• یکشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۳ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 93101407044
  • منبع : فضای مجازی

30 ویژگی «سیاست خارجی کارآمد»

30 ویژگی «سیاست خارجی کارآمد»

«سیاست خارجی کارآمد» چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این باره می‌توان کتاب‌های متعدد و مقالات مفصل نوشت، اما کدگذاری سیاست خارجی مطلوب در 30 ویژگی، محتوای یادداشتی است که دکتر محمود سریع‌القلم برای عصرایران نوشته است.

«سیاست خارجی کارآمد» چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این باره می‌توان کتاب‌های متعدد و مقالات مفصل نوشت، اما کدگذاری سیاست خارجی مطلوب در 30 ویژگی، محتوای یادداشتی است که دکتر محمود سریع‌القلم برای عصرایران نوشته است.

به گزارش ایسنا، عصر ایران در ادامه نوشت: محمود سریع‌القلم پیش از این، سی ویژگی جامعه زنده، سی ویژگی سیاستمدار، سی ویژگی شهروند مطلوب، سی ویژگی انسان عقلانی و سی ویژگی انسان مدنی را تدوین کرده بودند.

سی ویژگی سیاست خارجی کارآمد را به قلم دکتر سریع‌القلم بخوانید:

1- به ازای هر واحد پولی که در خارج هزینه می‌شود، 10 برابر برای کشور و شهروندان، منفعت و پیامد مثبت داشته باشد؛

2- سیاست خارجی در همان ریلی حرکت کند که الزامات رشد و توسعه اقتصادی ایجاب می‌کند؛

3- شهروندان به همه کشورهای همسایه بدون ویزا سفر کنند؛

4- حداقل 10 کشور به عنوان شریک استراتژیک در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی داشته باشد؛

5- کشورهای دیگر از رشد و پیشرفت آن هراس و نگرانی نداشته باشند؛

6- محیط بین‌المللی را با عینک فرصت، یادگیری، زیبایی، اثرگذاری و اثرپذیری ببیند؛

7- نظامیان آن حداقل با نظامیان 40 کشور دیگر تبادل فکر، بازدید و حتی مانورهای مشترک داشته باشند؛

8- مسئولین بعد از ساعت 5 بعدازظهر، سیاست را تعطیل کرده و زندگی کنند؛

9- به حساسیت‌های کشورهای دیگر حساس باشد تا آنها نیز حساسیت‌های او را رعایت کنند؛

10- با کشورهایی که قدرت بیشتری از او دارند، همکاری و مدارا کند؛

11- موضوعات مهم سیاست خارجی در رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و در صحنه عمومی جامعه، توسط متخصصین سیاست خارجی بحث شود؛

12- در شریک شدن و تقسیم قدرت با همسایگان خود، سخاوت نشان دهد؛

13- آنچه که تحقق آن در کوتاه‌مدت و در میان‌مدت مقدور نیست، جزء اهداف ملی خود قرار ندهد و برای آن سرمایه‌گذاری مالی و سیاسی نکند؛

14- جهت‌گیری سیاست خارجی با روح و روان و میانگین گرایش‌های شهروندان سازگاری داشته باشند؛

15- هرچه سریع‌تر از چالش‌های امنیتی با همسایگان خود عبور کند؛

16- شهروندان تفاوت بین تبلیغ و تحلیل دستگاه دیپلماسی را تشخیص دهند؛

17- آمار، ارقام و احتمالات در تحلیل‌های سیاست خارجی به وفور مشاهده شود؛

18- معاونت اقتصادی و تجاری دستگاه دیپلماسی، مهم‌ترین معاونت باشد؛

19- واژه‌های «صد در صد»، «حتماً»، «یقیناً» و «بی‌تردید» در تحلیل‌های سیاست خارجی استفاده نشود؛

20- متوجه باشد هر جمله، عبارت و رفتار در صحنه بین‌المللی می‌تواند پیامد داشته باشد، هر چند پیامد دهه‌ها بعد خود را نشان دهد؛

21- هر اقدامی در سیاست خارجی حداقل با یک نگاه پنج ساله برای افزایش قدرت کشور باشد؛

22- به تصویر و حسی که دیگر کشورها از او دارند، حساسیت داشته باشد؛

23- با نرخ رشد اقتصادی بالا و تأمین امنیت اقتصادی و اجتماعی، زمینه سفر بدون ویزا به حداقل 50 کشور برای شهروندان خود را فراهم کند (گذرنامه مالزی برای ورود بدون ویزا به 166 کشور معتبر است)؛

24- نمایی که مسئولین دیپلماسی از سیاست خارجی معرفی می‌کنند، کارآفرینان در مراودات بین‌المللی اقتصادی خود، احساس کنند؛

25- هیجان، احساسات و عصبانیت در ادبیات و رفتار سیاست خارجی تعطیل باشد؛

26- انتقادات و شکایات خود از کشورهای دیگر را متوجه افکار و سیاست‌های نادرست آنها کند و نه نمادهای ملی آنها؛

27- مشکل کشور دیگر را که در حد 5 از 100 است، برای شهروندان خود 90 جلوه ندهد: آنها هم مقابله به مثل خواهند کرد؛

28- به تناسب افزایش قدرت اقتصادی و نظامی خود، با دیگران به ویژه همسایگان بیشتر تعامل کرده، وارد چارچوب‌های ائتلافی شود؛

29- زبان و ادبیات تعاملی آن با جهان، حقوقی باشد؛

30- تحلیل دستگاه دیپلماسی آن از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بر اساس fact باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha