولید روزانه 8 تن ذرات معلق در پایتخت

تولید روزانه 8 تن ذرات معلق در پایتخت

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران از تولید روزانه 8 تن ذرات معلق در نتیجه ترافیک تهران خبر داد.

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران از تولید روزانه 8 تن ذرات معلق در نتیجه ترافیک تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر وحید حسینی صبح امروز در همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صوت با بیان اینکه همیشه همگان به وضعیت ذرات معلق در هوا توجه می‌کنند، گفت: این در حالی است که از نظر سایر آلاینده‌های هوا وضعیت مناسبی نداریم.

وی با بیان اینکه امسال 85 روز ناسالم و سه روز بسیار ناسالم در سامانه به دست رسیده است، گفت: این در حالی است که سال گذشته 113 روز ناسالم و 10 روز بسیار ناسالم به ثبت رسیده است و می‌توان گفت که به دلیل پایش مداوم کیفیت سوخت، امسال نسبت به سال گذشته هوای بهتری داشته‌ایم.

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران ضمن هشدار به افزایش ذرات معلق گفت: یافته‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که ذرات معلق براساس سایز به سلامتی بدن ضربه می‌زند و هرچقدر که سایز آنها کوچکتر باشد، صدمه بیشتری به بدن می‌زند.

حسینی با بیان اینکه برای اولین بار تعداد ذرات معلق کوچکتر از 0.7 پی ام در ایستگاه نمونه‌ای در طول 24 ساعت اندازه‌گیری شد، گفت: در بررسی‌ها مشخص شد که در هر ساعت 100 هزار تا 200 هزار ذرات معلق در هر سانتیمتر معلق وجود دارد و این در حالی است که در شهری همچون زوریخ این تعداد به 10 هزار می‌رسد.

وی با بیان اینکه تعداد ذرات معلق هرچقدر کوچکتر باشد نفوذ در ریه بیشتر خواهد بود، ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد که تعداد ذرات معلق در هنگام صبح به خصوص در ساعات 6 الی 7 صبح که پیک ترافیک صبحگاهی است افزایش می‌یابد.

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه رابطه جدی بین ترافیک و میزان تولید ذرات معلق وجود دارد، گفت: ترافیک تولیدکننده ذرات معلق در تهران است.

حسینی در مورد آلایندگی خودروها در تولید ذرات معلق نیز گفت: این تحقیق بر روی خودروهای دارای استاندارد یورو2 انجام شده است و مشخص شده است که خودروهایی در هنگام تولید یورو2 داشته‌اند، این استاندارد در آنها پایدار نبوده و بعد از مدتی این خودروها به منبع آلایندگی بدل شده‌اند.

وی همچنین وضعیت آلایندگی خودروهای گازسوز نسبت به بنزین سوز را بدتر عنوان کرد و گفت: درست است که ما به سمت سوخت پاک حرکت کرده‌ایم اما این حرکت شکلی بوده است و به مراتب فاصله زیادی با استانداردهای یورو 2 داریم.

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه کیت‌های تبدیل بنزین‌سوخت به گازسوز درست نصب نشده است، گفت: در حال حاضر از منظر آلایندگی خودروهای گازسوز وضعیت بدتری از خودروهای بنزینی دارند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود موتورسیکلت‌ها را مهم‌ترین منبع آلاینده ذرات معلق عنوان کرد و گفت: در شهر تهران موتورسیکلت‌های 125 سی‌سی کاربراتوری تردد زیادی دارند و این در حالی است که این موتورسیکلت‌ها به مراتب فاصله زیادی با استاندارد یورو2 دارند و جای سوال است چطور اینگونه موتورسیکلت‌های بنزینی همچنان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس نتایج تکان‌دهنده‌ای مشخص شد روزانه 8 تن ذرات معلق از ترافیک تهران تولید می‌شود، افزود: این در حالی است که سهم عمده تولید این ذرات متعلق به کامیون و موتورسیکلت‌ها است و در زمینه تولید آلاینده ناکس نیز خودروهای سواری بیشترین نقش را دارند.

رییس کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه ذرات معلق بیشتر در مرکز و حاشیه شهرها که موتور و کامیونت تردد می‌کنند، ایجاد می‌شود، گفت: برحل این مساله باید به ورود موتورسیکلت‌های غیربنزینی و خروج خودروهای فرسوده بالای 10 سال توجه ویژه داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha