• دوشنبه / ۸ دی ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 93100803871
  • خبرنگار : 71429

وزیر دادگستری:

اختلاف با یکدیگر، پیام 9 دی را کم‌رنگ می‌کند

اختلاف با یکدیگر، پیام 9 دی را کم‌رنگ می‌کند

وزیر دادگستری گفت: اتفاقی که در 9 دی ماه رخ داد، هوشیاری ملی و فهم صحیح ملت بود.

وزیر دادگستری گفت: اتفاقی که در 9 دی ماه رخ داد، هوشیاری ملی و فهم صحیح ملت بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در اولین مجمع وکلا و حقوقدانان کشور که در کمیته امداد امام خمینی برگزار شد گفت:‌حدود 60 هزار فارغ التحصیل وکالت و قضاوت و نیز 100 هزار نفر دانشجوی حقوق در کشور داریم؛ بنابراین خانواده‌ای به این بزرگی و گستردگی از جامعه حقوقی در کشور داریم و این نشان می‌دهد که فقه ما جزو قوی ترین حوزه های حقوقی در دنیا است و مراجع و فقهای ما جزو دانشمندان بزرگ هستند.

وی با اشاره به اینکه جایگاه وکالت در جامعه ما تعریف نشده است، گفت: ما وکالت را محصور به مسائل قضایی کرده‌ایم، البته ما در لایحه وکالت باب گسترده ای را برای این موضوع شروع کرده ایم و در صددیم وکالت مدنی را در کشور توسعه دهیم؛ چرا که اکنون وکالت اداری را در کشور کم تر می بینیم.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه بسیار ی از سوء استفاه در کشور ما ناشی از ناآشنایی مردم است و ما در صد این هستیم که با دولت الکترونیک این مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: متاسفانه با وجود جامعه هشتاد میلیونی و جمعیت 60 هزار نفری از وکلا و قضات، رفتار و مناسبات قانونی در جامعه ضعیف شده است.

وی افزود: جامعه ای خوب است که در آن تخلف کم باشد؛ در واقع پلیس کمتر و امنیت بالاتر نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم اگر این معادله را بتوانیم برقرار کنیم می توانیم این جامعه را تحسین کنیم.

وی با اشاره به حجم بالای پرونده ها گفت: اکنون پرونده های زیادی بر سر قضات ما ریخته که دارند خفه می‌شوند. اصلا قضات ما فرصت خواندن این حجم از پرونده ها را ندارند و بنابراین باید راهی برای کاهش پرونده های موجود در محاکم پیدا کنیم. نباید بر سر هر موضوعی با هم پرخاشگری داشته باشیم چرا به همدیگر به راحتی تهمت می زنیم. بنابراین از جامعه وکالت خواستارم همگی برای کاهش این دعاوی قدم بردارند.

وی با بیان اینکه امداد و توجه به قشر آسیب دیده و ضعیف یکی از رسالت های هر جامعه است گفت: این امر یکی از موضوعات مهمی است که هر جامعه می‌خواهد آن را داشته باشد. در واقع اجرای عدالت بدون توجه به طبقات ضعیف معنایی ندارد. بنابراین کمیته امداد را باید مکتب خیرخواهی و توجه به دیگران و فرهنگ تعاون اجتماعی خود بدانیم.

وی با اشاره به فرارسیدن 9 دی ماه گفت:‌ ما کشوری هستیم که دشمنان فراوانی داریم و رفتاری که در دنیا در موضوع تحریم‌ها با ما می‌شود و بازی که در نفت با ما می‌کنند، بسیار مشهود است. دیروز مسئول دفتر حقوق بین‌الملل گزارشی ارائه داده است؛ بنابراین کشور ما با این حجم سنگین از دشمنی مواجه است بنابراین ما باید ارزش نظام و خودمان را بدانیم چرا که کوچکترین اشتباه می تواند بزرگترین اشتباه شود و یک لحظه غفلت برای ما یعنی سقوط تمام.

وی تصریح کرد: بی توجهی به زمان و عدم فهم درست از مناسبات باعث شده که دشمن طمع کند. البته اتفاقی که در 9 دی ماه افتاد هوشیاری ملی و فهم صحیح و نگاه دقیق و آینده نگری‌ای بود که آن روز هیچ حاشیه ای نداشت. ملت همه به میدان آمدند و این برجستگی 9 دی ماه بود.

وی ادامه داد: گستاخی و حریم شکنی که در روز عاشورا اتفاق افتاد سبب هوشیاری مردم شد و باعث اتفاق ارزشمند و پیام 9 دی ماه شد که آن هم پیام وحدت ،‌انسجام و دشمن شناسی بود.

پورمحمدی گفت: اگر امروز با هم اختلاف داریم بدانیم که باعث می‌شود پیام 9 دی کمرنگ شود. اینکه قیمت نفت زیر 60 دلار شده جای پنهان کردن ندارد و اینکه دولت باهمه مشکلات تورم را کاهش داده عین واقعیت است. چرا که دولت توانسته با همه تحریم ها جلوی تورم را بگیرد. به عنوان مثال یک نفر یک عددی را مطرح می‌کند که باعث ایجاد نقد می‌شود و اصلا درست نیست. آیا ما فراموش کرده ایم که ما در تحریم هستیم و پولها در اختیارمان نیست؟

وی در پایان گفت: پیام 9 دی ماه، پیام وحدت، صداقت و امنیت بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha