• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۳ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93092615832
  • منبع : نمایندگی سمنان

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها:

میزان دام‌های موجود در مراتع کشور سه برابر ظرفیت است

میزان دام‌های موجود در مراتع کشور سه برابر ظرفیت است

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه ظرفیت مجاز دام در مراتع کشور حدود 37 میلیون رأس است و در حال حاضر این رقم به 86 میلیون رأس رسیده گفت: تعدد دام‌ها در مراتع استان‌های مختلف متفاوت است؛ اما میزان دام های موجود در مراتع مناطق عشایری سه برابر ظرفیت مراتع است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه ظرفیت مجاز دام در مراتع کشور حدود 37 میلیون رأس است و در حال حاضر این رقم به 86 میلیون رأس رسیده گفت: تعدد دام‌ها در مراتع استان‌های مختلف متفاوت است؛ اما میزان دام های موجود در مراتع مناطق عشایری سه برابر ظرفیت مراتع است.

به گزارش سرویس «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه سمنان، سیدعلی خلیل پور در جلسه تدوین شیوه نامه انتقال حقوق مرتع‌داری به غیر که با حضور ادارات منابع طبیعی استانهای منطقه یک کشور در سمنان برگزار شد، اظهار کرد: با استانی شدن اعتبارات توجه خاصی به این بخش نمی شود و سالانه کمتر از 10 تا 20 درصد اعتبارات مصوب استانی تخصیص می یابد.

وی ادامه داد: ممکن است اعتبارات خوبی در این بخش مصوب شود اما تخصیص اعتبارات بخش مرتع در استانها ناچیز است. از این رو تلاش سازمان جنگل‌ها بر ملی کردن اعتبارات، اصلاح و احیا آن است؛ اما تاکنون موفق نشده است.

خلیل‌پور با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و صدماتی که به بخش مراتع در کشور وارد شده است، تصریح کرد: خشکسالی‌های اخیر سبب شده است تا مراتع کشور با کاهش شدید در تولید علوفه مواجه شوند و این میزان در یک سال گذشته بیش از 1.7 میلیون تن کاهش داشته است.

خلیل پور خاطرنشان کرد: از برنامه اول تا پایان برنامه پنجم مجموع اعتباراتی که برای احیا و اصلاح مراتع اختصاص یافته است در پنج برنامه کمتر از یک هزار و 300 میلیارد ریال بوده است و با توجه به وسعت 85 میلیون هکتاری مراتع کشور این رقم ناچیزی محسوب می شود و لذا باید توجه بیشتری به عرصه مراتع صورت گیرد.

وی درباره پوشش بیمه مراتع نیز گفت: این امر در برخی از استانها از جمله سمنان خوب بوده اما در بیشتر استانها به دلیل عدم همکاری بانک‌ها پیشرفت خوبی نداشته است.

خلیل پور بر ایجاد تعادل در تعداد دام موجود با ظرفیت مراتع تاکید کرد و متذکر شد: این وضعیت در استانهای مختلف متفاوت است اما در مناطق عشایری میزان دام موجود در مراتع قریب به سه برابر ظرفیت مراتع است.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت: ظرفیت مجاز دام در مراتع کشور قریب به 37 میلیون راس دام است اما در حال حاضر این رقم به 86 میلیون راس دام رسیده است.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: البته برای ارائه آمار دقیق‌تر باید منتظر ارائه نتایج سرشماری عمومی کشاورزی بود تا بتوان با خطای کمتری این آمار را ارائه کرد.

وی بر ضرورت تغییر دامداری ها از سنتی به صنعتی تاکید کرد و گفت: باید با ایجاد واحدهای پرواربندی این امر ساماندهی شود که در این خصوص با معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی طرح ها در دست بررسی است.

مدیرکل مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بروز خشکسالی را نیز موجب بروز خسارت به مراتع دانست و اظهار کرد: میزان تولید علوفه مراتع از 10 میلیون و 700 هزار تن در سال با بروز خشکسالی به کمتر از 9 میلیون تن رسیده است.

وی افزود: تا کنون و در مجموع، برای بیش از 36 میلیون واحد دامی کشور از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مجوز بهره‌برداری صادر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha